کارشناس مسوول بیماری سل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالانه حدود ۷۵۰ نفر در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی به بیماری سل مبتلا می‌شوند.

بیماری سل سالانه ۷۵۰ نفر را در خراسان رضوی مبتلا می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر امین سمیعی همزمان با روز ملی بیماری سل افزود: در حال حاضر  روند بیماری سل در استان خراسان رضوی و کشور نزولی است.
وی ادامه داد: سل یک بیماری واگیردار عفونی است که عامل آن یک باکتری از نوع باسیل به نام "مایکوباکتریوم توبرکلوزیس" می‌باشد.   

کارشناس مسوول بیماری سل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون شیوع بیماری سل در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۵ در صد هزار نفر جمعیت می‌باشد که از میانگین کشوری آن بیشتر است.
وی شعار امسال روز ملی سل را "هم پیمان تا بیماری سل" عنوان کرد و افزود: اقامت مهاجران افغانستانی و همجواری خراسان رضوی با استانها و مناطق درگیر با بیماری سل از علل افزایش آن می‌باشد.

سمیعی ادامه داد: طول درمان بیماری سل ۶ ماه است و تمامی امور درمان و داروی آن در مراکز بهداشتی به صورت رایگان انجام می شود.
وی بابیان اینکه سل به دو بخش‌ ریوی  و خارج ریوی تقسیم می شود گفت: زمانیکه عامل بیماری  ریه انسان را درگیر نماید به عنوان سل ریوی شناخته می شود که تا ۸۰ درصد این نوع بیماری را تشکیل می‌دهد.  

کارشناس مسوول بیماری سل دانشگاه علوم پزشکی مشهد،  سرفه بیش از دو هفته، وجود خلط، کاهش وزن، عرق شبانه و تب طولانی مدت را از جمله علائم بیماری سل عنوان برشمرد.   
۲۳ مهرماه روز ملی بیماری سل نامگذاری شده است.
سالانه حدود ۹ میلیون نفر در جهان به بیماری مبتلا می شوند و هر سال حدود یک و نیم میلیون نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.
بیش از ۹۰ درصد بیماری و مرگ و میر ناشی از سل در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.
حدود یک چهارم جمعیت جهان به میکروب سل آلوده هستند که در صورت ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به بیماری سل مبتلا می شوند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.