یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹

یادداشت

ولایت، کامل شدن نعمت الهی بر جامعه بشری است

حجت الاسلام والمسلمین محسن ادیب بهروز /عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

حجت الاسلام والمسلمین محسن ادیب بهروز

تعبیر قرآن از امر ولایت و ماجرای غدیر کامل شدن نعمت بر جامعه بشری است، یعنی اسلام مورد نظر خداوند متعال یعنی اسلام حقیقی که مورد نظر قرآن است با ولایت  محقق می‌شود. 

واقعه غدیر خم یکی از موضوعات مهم دین اسلام به شمار می رود چرا که نشان دهنده جایگاه ولایت در دین اسلام است. وجود مبارک خاتم الانبیا صلوات الله علیه و آله از سوی الهی مامور تحقق برپایی نظام اسلامی و تربیت انسان ها با دعوت به دین اسلام می شود لذا براساس این  مأموریت یک جامعه ایده‌آل الهی را در مدینه محقق نمودند تا از دل این جامعه  تمدن بزرگ اسلامی در همه اعصار موجب روی کار آمدن دولت ها و ملت هایی شود که همگی تحت لوای پرچم تمدن  اسلامی زندگی ایده آلی داشته باشند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این جامعه الهی چنان حکومت داری کرد که در آن جامعه الهی دیگر فقیری وجود نداشت چرا که فقر از بین رفته بود.همچنین یکی از ویژگی‌هایی که در جامعه‌ای الهی محقق می شود تا این  جامعه را به کمال خود برساند، مأموریتی است که خداوند متعال بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم قرار دادند، منتها این مأموریت از همان جنس آغازین دوران نبوت حضرت است، یعنی زمانی که حضرت هنوز رسالت خود را آغاز نکرده‌اند در مکه ماموریتی به وی داده می شود تا با بزرگ کردن فرزندی از فرزندان ابیطالب علی علیه السلام تحت ولایت، هدایت و نظارت محمد بن عبدالله صل الله علیه و آله و سلم قرار بگیرد، بعد از اینکه جناب ابوطالب می پذیرد این کودک در دامان پیامبر بزرگ شود، علی علیه السلام مورد تربیت الهی قرار می گیرد، بی شک در سفر آسمانی پیامبر به عرش و معراج آنجا  به صورت رسمی به  پیامبر اعلام می‌شود که علی بن ابی طالب  ولی خدا بعد از شما بر امت اسلامی است، به همین جهت باید در دامن پیامبر اکرم بزرگ شود، لذا پیامبر اکرم این ماموریت را به صورت کامل انجام می‌دهد،لذا در روایت ها، سخنان گهربار پیامبر اسلام در شهر مدینه بارها و بارها از طریق برخی آیات الهی دیده ایم که ایشان تا چه حد نسبت به جایگاه معنوی و ویژگی های خاص ایمانی حضرت علی علیه السلام تاکید دارند، لذا در عید غدیر و در همان شب معراج به پیامبر اطلاع داده می شود که بعد از رحلت شما،جامعه الهی همچنان باید رو به کمال برود لذا افزایش کمال و گرویدن جامعه اسلامی به کمال باید به دست مبارکی رقم بخورد که از سوی خداوند سبحان تعیین شده باشد. از این رو مسئولیت اداره هدایت و به کمال رساندن جامعه بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به علی علیه السلام سپرده می شود.

طبیعتاً این مأموریت نه تنها در غدیر خم بلکه در سال های گذشته در جای جای زندگی پیامبر با مسلمانان و اهل ایمان به زبان دیگری بازگو شده است، پیامبر اکرم همواره بر آن بودند تا قابلیت و لیاقت حضرت علی علیه السلام را  برای عهده دار شدن چنین مسئولیت بزرگی نه فقط به صرف اینکه رابطه نسبی بین این دو نفر وجود دارد، بلکه به خاطر توانمندی‌های منحصر به فردی است که حضرت علی علیه السلام  بارها و بارها  به دیگران و اطرافیان نشان داده است، ویژگی هایی که خداوند منان تایید کننده آن است. 

لذا خداوند متعال در حجه الوداع در محل غدیر خم در نزول آیه ۶۷ سوره مائده آن حضرت را بعد از  پیامبر اکرم ولی مسلمین می خواند، و از پیامبر می خواهد این موضوع را به صورت شفاف به جامعه اعلام کند تا این حد که اگر این مأموریت انجام نشود رسالت آخرین رسول خدا به صورت کامل انجام نشده است. 

لذا می توان گفت اولین نکته‌ای که بیانگر اهمیت غدیر است گوشزد کردن جایگاه ولایت به جامعه اسلامی است که اگر ولایتی نباشد جامعه الهی هم  محقق نمی شود یا دوام نمی آورد و به کمال  نمی رسد، لذا قادر به  گسترش و جهانی شدن خود نیست، چرا که جامعه الهی فقط توسط وجود مبارک امام علی علیه السلام و انسانهایی که بعد از ایشان به صورت مشخص، معین شده اند احیا می شود، افرادی که اسامی آنها  به صورت صریح به پیامبر اعلام شده‌ است، که از امام علی تا حضرت حجت علیه السلام به شمار می روند. 

 وقتی پیامبر این ماموریت را به صورت کامل انجام می‌دهند به گونه‌ای که در بحث غدیر آمده اعلام ولایت امام علی علیه السلام به صورت شفاف و واضح عنوان می شود لذا بحث های بعدی سعی می کنند از دل واقعه غدیر به جای ولی،  دوستی پیامبر با امام علی را برای توجیه ولایت گریزی خود مطرح کنند، همه توجیهاتی سخیف است چرا که پیام خانم انبیا با شفافیت تمام مطرح شد تا همگان متوجه آن شوند. خداوند متعال در قرآن کریم جایگاه ولایت  را به عنوان یک محور و رکن تحقق انسان‌های الهی در نظام بشریت قلمداد کرده است، یعنی  بحث ولایت فارغ از مسائل مطرح شده بین شیعه و سنی  برای این است که  جامعه محقق یافته الهی، آنقدر به کمال برسد که درون این جامعه انسان‌های الهی پرورش بیابند که هدف از خلقت آنها رسیدن به کمال والای انسانی بوده است، لذا تعبیر قرآن از امر ولایت و ماجرای غدیر کامل شدن  نعمت بر جامعه بشری است، یعنی  اسلام  مورد نظر خداوند متعال، یعنی اسلام حقیقی که مورد نظر قرآن است با ولایت  محقق می‌شود. 

بنده براین باورم با فهم و ادراک بشری، عقل ما عاجز از دریافت حقیقت والا و درک تمام ابعاد واقعه غدیر و خیرات آن برای جامعه الهی است، لذا خداوند متعال و انسان‌های الهی واقعه غدیر را در حد و اندازه فهم بشری بیان کردند، دلیل اهمیت غدیر این است که آن جامعه الهی تحقق یافته پیامبر در صورتی به کمال می‌رسد که جامعه با وجود مبارک امیرالمومنین علی علیه السلام و یازده تن انسان های بعدی مسیر رشد و کمال را طی کند

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.