واگذاری استقلال و پرسپولیس در سال‌های اخیر بارها به عنوان یک هدف متعالی عنوان شد اما هرگز وارد فاز عملیاتی نشد ولی به نظر می‌رسد این بار ماجرا تفاوت دارد و دولت حسن روحانی بنا دارد کار زمین مانده واگذاری این دو باشگاه را بالاخره انجام دهد.

دولت از سرخابی‌ها دل کند

قدس آنلاین: سلطانی فر و تیم اجرایی او وعده داده بودند که این اتفاق نیمه اول شهریورماه ۹۹ انجام خواهد شد اما همه چیز مطابق برنامه‌های از پیش تعیین شده پیش نرفت تا این گمانه زنی از سوی منتقدان مطرح شود که این بار هم همانند دفعات قبلی خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس در حد یک کار تبلیغاتی انجام شده، اما تحقیقات میدانی خبرنگار ما حکایت از آن دارد که فرایند واگذاری و پیش نیازهای اولیه همگی انجام شده و به احتمال زیاد در هفته پایانی مهر ماه و هفته اول آبان ماه مجامع دو باشگاه تشکیل خواهد شد.

*وزیر استقلال و پرسپولیس

حقیقت تلخی که در این بین وجود دارد این است که وزیر ورزش به واسطه جو حاکم در نظام باشگاه داری این دو مجموعه و تقاضاهای متعدد هواداران قرمز و آبی به عنوان وزیر استقلال و پرسپولیس فعالیت می‌کرد در حالی که به جز فوتبال و استقلال و پرسپولیس پنجاه و اندی فدراسیون ورزشی وجود دارند که بر اساس قانون باید از نگاه یکسان حمایتی وزارت ورزش و جوانان بهره مند شوند.

*فرمول واگذاری سرخابی

حالا سؤال کلیدی و عمده ای که برای اهالی ورزش به وجود می‌آید این است که این دو باشگاه چگونه وارد بورس خواهند شد؟ در گام نخست پس از تشکیل مجامع عمومی دو باشگاه باید حسابرسی نهایی انجام شود. تاکنون فرایند حسابرسی درباره سال‌های اخیر هر دو باشگاه انجام شده و تنها سال گذشته مالی حسابرسی انجام نشده که این اتفاق هم به زودی انجام خواهد شد.

پس از این اتفاق پرونده به سازمان بورس رفته و در نخستین اقدام ۱۰ درصد از سهام به عنوان سهام اولیه وارد بازار بورس می‌شود تا قیمت اولیه کشف شود، پس از کشف قیمت و مشخص شدن ارزش هر سهم باردیگر سازمان بورس پس از مدتی کوتاه ۵ درصد دیگر از کل سهام را دوباره وارد بروس خواهد کرد تا حباب موجود در قیمت عرضه اولیه شکست شود، پس از این اقدام و مشخص شدن ارزش هر سهم، سازمان بورس طی چند مرحله سهام باقیمانده را در بلوکه‌های مشخص در جدول زمان‌بندی تعیین شده وارد بازار بورس خواهد کرد تا شرکت‌های سهامی عام اقدام به خرید سهام عرضه شده کنند که این اتفاق برعهده سازمان بورس خواهد بود و عملاً وزارت ورزش دیگر نقشی در ارائه سهام ندارد.

* مشکل سرمایه و پرداخت بدهی سرخابی

اما ممکن است برخی منتقدان در برهه کنونی مدعی شوند استقلال و پرسپولیس به عنوان شرکت‌های زیان‌ده دارای سرمایه اولیه برای ورود به بازار بورس نیستند، در نگاه نخست شاید این‌گونه باشد اما وقتی به پروسه ماه‌های اخیر و اقداماتی که در این خصوص انجام شده نگاه می‌اندازیم می‌بینیم که این دو باشگاه در حال حاضر پس از تملک ورزشگاه‌های اختصاصی حالا دارای سرمایه در اختیار هستند و به احتمال زیاد تا قبل از واگذاری سهام آن‌ها در بازار بورس سرمایه این دو باشگاه تا مرز هزار و ۳۰۰ میلیارد افزایش پیدا خواهد کرد.

