نشست خبری «جایزه ادبی مشهد» با حضور بهزاد چوپانکاره؛ مدیر برگزاری جایزه ادبی مشهد و حسین لعل‌بذری، جواد گنجعلی، فرهاد بردبار و احسان عبدی‌پور، در خانه هنرمندان شهرداری مشهد برگزار شد.

تلاش برای درخشش خراسان در ادبیات کشور


 

قدس آنلاین: بهزاد چوپانکاره، مدیر برگزاری جایزه ادبی مشهد در ابتدای این جلسه، گفت: اگر به لحاظ تاریخی به ادبیات خراسان نگاه کنیم، به جرئت می‌توان گفت بسیاری از بزرگان و نام‌آوران این حوزه خراسانی بودند و این مزید بر علت برای درخشش خطه خراسان در حوزه ادبیات شده است. رویداد جایزه ادبی مشهد با تلاش‌های بی‌وقفه اهالی ادب و با پیگیری ویژه امورهنری معاونت فرهنگی و هنری سازمان‌اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه شد و پس از بررسی و تأیید به سازمان اجتماعی و فرهنگی ابلاغ شد.

وی افزود: این فراخوان در سه حوزه شعر، داستان و روایت‌نگاری در بخش کتاب منتشر شده سال ۹۸ و تک اثر چاپ نشده برگزار می‌شود.

مدیر برگزاری جایزه ادبی مشهد بیان کرد: پیش از برگزاری این رویداد بزرگ به دنبال این بودیم تا در این جایزه به صورتی از چهره‌ها و شخصیت‌های برجسته ادبی مشهد یاد کنیم و «نشان ویژه ملک‌الشعرای بهار» برای شعر کلاسیک و «نشان ویژه اخوان‌ثالث» برای شعر نو در نظر گرفته شده است. به همین صورت برای بخش داستان «نشان ویژه توس» و در بخش روایت‌نگاری نیز «نشان ویژه بیهقی» به برگزیدگان این رویداد اهدا می‌شود.

حسین لعل‌بذری، دبیر جایزه ادبی، در ادامه این نشست به معرفی داوران جایزه ادبی پرداخت و بیان کرد: برای هر بخش یک دبیر اختصاصی معرفی کردیم که در بخش شعر، جواد گنجعلی از شاعران برجسته مشهد، در بخش داستان فرهاد بردبار و در بخش روایت‌نگاری نیز احسان عبدی‌پور از چهره‌های شاخص سینما و روایت‌نگاری، ما را در رقم زدن این رویداد ملی همراهی می‌کنند.

وی اضافه کرد: روایت‌نگاری یکی از بخش‌های ویژه این جایزه است که به شهر مشهد اختصاص دارد و قرار است با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی مشهد، شخصیت‌ها و چهره‌های کمتر شناخته‌شده که بخش مهمی از هویت تاریخی این شهر و فرهنگ و اتمسفر غالب بر آن هستند، یک اتفاق ادبی و فرهنگی شگرف را در این حوزه رقم بزنیم.

دبیر جایزه ادبی مشهد خاطرنشان کرد: ما در تلاش هستیم این رویداد تنها به انتخاب چند اثر و اهدای جوایز خلاصه نشود و از زمان شروع تا پایان آن بتوانیم به گفت‌وگو با چهره‌های شاخص ادبیات کشور، معرفی چهره‌های جوان در این حوزه، تعامل با شاعران، نویسندگان، روایتگران و برگزاری ورک‌شاپ ادبی بپردازیم.

این داستان‌نویس در ادامه در خصوص ترکیب هیئت‌داوران جایزه ادبی مشهد  گفت: تلاش کرده‌ایم در داوری به دو نکته پایبند باشیم. نخست تنوع و گوناگونی نگاه‌ها در داوری اولیه با دعوت از داوران جوان از شهرهای مختلف و دوم پرهیز از انتخاب چهره‌های تکراری در ترکیب هیئت‌داوران.  

نویسنده مجموعه داستان «افتاده بودیم در گردنه حیران» با بیان اینکه امیدواریم شرایط مهیا شود تا اختتامیه به صورت حضوری تا آخر سال ۹۹ برگزار شود، از تمدید مهلت ارسال آثار تا ۱۵ مهر ماه خبرداد. وی گفت: با وجود اعلام عمومی در فراخوان مبنی بر ارسال اثر توسط ناشر و صاحب اثر، تعدادی از شاعران و نویسندگان تصور کردند فقط ناشر می‌تواند اثر  به دبیرخانه جایزه ارسال کند. تمدید ۱۵ روزه برای این دسته از شاعران و نویسندگان است تا آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

در ادامه این نشست احسان عبدی‌پور؛ دبیر بخش روایت‌نگاری با ابراز خوشحالی از ایجاد بخش «روایت‌نگاری» در این جایزه گفت: قصه آدم‌ها با مرگ آن‌ها به زیر خاک می‌رود و این قصه‌ها اگر نوشته نشود، نعمت‌هایی هستند که به هدر رفته‌اند. در حالی که دستاورد آدم‌ها و تجربه‌هایشان باید مکتوب شوند و سپس به اشتراک گذاشته شوند.  

این نویسنده، روزنامه‌نگار و فیلمساز، با بیان اینکه در سال‌های گذشته «ناداستان‌ها» و به خصوص «روایت» یکی از شاخه‌های مهم ادبیات به شمار می‌رود، بر ضرورت بخش «روایت‌نگاری» در جوایز ادبی تأکید کرد و گفت: اهمیت روایت‌نگاری از آنجا مشخص می‌شود که روایتگران و مستندنویسان جوایز ادبی نوبل را درو می‌کنند.

فرهاد بردبار؛ نویسنده،   فیلم‌نامه‌نویس اصفهانی و دبیر بخش داستان جایزه ادبی مشهد، در ادامه این نشست گفت: امیدوارم جایزه ادبی مشهد، مصوبه شورای شهر مشهد شود تا با تغییر آدم‌ها عمر جشنواره به پایان نرسد و این جشنواره دائمی باشد.   نویسنده رمان «رنگ کلاغ» بر داوری باانصاف تأکید کرد و گفت: داوری عادلانه، اعتماد مردم، شاعر و نویسنده را به جشنواره بیشتر می‌کند.

اما دبیر بخش شعر جایزه ادبی مشهد با بیان اینکه جایزه ادبی مشهد اتفاق بی‌نظیری است که می‌تواند در ادبیات کشور جریان‌سازی کند، گفت: با برگزاری  این جایزه نشان دادیم برای اتفاق‌های فرهنگی و ادبی می‌توان پا را از نام‌گذاری یک کوچه و خیابان به نام شاعران و نویسندگان فراتر گذاشت و در ابعاد گسترده‌تر جریان‌سازی‌های عمیق و ماندگار ایجاد کرد.

جواد گنجعلی، شاعر، ترانه‌سرا و منتقد خراسانی در ادامه گفت: این جایزه اگرچه با عنوان جایزه ادبی مشهد کارش را آغاز کرده، اما گستره‌ای ملی دارد و میزبان همه شاعران، نویسندگان و روایت‌نگاران است و امیدوارم  در تبلیغ‌های رسانه‌ای که برای این جایزه انجام می‌شود، ابعاد ملی این اتفاق ادبی مورد توجه قرار بگیرد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.