رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا همزمان که ادعای باز بودن درهای دیپلماسی به سوی تهران را دارد، خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی و افزایش فشارها بر ایران است.

یک بام و دو هوای «برایان هوک»؛ درخواست تحریم ایران همزمان با دعوت به «توافق جدید»

قدس آنلاین: «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه این کشور، می‌گوید واشنگتن به زودی قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را در شورای امنیت به رأی می‌گذارد.

به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، هوک شامگاه چهارشنبه طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی در نشست سالیانه «انجمن امنیتی اَسپِن»، با ادعای اینکه کارزار موسوم به «فشار حداکثری» واشنگتن بر تهران توانسته منابع مالی ایران را کاهش دهد، گفت: «ما می‌خواهیم توافق جدیدی به دست بیاوریم اما نباید از این حقیقت که چه چیزهایی را با فشار آوردن به این رژیم از طریق بازدارندگی نظامی و حفظ آن، به دست آورده‌ایم».

وی با درخواست از شورای امنیت سازمان ملل برای ملزم کردن ایران به انجام ندادن کوچکترین سطح غنی‌سازی اورانیوم، مدعی شد: «درها به سوی دیپلماسی، کاملا باز هستند. [سران ایران] اما مقاومت را به دیپلماسی ترجیح داده‌اند. این انتخاب [آنها] است».

این مقام آمریکایی ضمن اشاره به نزدیک بودن تاریخ انقضای تحریم تسلیحاتی ایران نیز گفت که آمریکا در آینده بسیار نزدیک، قطعنامه‌ای را برای تمدید این تحریم در شورای امنیت به رأی می‌گذارد و مدعی شد که تمام کشورهای منطقه غرب آسیا نظری همسو با واشنگتن در این باره دارند.

به نوشته جروزالم‌پست، هوک ادامه داد: «سعودی‌ها، اماراتی‌ها، بحرینی‌ها، یمن و اسرائیل، همگی موافقند که تحریم تسلیحاتی [ایران] باید تمدید شود. و زمانی که اعراب و اسرائیلی‌ها در چیزی اتفاق نظر دارند، به نظرم واقعا مهم است که جامعه بین‌الملل به آن توجه کند».

وی که گویا فراموش کرده این آمریکا بود که از برجام خارج شده و به دیگر کشورها هم اجازه رعایت مفاد آن را نداد، ادعا کرد اجازه انقضای تحریم تسلیحاتی ایران در سال پنجم توافق هسته‌ای اشتباه است.

روز گذشته «کلی کرافت» نماینده ایالات متحده در سازمان ملل اذعان کرده بود که روسیه و چین احتمالا هر قطعنامه‌ای را علیه ایران در شورای امنیت وتو می‌کنند. 

دولت آمریکا در راستای سیاست ضد ایرانی خود، مدتی است که با متهم کردن تهران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱، خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شده است. تحلیلگران بر این باورند که دولت آمریکا تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد.

بلومبرگ نیز روز گذشته در خبری دیگری نوشت که نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، نسخه جدیدی از پیش‌نویس قطعنامه خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را در شورای امنیت توزیع کرده است 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.