نکته مبهم دیگری که در این میان وجود دارد مسئله بدهی‌های انباشت شده دو باشگاه است که سبب شده برخی این دو باشگاه را بدهکار تلقی کنند اما برابر توافقات صورت گرفته بناست از محل درآمد ناشی از فروش ۱۰ درصد سهام اولیه به هر دو باشگاه میزان یکسانی پرداخت شود تا بدهی‌های باقیمانده خود را پرداخت کنند.

* مدیران عامل فعلی در آستانه خداحافظی

طبق روال معمول بازار بورس پس از واگذاری سهام سرنوشت کرسی‌های هیئت مدیره روشن خواهد شد تا هیئت مدیره نسبت به انتخاب مدیرعامل اقدام نمایند، از این رو به احتمال بسیار زیاد همزمان با انجام مراحل واگذاری عمر هیئت مدیره فعلی و مدیران عامل هر دو باشگاه به پایان خواهد رسید تا سهامداران اصلی این دو باشگاه درباره مدیریت جدید تصمیم‌گیری کنند.

*پاسخ سلطانی‌فر به دژپسند

اما ۸۵ درصد سهام باقیمانده که در مرحله سوم وارد بورس خواهد شد در دسترس کدام ارگان‌ها قرار خواهد گرفت؟ این بخش از سهام در اختیار عموم قرار خواهد داشت اما برای دستیابی به آن باید سرمایه داشت، از طرفی این شائبه به وجود می‌آید که به جز ارگان‌های دولتی کسی قادر به خرید و رقابت برای تصاحب این بخش از سهام را ندارد اما جالب است بدانید بر اساس دستور رئیس جمهور هیچ یک از ارگان‌های دولتی و نیمه دولتی به هیچ عنوان حق خرید سهام این دو باشگاه را ندارند، چون در صورت بروز این اتفاق دوباره فرایند خصولتی شدن استقلال و پرسپولیس به وجود می‌آید.

در یکی از جلساتی که با حضور دژپسند، وزیر اقتصاد و امور دارایی در همین زمینه برگزار شد، فرهاد دژپسند از مسعود سلطانی فر پرسید چه میزان از سهام این دو باشگاه باید به وزارت ورزش و جوانان تخصیص پیدا کند؟ که وزیر ورزش در جواب می‌گوید: حتی یک سهم از این دو باشگاه نیز نباید در اختیار وزارت ورزش قرار گیرد، چون بر اساس قانون وظیفه وزارت باشگاه‌داری نیست.

*رئال و بارسای آسیا!

برابر تحقیقات به عمل آمده قطعاً با ورود این دو باشگاه بزرگ فوتبال به بازار بورس می‌توان شاهد یک تحول بزرگ در ساختار مدیریتی این دو باشگاه باشیم، به ویژه که مدعیان قدرتمندی از هم اکنون آماده خریداری سهام باشگاه هستند از این رو می‌توان به آینده این دو باشگاه امیدوار بود، البته به شرط نظارت کافی از سوی نهادهای نظارتی تا مبادا آن چه در طول سال‌های اخیر در حوزه واگذاری‌ها رقم خورد این بار برای استقلال و پرسپولیس تکرار شود، اما اگر بر اساس یک مدل منطقی و قانونی این اتفاق رقم بخورد، می‌توان ادعا کرد این دو باشگاه به عنوان دو باشگاه بزرگ و پر طرفدار می‌تواند به بارسلونا و رئال مادرید آسیا تبدیل شوند.

* تراکتور، سپاهان، ذوب آهن در نوبت واگذاری

نکته قابل توجه اینجاست که زمزمه‌های ورود تراکتور، سپاهان و ذوب آهن نیز از هم اکنون به بازار بورس شنیده می‌شود، اتفاقی که قطعاً سبب خواهد شد تحولی جدید در نظام باشگاه‌داری ایران رقم بخورد، در همین رابطه شنیده می‌شود، محمدرضا زنوزی قصد دارد برای بالا بردن سرمایه اولیه تراکتورسازی، شرکت هواپیمایی آتا را نیز به عنوان دارایی‌های تراکتور معرفی کند. دو مجموعه فولاد مبارکه سپاهان و ذوب آهن اصفهان نیز قصد دارند با همین فرمول سهام باشگاه‌های فوتبال خود را وارد بورس کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.