رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل مشهد گفت: مهمترین مساله بازار خودرو، نداشتن متولی خاص برای سامان دهی به این بازار و کنترل جو روانی ایجاد شده توسط برخی دلالان سرمایه گذار است.

بازار خودرو متولی مشخصی ندارد/کاهش ۱۰درصدی قیمت خودرو

حمید رضا حیدری در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: در حال حاضر در بازار خودرو خرید و فروش چندانی انجام نمی شود زیرا هیچ کدام از دو طرف اراده قاطعی برای تصمیم گیری ندارند.

وی افزود: فروشنده به امید افزایش بیشتر قیمت ها و خریدار نیز به امید کاهش قیمت ها فعلا در بازار دست نگه داشته اند،  از این رو وضعیتی راکد بر بازار خودرو سایه انداخته است.

  رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان اتومبیل مشهد افزود: مهمترین مساله فعلی بازار خودرو نداشتن متولی خاص برای سامان دهی به این وضعیت و کنترل  هیجان کاذب فعلی در بازار که توسط دلالان سرمایه گذار و کلان از طریق خرید انبوه و سبد متنوعی از خودروها  ایجاد شده است می باشد .  

وی در مورد طرح موضوعاتی نظیر کاذب بودن قیمت خودرو نیز بیان کرد: افزایش قیمت ها در حال حاضر تنها منحصر به خودرو نیست بلکه در شرایط فعلی هرکالا و محصولی که در کشور وجود دارد با رشد قیمت مواجه شده است از این رو خودرو نیز به جهت اینکه از این قافله عقب نباشد قیمت خود را هم تراز با دیگر بازارهای سرمایه ای نظیر طلا و مسکن افزایش داده است، از این رو قیمت های فعلی خودرو واقعی هستند.

حیدری با بیان اینکه عرضه و تقاضا خودرو در بازار فعلی همخوانی و برابر نیستند، ادامه داد: در حال حاضر خودرو از حالت مصرفی خارج و به حالت سرمایه ای به منظور حفظ ارزش سرمایه افراد تغییر جهت داده است و تا زمانیکه عرضه به صورت  قطره چکانی فعلی باشد و پاسخگوی تقاضا نباشد شرایط فعلی حاکم بر بازار ادامه دار خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه تعدادی از شهروندان که خودرو ثبت نام کرده اند علی رغم اینکه باید از ماه ها قبل خودروی خود را تحویل می گرفتند اما هنوز هیچ گونه خبری از تحویل خودروهای آنها نیست از این رو مردم به دلیل اینکه امیدی به طرح های ثبت نامی دولت ندارند برای تامین نیاز خود و یا سرمایه گذاری درحوزه خودرو به بازار  و نمایشگاه ها مراجعه می کنند که به طور طبیعی این موضوع و ایجاد جو روانی، افزایش قیمت ها را بوجود می آورد.

حیدری با بیان اینکه به جز چند خودرو که اغلب در خانواده پراید و محصولات سایپاهستند ، قیمت مابقی خودروها بالای ۲۰۰میلیون تومان می باشد، ادامه داد: اگرچه قیمت خودرو هفته قبل به طور میانگین بین ۲۵تا ۳۰درصد افزایش پیدا کرد اما  امروز شاهد کاهش ۵تا ۱۰ درصدی قیمت ها نسبت به هفته قبل در بازار بودیم، اگر در زمینه  خودروهای داخلی افزایش عرضه و در زمینه خودروهای خارجی نیز بازار ارز ثبات داشته باشد  تا میزان زیادی به واقعی تر شدن قیمت ها کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه تنظیم و مدیریت بازار در حال حاضر بسیار ضعیف است، ادامه داد: یکی از عواملی که منجر به جو روانی در قیمت خودرو شده است سایت هایی نظیر دیوار است که قیمت های نامتعارف را رواج می دهند که ما به طور کامل آنها را رد می کنیم زیرا خودرو یک کالای تخصصی است و صرفا با یک عکس نمی توان درباره آن تصمیم گیری کرد و روزانه شکایت های بسیار زیادی به این اتحادیه که ریشه اصلی آنها معاملات انجام شده در سایت دیوار است  صورت می گیرد.

حیدری ادامه داد: حق الزحمه معاملات صورت گرفته در نمایشگاه های خودرو باید مطابق نرخ نامه اعلام شده که برای ماشین های مختلف متفاوت است باشد و بیشتر از آن غیرقانونی و قابل پیگیری است.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.