۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 724481

یادداشت/

اظهارنظرها پدیدآورنده مشکلات مختلفی در اقتصاد می‌شوند

جعفر قادری، اقتصاددان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

بازار ارز روزهای پرالتهابی را پشت سرمی‌گذارد. تنش‌های بازار ارز بر تولید و نرخ مصرفی کالاهای اساسی مردم تأثیرگذار است. از این جهت و به دلیل تأثیرگذاری شدید نرخ ارز بر بسیاری از بخش‌های اقتصادی کشور، ارائه هر موضوع یا گزارشی در خصوص نرخ یا کاهش یا افزایش ارز می‌تواند نتایج و تأثیرات مختلفی بر بازار ارز به جا بگذارد. قطعاً یکی از مهم‌ترین مدیران تأثیرگذار بر بازار ارز، رئیس بانک‌مرکزی است که با هر سخن یا توییت و تصمیم‌گیری خود می‌تواند بازار را به سمت آرامش یا التهاب بیشتر هدایت کند.

اهمیت سخنان و اظهارنظر رئیس بانک‌مرکزی می‌طلبد که آقای همتی در روزها و هفته‌هایی که بازارها به شدت ملتهب هستند، هر سخنی را بیان نکند. در حالی که از آقای همتی چنین انتظاری می‌رود، متأسفانه بیان برخی موضوعات از سوی رئیس بانک‌مرکزی جای تعجب دارد؛ چرا که اگر در هفته‌های آینده حتی در بازار ارز با مشکلاتی روبه‌رو باشیم، رئیس بانک مرکزی نباید پالس‌های منفی به بازار بدهد. تزریق ناامیدی به بازار ارز منجر به حل مشکل در حوزه ارزی کشور نمی‌شود و تنها عایدی این موضوع ایجاد یک التهاب جدید در بازار ارز است.

انتظار می‌رود در شرایط خطیر فعلی اقتصادی وقتی دولت نمی‌تواند خبر امیدوارکننده‌ای به مردم بدهد، بهتر این است که ساکت بنشیند و خبرهای منفی را به بازار اعلام نکند.

متأسفانه سخنان آقای همتی مبنی بر فشار ارزی در سه هفته آینده بر کشور،   واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته و زمینه افزایش نرخ ارز را رقم زده است. بهتر است تیم مشاوره آقای همتی، رئیس بانک‌مرکزی را به درستی مشاوره بدهد یا اگر خود رئیس بانک‌مرکزی چنین تصمیم‌هایی می‌گیرد، تیم مشاوره‌ای تبعات بیان چنین مواضعی را به آقای همتی متذکر شود.

مدیریت بازار ارز مهم‌ترین اولویت کشور است. بیش از اینکه آقای همتی پالس‌های منفی به بازار بدهد، باید به دنبال راه‌حل‌های مدیریت و اصلاح بازار ارز باشند، حتی فشارها بر بازار ارز  مدیریت شود؛ چرا که در این شرایط معمولاً تلاش می‌شود به گونه‌ای اطمینان و آرامش به بازارها داده شود که تقاضای اضافی برای ارز ایجاد نشود و مشکلات اقتصادی کشور افزایش نیابد، اما برخی اظهارنظرها پدیدآورنده مشکلات مختلفی در اقتصاد می‌شوند و سبب می‌شود عده‌ای در صف خرید ارز قرار بگیرند؛ بنابراین باز هم به افزایش مشکلات اقتصادی کشور منجر می‌شود.

هر چند آقای همتی به آزادسازی بخشی از منابع ارزی کشور نزد کشورهای خارجی اشاره کردند، خبر خوبی که می‌توانست برای بازار ارز خبر خوشحال‌کننده‌ای باشد، اما بیان این موضوع که سه هفته سختی در پیش‌رو خواهیم داشت، مزه این خبر خوشایند را از بین می‌برد و آثار و پیامدهای مثبت خبر اولیه را  تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.