رئیس مجلس گفت: تلاش کنیم تا فشار کنونی ایجاد شده بر دوش آنها را برداریم و در ۵ سال آینده به ثبات اقتصادی بدون وابستگی به نفت برسیم.

قالیباف: باید در ۵ سال آینده به ثبات اقتصادی بدون نفت برسیم

قدس آنلاین:  آیین تکریم و معارفه قاسمی و زاکانی رؤسای سابق و کنونی مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه، 14 مرداد99) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

براساس این گزارش، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم ضمن تبریک عید غدیرخم و تشکر از زحمات رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان این مرکز، افزود: نگاه و تسلط آقای قاسمی به‌گونه‌ای است که نشان می‌دهد شناخت عمیق و چندجانبه‌نگرانه‌ای به موضوع حکمرانی دارد که این امر متفاوت با داشتن علم در یک رشته خاص است و از جمله صفات زیبنده و برجسته ایشان است.

وی افزود: نحوه فعالیت مرکز پژوهش‌های مجلس و فعالیت آن در حوزه پژوهش به ویژه در زمینه اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار است چراکه رهبر معظم انقلاب تأکید ویژه‌ای بر ضرورت توجه به این بخش کرده‌اند.

رئیس مجلس با بیان اینکه عملکرد رئیس پیشین مرکز پژوهش‌های مجلس در حوزه پژوهش از پختگی لازم برخوردار بوده است، تأکید کرد: باید در ادامه راه از ظرفیت ایشان جهت تقویت این مرکز استفاده شود.

قالیباف تأکید کرد: در اولین فرصت ممکن جهت بازدید در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حضور پیدا خواهد کرد.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: امروز کشور با سختی‌ها و چالش‌های متفاوتی مواجه است که معتقدیم براساس باور انقلابی این چالش‌ها را می‌توان به فرصت تبدیل کرد و نباید بدان به عنوان تهدید نگاه کرد، ضمن اینکه این راه با ریسک و خطراتی مواجه است اما مزیت‌هایی را هم به همراه دارد که اگر به درستی استفاده شود، جهش بزرگی در کشور ایجاد خواهد کرد که از جمله مطالبات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون بوده است.

قالیباف یادآور شد: هم‌اکنون باید مجموعه اقتصادی کشور را از رانت و وابستگی به نفت که باعث عقب‌ماندگی و بلای جان کشور شده است نجات داد که تحقق این مهم نیز از طریق فعالیت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان مغز متفکر مجلس امکان‌پذیر است که بستر لازم را در این خصوص ایجاد کند و تا پایان برنامه 20 ساله آن را محقق سازد.

وی اظهارداشت: ما در مسیر تحول در 5 سال پیش رو باید از مسائل حاشیه‌ای بپرهیزیم و به متن وارد شویم و با 4 رویکرد شفاف‌سازی، مردمی‌سازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی راه را دنبال کنیم و مردم را با تمام وجود درک و تلاش کنیم تا فشار کنونی ایجاد شده بر دوش آنها را برداریم و در 5 سال آینده به ثبات اقتصادی بدون وابستگی به نفت برسیم.

رئیس هیئت امنای مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: اقتصاد کشور به دلیل وابستگی به نفت مریض شده است که امیدواریم با ایجاد فرصتی که از طریق مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان عضو جدی و اساسی نهاد قانونگذاری کشور فراهم شود بتوانیم در فرآیند قانونگذاری، سیاستگذاری و تعریف مسائل، اولویت‌ها و پیش‌نویس قوانین از طریق کارشناسانش به کمیسیون‌ها و تک‌تک نمایندگان کمک شود، به‌گونه‌ای که در کمیته‌هایی که کمیسیون‌ها تشکیل می‌دهند، حضور پیدا کرده و در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درست نقش اثرگذاری داشته باشند.

وی افزود: ارائه تعداد کثیری طرح‌های ناپخته که براساس اولویت‌های مجلس نبوده،  یکی از آسیب‌هایی است که مجلس با آن مواجه است و مرکز پژوهش‌ها در این وقت محدود فعالیت‌های مجلس می‌تواند در اولویت‌بندی آنها نقش کلیدی و اساسی داشته باشد همچنین معتقدم این مرکز در اجرای قوانین که از شئونات قوه‌مقننه است می‌تواند از آغاز تدوین قوانین نقش بی‌نظیری داشته باشد.

رئیس مجلس تصریح کرد: روشن می‌گویم که مرکز پژوهش‌های مجلس مغز تحول مجلس بوده که نقشه راه در دستان مدیران و کارشناسانش قرار دارد و می‌تواند هم در مباحث کلان هم جز و هم مینیاتوری از ابتدا تا انتها به تعریف مسائل و اولویت‌بندی آنها بپردازد و قبل از اجرا از آنها شبیه‌سازی کند و در کنار دیوان محاسبات مجلس به عنوان دو عضو مهم قوه‌مقننه در حوزه نظارت و ارزیابی قوانین به درستی فعالیت کند.

قالیباف یادآور شد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌تواند همچون رصدخانه‌ای برای مجلس باشد کما اینکه حوزه نظارت در این دوره از مجلس از اهمیت به سزایی برخوردار است و این در حالی است که برای تحقق این مهم با مشکلاتی همچون فقر داده‌ها و پراکندگی اطلاعات و به روز نبودن آنها مواجه هستیم.

رئیس مجلس تأکید کرد: ما با تمام وجود در خدمت مرکز پژوهش‌های مجلس و نخبگانش هستیم که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این مرکز در ارتباط هستند و در مسیر ایجاد تحول در کشور از آنها حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.