استاد حقوق بین الملل گفت: غرب جز حرف درمانی و سناریوهای مختلفی برای کشتن زمان و نابودی فرصت های پیش روی ما هدفی ندارد

برجام مدتهاست از قید حیات خارج شده است/ ماهیت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان یکی است

مسعود اخوان فرد کارشناس حقوق بین الملل در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: اساساً برجام یک موجود ناقص‌الخلقه است که در حضور برخی سیاسیون به منصه ظهور رسید، به عبارتی می‌توان گفت این موجود عجیب الخلقه شروطی داشت که همان زمان دلسوزان  نظام و وفاداران  جمهوری اسلامی یکایک آن را مسئولین ذیربط  تذکر دادند تا دولت در این باره تصمیمات درستی اتخاذ کند. 

وی در این باره گفت: دولتمردان در ذیل فرمایشات مقام معظم رهبری، باید توجه ویژه‌ای به مفاد برجام که خلاف مصالح و منافع ملی ماست، می‌داشتند اما متأسفانه چنین موضوعی هیچ گاه در مسیر توافق هسته‌ای مورد توجه دولت قرار نگرفت، آنچه درحال حاضر درباره برجام می‌توان گفت مرگ برجام است که مدتهاست از قید حیات خارج شده است لذا برجام رمق و جانی برای ادامه مسیری که از آن انتظار می‌رفت ندارد. با ورود آقای جوبایدن به عرصه سیاست آمریکا و خروج آقای ترامپ هم تغییری در سیاست خارجی آمریکا ایجاد نمی شود. 

کارشناس حقوق بین‌الملل در ادامه با توجه به این موضوع که تفاوتی بین احزاب آمریکایی‌ها نیست، گفت: جمهوری خواهان یا دموکرات ها در صحنه سیاست خارجی و بین الملل نظرات مشابهی دارند، آنها در ضدیت با جمهوری اسلامی ایران مسیر مشترکی را طی می کنند و در چهل سال گذشته نشان داده‌اند هرگز از دشمنی با جمهوری اسلامی ایران دست برنمی‌دارند. شاید جمهوری خواهان و دموکرات ها در ظاهر تفاوت‌هایی داشته باشند، اما در حقیقت همه آنها تابع سیاست های ضد ایرانی، ضد انسانی و اسلامی لابی صهیونیسم بین‌الملل هستند و فعالیت‌های آنها در این راستا صورت می گیرد بنابراین تفاوت ماهوی بین جریان دموکرات و جمهوری‌خواه وجود ندارد. 

مسعود اخوان فرد خاطر نشان کرد : آقای ترامپ یا جو بایدن همگی بازیگرانی هستند که از طریق مجامع صهیونیستی برای مقابله با نظام های مستقلی چون جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند، لذا امید بستن به رفتن یک سیاستمدار یا آمدن یک سیاستمدار جدید در آمریکا، خطای بزرگی است که از ابتدا تا همیشه تا زمانی که سیاست‌های استعماری و استکباری بر این کشور و این دولت حاکم است خطای بزرگی به شمار می‌رود. 

وی بیان داشت: لذا راهکار ما در افزایش استقلال سیاسی و اقتصادی و تسلیم نشدن در برابر دشمن تبعیت محض از فرامین رهنمودهای مقام معظم رهبری و اتکا به ظرفیت‌های داخلی و عدم اعتماد به غرب است. چرا که غرب جز حرف درمانی و سناریوهای مختلفی برای کشتن زمان و نابودی فرصت‌های پیش روی ما هدفی ندارد، لذا در این مقطع زمانی، تنها سخن جمهوری اسلامی ایران عمل به تعهدات غرب در قبال جمهوری اسلامی ایران باشد، چرا که ایران تمامی تعهدات‌ خود را به منصه ظهور رساند، لذا مجلس شورای اسلامی باید تکلیف ما را با معاهداتی که صرفاً برای ما یک وظیفه تعیین می‌شود و حقوق ما را ضایع کرده مشخص کند، قطعاً دشمن نمی‌تواند هر زمان خواست ایران را به پای میز مذاکره بکشاند اما خود به وعده هایش عمل نکند و دو مرتبه زمزمه مذاکره سر بدهد. 

کارشناس حقوق بین الملل گفت : بی تردید برجام مرده و یک قرارداد بی خاصیت است که نمی‌توان به آن امید بست، بنابراین ما نباید به امید روی کار آمدن رئیس جمهور جدیدی در آمریکا اقتصاد و نیازهای کشور را معطل نگه داریم، یکی از اشتباهات اساسی این بود که ما تمام تخم مرغ‌هایمان را چند سال در سبد برجام گذاشتیم و  به تعبیر مقام معظم رهبری اقتصاد را شرطی کردیم. 

وی در این باره خاطر نشان کرد: ملت فهیم ایران در همه تحولات و فشارهای اقتصادی هم پای نظام عدم اعتماد به آمریکا را دنبال کردند، قطعاً فشارهای اقتصادی که برخی از آن ماحصل برجام بود، مشکلات عدیده ای برای مردم ایجاد کرد چرا که دولت فکر می کرد مشکل نان و آب مردم با برجام حل می شود. بی‌تردید اعتماد به آمریکا خطای فاحشی بود که هرگز نمی‌توان بدان اعتماد کرد، لذا با عدم اعتماد به آمریکا از همین امروز باید جلوی ضرر را گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.