تحلیلگر و کارشناس ارشد بازار سهام در رابطه با اصلاح اخیر شاخص بورس توضیحاتی ارائه کرد.

دلایل ریزش روزهای اخیر شاخص بورس چیست؟/ آیا نقدینگی از نمادهای بزرگ به نمادهای کوچکتر خواهد رفت؟

قدس آنلاین؛ روند معاملات طی امروز و روزهای اخیر در بورس، ترس ریزش سنگین‌تر بازار را در دل سهامداران ایجاد کرده است. افت  ۲۶۳ هزار و ۵۸۰ واحدی شاخص کل مسئله‌ای نیست که سهامداران تازه واردان حتی به آن فکر کرده باشند، چه رسد به آنکه بخواهند تجربه‌ای مشابه با آن داشته باشند. اما با این حال صف فروش‌های سنگین و افت قابل توجه ارزش معاملات خرد، سهامداران قدیمی‌تر را نیز نگران کرده است.

بیشترین افت شاخص کل (درصدی) از اواخر سال ۹۳ در حالی رخ می دهد که طی یک هفته اخیر آمار بازدید سایت‌های و کانال‌های بورسی بالاتر رفته است و هر خبری که بتواند تاثیر مثبت یا منفی بر روند بازار داشته باشد، به سرعت بازنشر می‌شود.

دلیل اصلاح شدید بازار سرمایه چه بود؟

«سینا سلیمانی» تحلیلگر و کارشناس ارشد بازار سهام و مدیر سرمایه گذاری یک شرکت مشاور در رابطه با دلایل اصلاح اخیر بازار سرمایه به قدس آنلاین گفت: بعد از یک رشد طولانی طبیعی است که شاخص با اصلاح مواجه شود جزو روند طبیعی بازار است اما اینکه چرا این اصلاح با شدت و حدت بیشتری در حال وقوع است باید به حواشی روزهای اخیر اشاره کنیم؛ حواشی همچون تائید و تکذیب هایی که در رابطه با عرضه سهام دولتی در قالب صندوق ای تی اف دوم(موسوم به #دارادوم) باعث شد که مقداری ترس در دل سهامداران ایجاد شود؛ در پی آن شابعاتی در مورد افزایش نرخ بهره بانکی در بازار پیچید که بر ترس سهامداران افزود چرا که افزایش نرخ بهره بالای ۲۰ درصد بانکی اگر به واقعیت بدل می شد لطمه بزرگی به بازار سرمایه می زد؛ در هر حال این شایعات تکذیب شدند.

حمایت حقوقی ها فردا هم ادامه خواهد داشت

به نظر بنده هیجان فعلی بازار برای فروش منطقی نیست امروز هم در ساعات پایانی معاملات شاهد حمایت خوبی از بازار مخصوصا از طرف حقوقی های بازار و صندوق تثبیت بازار از بورس بودیم و احتمالا این حمایت فردا هم ادامه خواهد داشت تا این که بازار به تعادل برسد و اگر از فردا شاهد به تعادل رسیدن بازار باشیم می‌توانیم به بازگشت بازار به روند طبیعی خود در روزهای پایانی هفته جاری و روزهای ابتدایی هفته آتی خوش بین باشیم.

وی در رابطه با تاثیر عدم رای اعتماد مجلس به «مدرس خیابانی» وزیر پیشنهادی وزارت صمت بر وضعیت کنونی بازار سرمایه نیز تصریح کرد: نه؛ درواقع بیشتر ترس بازار از این بود که آقای «جعفر سرقینی» بخواهد جانشین «مدرس خیابانی» در وزارت صمت بشود. چون سرقینی برای فولادی‌ها حداقل خاطره خوبی به جای نگذاشتند و تصمیمات ایشان فولادی‌ها و صنعت فولادسازی کشور را اذیت کرده بود؛ می‌توان گفت گاردی بود که فولادی‌ها به واسطه اعلام سرپرستی جناب سرقینی در وزارت صمت به خود گرفتند.

آشنایی بازار با مکانیزم فعالیت حقوقی ها کم است

آشنایی بازار با مکانیزم فعالیت حقوقی ها کم است؛ حقوقی ها منابع محدودی دارند ولی خب بیشتر از حقیقی ها است .بخش عمده ای از این حقوقی ها صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که اینها هم منابع ورودی دارند و هم منابع خروجی. یعنی منابع این صندوق ها ثابت یا افزایشی نیست زمانی که بازار اصلاحی می‌شود یا جو هیجانی ایجاد می‌شود آنهایی که پول خود را در این صندوق ها گذاشته اند درخواست وجه می‌کنند یعنی به اصطلاح ابطال یونیت می زنند و پولشان را برمی‌دارند.خب طبیعتا صندوق ها موجودی نقدینگی محدودی دارند و زمانی که ابطال صندوق از یک رقمی فراتر رود - معمولا ۵ درصد از منابع صندوق- آن موقع است که صندوق‌ها شروع به فروش دارایی های نقدشونده می‌کنند. طبیعاتا صندوق ها از سهم هایی شروع به این کار می‌کنند که نقدشوندگی بالاتری دارد. بنابراین سهامدار روی تابلو تصور می‌کند که حقوقی با عرضه های زیاد سهم را منفی می‌کند این در حالی است که صندوق یا همان حقوقی چاره‌ای جز عرضه و فروش سهام نقدشونده خود برای تأمین هزینه ابطال‌ها ندارند.

چه زمانی نقدینگی از نماد بزرگ به نمادهای کوچکتر خواهد رفت؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تصوری در بازار وجود دارد که در صورت اصلاح نمادهای شاخص ساز نقدینگی به سمت نمادهای کوچک خواهد رفت گفت: این ذهنیت غلطی است؛ نقدینگی که به سمت نمادهای بزرگ مثل فولاد و فملی می رود سلیقه و بازدهی مدنظر متفاوت خودش را دارد و این پول هرگز نمی‌آید سهام کوچکتر بخرد؛ ممکن است یک بخشی از پولی که در این نمادهای بزرگ سرمایه گذاری کرده اند و مربوط به بازیگران کوچکتر بازار  هستند به سمت نمادهای کوچکتر شیفت کنند اما پول های بزرگ و سنگین هرگز نمی‌توانند از نماد بزرگ تر خارج و به سهام کوچک تر شیفت کنند. این ذهنیت که لزوماً با اصلاح سهام بزرگتر سهام کوچکتر که به کف حماتی رسیده اند باید رشد کنند درست نیست؛ نکته دوم اینکه اگر هم چنین اتفاقی بیفتد که دور از ذهن هم نیست، یعنی آن بخش از نقدینگی که از پرتفوهای کوچکتر یا پرتفو فعالان بازار است بخواهد به سمت نمادهای کوچکتر بیاید قطعا در شرایط هیجانی مثل روزهای اخیر بازار ، بی محابا عمل نخواهد کرد. چون فضای بازار فضای فروش است؛ فرقی نمی‌کند نماد بزرگ باشید یا کوچک.

سلیمانی در پاسخ به اینکه چه زمانی شاهد شیفت نقدینگی از نماد بزرگ به نمادهای کوچکتر خواهیم بود، گفت: زمانی که بازار به تعادل رسیده باشد آن موقع است که نمادهای کوچکتر شروع به رشد خواهند کرد و نمادهای بزرگتر متعادل هستند و در این شرایط است که نقدینگی شروع به حرکت به سمت نمادهای کوچکتر خواهد کرد.

انتهی پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.