تولیت آستان قدس رضوی گفت: فرهنگ استقامت و پایمردی آزادگان، راهگشای عبور کشور از گذرگاه‌های سخت خواهد بود، لذا هر آنچه در امکانات آستان قدس باشد وظیفه خود می‌دانیم در مسیر گسترش فرهنگ آزادگان در جامعه بکار بریم.

فرهنگ استقامت آزادگان، راهگشای عبور کشور از گذرگاه‌های سخت است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در دیدار تعدادی از آزادگان سرافراز کشور که در تالار شهید سلیمانی حرم مطهر رضوی انجام شد، با تأکید بر اینکه بزرگداشت سالروز ورود آزادگان به کشور گرامیداشت مقاومت، ایثار و پایمردی است، ابراز کرد: بزرگداشت سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی تنها زنده نگاه داشتن یک واقعه تاریخی نیست، همان‌گونه که بزرگداشت داشت ایام اللّهی مثل عید غدیر، عید قربان، عرفه و عاشورا صرفاً گرامیداشت یک واقعه تاریخی نیست، بلکه مسئله‎ای انسانی، بشری و تمدنی است، لذا خاطرات و فرهنگ آزادگان باید حفظ، نگهداری، تجلیل و تکریم شود و روزبه‌روز کمّاً و کیفاً در جامعه گسترش یابد.
وی افزود: بزرگداشت سالروز بازگشت پیروزمندانه آزادگان به مهین اسلامی، به معنای زنده نگهداشتن روحیه جهاد، مبارزه، مقاومت و عزت اسلامی است.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به سختی‌ها و رنج‌هایی که آزادگان در دوران اسارت در رژیم شاهنشاهی و دوران دفاع مقدس برای صیانت از اسلام متحمل شدند، عنوان کرد: سالروز بازگشت سرافرازانه آزادگان به میهن اسلامی فرصتی برای مرور رشادت‌ها، ایثار و صبر غیور مردانی است که چه در طول سال‌های سخت پیش از پیروزی انقلاب در زندان‌های طاغوت و چه در زندان‌های رژیم بعث عراق در دوران دفاع مقدس، رنج و مشقت اسارت را افتخارآمیز، عزتمندانه و سرافرازانه برای حفظ اسلام تحمل کردند.
وی با اشاره به فرازهایی از زیارت جامعه کبیره گفت: در این زیارت ائمه معصومین به عنوان عَلَم‌هایی که همچون چراغ هدایت، راه صحیح را به مردم نشان ‌می‌دهند، نام برده شده‎اند، آزادگان نیز می‌توانند الگویی برای جامعه باشند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در ادامه به واکاوی شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی پرداخت و ضمن اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در این رابطه، اظهار کرد: هر کشوری مؤلفه‌هایی برای تمدن خود دارد و ما به‌عنوان یک جامعه اسلامی شیعه مؤلفه‌هایی برای تمدن اسلامی قائل هستیم که یکی از آن‌ها «مقاومت» است.
وی با بیان اینکه رشادت‌ها و مقاومت آزادگان سرمایه‌ عظیم تمدنی ملت ایران است که باید حفظ شود، عنوان کرد: ما تمدن اسلامی را می‌خواهیم که پیامبر اکرم(ص) مؤسس اصلی آن هستند، تمدن پیغمبر(س) بر اخلاق، دیانت، تقوا، مقاومت، جهاد، تلاش، کوشش، علم و دانش بنا شده بود و اگر می‌خواهیم تمدن نوین اسلامی را پایه‌ریزی کنیم باید این ارزش‌ها را در جامعه تقویت و به نسل‌های جوان منتقل کنیم.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به وقایع بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص)، ابراز کرد: متأسفانه بعد از ارتحال پیغمبر(ص) مسیر را عوض کردند، اگر اجازه می‌داند آن تمدنی که پیغمبر(ص) به وجود آورده و در غدیر استمرار آن را اعلام کرده بود ادامه یابد؛ سرنوشت بشریت تغییر می‎کرد و امروز دیگر این‌گونه نبود که برخی کشورهای اسلامی برای اینکه در قدرت بمانند به هر کافر، فاسق و فاسدی ذلیلانه باج بدهند و برای اینکه چند روزی در قدرت بمانند سرمایه‌هایی که باید صرف اسلام و مسلمین شود را به جیب آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بریزند.
وی با گرامیداشت یاد امام خمینی(ره)، مرحوم ابوترابی و شهید سلیمانی، ابراز کرد: امام خمینی(ره) اولین بار تعبیر «آزادگان» را بکار بردند، مفهومی بنیادین که ریشه در جهان‌بینی امام راحل دارد. زیرا آزادگان ما با اراده‌ای راسخ، مقاومت و ایمان قوی بعثیان را اسیر کردند، صدام با همه امکانات و قدرت خود اسیر آزادگان ما بود همان گونه که اهل بیت امام حسین(ع) اسیر بنی‌امیه نشدند بلکه آن‌ها را به اسارت خود درآوردند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با بیان اینکه مقاومت و ایستادگی در راه خدا رمز پیروزی و شکست ظالمان و مستکبران در برابر مؤمنان حتمی است، به عاقبت صدام و سرنگونی حکومت بعث عراق اشاره و عنوان کرد: مقایسه کنید رژیم بعث عراق چه عاقبتی داشت و امروز جمهوری اسلامی در چه جایگاهی از عزت و اقتدار قرار دارد، صدام رهبری در عراق بود و در مقابل ایران رهبری به نام امام خمینی(ره) داشت؛ هنگامی که امام(ره) فوت کرد یک ملت عزادار شد و تشییعی باشکوه، بی نظیر، تاریخی و میلیونی برگزار شد اما در مقابل ببینید صدام در چه شرایطی و چگونه به درک واصل شد؛ این عزت نتیجه مقاومت و حرکت در مسیر خداست.
وی افزود: در راه دین و اسلام و خدا گام برداشتن سخت است و دشواری‌هایی دارد، اما با مقاومت می‌توان از آن سربلند عبور کرد.
تولیت آستان قدس رضوی بزرگداشت آزادگان را یکی از پایه‌های تمدن نوین اسلامی دانست و عنوان کرد: آزادگان شمع و چراغ ملت هستند، لذا ما در آستان قدس رضوی به وجود و حضور آزادگان افتخار می‌کنیم و به میزان توان اقدام  برای حفظ و پاسداشت راه آزادگان را وظیفه خود می‌دانیم.
وی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که چاپ ادعیه برای زائران را وظیفه خود می‌دانیم، چاپ خاطرات آزادگان را نیز وظیفه خود می‌دانیم، چراکه بیان این خاطرات و مقاومت‌ها ترجمه و مصداق عینی زیارت‌نامه‌هاست.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی گفت: فرهنگ استقامت و پایمردی آزادگان، راهگشای عبور کشور از گذرگاه‌های سخت خواهد بود، لذا هر آنچه در امکانات آستان قدس باشد وظیفه خود می‌دانیم در مسیر گسترش فرهنگ آزادگان در جامعه بکار بریم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.