افزایش قیمت مسکن سبب شده تا برخی سودجویان پدیده بام‌فروشی را به ویژه در مناطق حاشیه شهر مشهد گسترش دهند.

بازار داغ "بام‌فروشی" در مناطق حاشیه‌ای مشهد/ نظارت‌ها تشدید می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، یکی از معضلات جدید در برخی مناطق مشهد به ویژه مناطق بافت پیرامونی و حاشیه شهر مشهد، فروش پشت بام خانه‌ها برای ساخت منازل مسکونی جدید و واحدهای آپارتمانی است که این موضوع مورد تائید نیست. واگذاری این واحدها غیرمجاز است و البته باید افزایش قیمت زمین و مسکن را در این امر دخیل دانست و سبب شده خرید و فروش بام‌ها روی بورس باشد.

توصیه اصلی به شهروندان با توجه به گسترش این پدیده این است که قبل از هر اقدامی در بحث خرید و فروش، حتما از شهرداری مناطق استعلام لازم را بگیرند تا نسبت به این خرید و فروش آگاهی داشته باشند زیرا بعضا ضرر و زیان‌ها به دلیل ناآگاهی مردم زیاد بوده است.

از سوی دیگر ضعف قوانین و یا اطلاع‌رسانی را باید در بحث درگیر شدن مردم با ساخت‌وسازهای غیرقانونی دخیل دانست؛ نتیجه نهایی این مسئله ضرر و زیان و بعضا خطر جانی برای شهروندان است.

افرادی سودجو که برای جان و مال مردم احترامی قائل نیستند اقدام به ساخت این واحدها می‌کنند و مهمترین مسئله این است که خود شهروندان به صورت آگاهانه در این مسائل ورود داشته باشند.

احمد ابراهیمی، معاون شهرسازی منطقه۳ شهرداری مشهد در این زمینه و گسترش بام‌فروشی در مناطق حاشیه‌ای مشهدمقدس می‌گوید: این اتفاق معمولا در مناطق کم برخوردار رخ می‌دهد زیرا مردم توانایی مالی لازم برای سکونت در واحدهای شهری را ندارند و بعضا به صورت غیرمجاز از طریق بنگاه‌ها نیز واگذار می‌شوند.

ابراهیمی ادامه می‌دهد: عمده ساخت‌وسازها شبانه است و خارج از ضوابط شهرداری است و با آنها برخورد می‌شود و احکام قضایی لازم برای برخورد با آنها بلافاصله اخذ می‌شود تا جلوی ساخت و ساز غیرمجاز گرفته شود.

وی می‌گوید: قریب به اتفاق این ملک‌ها و حتی ملک اصلی که پشت بام خود را واگذار می‌کند غیرمجاز و فاقد استحکام بنا و به صورت قولنامه‌ای هستند و پشت‌بام‌ها نیز بدون پروانه احداث می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: با توجه به اینکه این اتفاق یک رخداد غیرمجاز از نظر ضوابط شهری تلقی می‌شود این موضوعات از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود و بعضاً در مرحله ابتدای کار و ستون‌گذاری جلوی اقدام گرفته می‌شود.

ابراهیمی تصریح می‌کند: این ملک‌ها عمدتا فاقد استحکام هستند و اگر اتفاقی رخ دهد سبب بحران می‌شوند و از طریق مراجع قضایی احکام اخذ و برخورد صورت می‌گیرد.

معاون شهرسازی شهرداری منطقه ۳ مشهد ادامه می‌دهد: اداره مهندسی نظارت بر ساخت و سازها موضوع مقابله با این بام‌فروشی‌ها را دنبال می‌کند و بعضا مردم نیز از طریق سامانه ۱۳۷ این موارد احداث بنا را اطلاع‌رسانی می‌کنند و تلاش بر این است که اعمال قانون در همان ابتدا رخ دهد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.