کهگیلویه و بویراحمد- سال‌هاست که جنگل‌های حفاظت‌شده کوه خامی، دیل و خاییز و بویراحمد و دنا در آتش سودجویی و یا کینه‌توزی می‌سوزد و هر بار داد همه ایران بلند می‌شود تا بلکه با بالگرد، همت دوستداران، جان دادن هوادارانش و کمک منابع طبیعی این آتش خاموش شود اما دوباره چند روز بعد شعله های آتش از چائی دیگر زبانه می‌کشد!

زاگرس در آتش سودجویی می‌سوزد

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه از ابتدای سال تاکنون افزون بر ۱۶۰۰ هکتار از جنگل‌های بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوخته است که در این راستا بسیاری از کارشناسان معتقدند این آتش‌سوزی‌ها اکثرا عمدی است.

از هنگامی‌که کرونا بر شهرهای ایران سایه انداخته و کاروکاسبی بسیاری از مشاغل را راکد کرده است بسیاری از روستائیان با بازگشت به روستاها حالا شغلی به‌جز قاچاق چوب، تهیه زغال با بلوط‌های زاگرس و هم‌چنین کشاورزی برایشان نمانده و لذا این موضوع بیش از گذشته بر داغ زاگرس افزوده است.

آن‌هایی که نان و معیشت خود را در همین طبیعت تاکنون جست‌وجو کرده‌اند درختان و جنگل‌ها را به آتش می‌کشند تا درختانش را به زغال تبدیل کنند و آن‌وقت بقای این درختان هزارساله را برای تزئین قلیان شهرنشینان و یا تهیه جوجه‌کباب به بهای ناچیزی به فروش برسانند.

برخی افراد هم برای اینکه بر وسعت زمین‌های کشاورزی و کشت و کار خود بیفزایند تیشه به ریشه این درخت‌ها می‌زنند  و از همه بدتر برخی از افراد هم به‌رسم کینه‌توزی و انتقام از مأموران منابع طبیعی و محیط‌زیست آتش به طبیعت می کشند تا زهی خیال باطل کینه خشم خود را شاید با آتش انتقام بتوانند مرهم کنند!

افزایش آتش‌سوزی‌ها

در همین رابطه عضو هیئت‌مدیره انجمن نهضت سبز زاگرس عنوان می‌کند: آتش‌سوزی جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد زیاد شده است.

امید سجادیان ۷۰ درصد علت آتش‌سوزی جنگل‌های این استان را عمدی می‌داند و ناشی از اختلافات محلی، زمین‌خواری و نارضایتی از منابع طبیعی و قاچاق چوب و زغال می‌داند و می‌گوید: مسئولان امر باید به کشاورزانی که پسماند مزارع خود را آتش می‌زنند آموزش بدهند و یا با برخورد قانونی بازدارنده جلوی این کار را بگیرند، معارضات محلی و عرفی را رفع کنند، اقدامات پیشگیرانه انجام دهند، آتش‌بر ایجاد کنند، جامعه محلی آموزش داده شوند و محیط‌بانی و قرق بانی ایجاد کنند.

سجادیان آمار اعلام‌شده از خسارات وارده ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها را واقعی نمی‌داند و معتقد است، سطح سوخته جنگل‌ها و مراتع استان حتی یک‌دهم میزان خسارت وارده نیست، باید اطلاعات و علت دقیق آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها مشخص شود تا بتوانیم برنامه‌ریزی دقیق‌تری جهت مقابله و پیشگیری از آتش‌سوزی داشته باشیم.

اما هنوز یک پایگاه اطفای حریق در استان نداریم. بعد از چندین سال از مصوب شدن پایگاه اطفای حریق منابع طبیعی در منطقه «فیروزآباد» بویراحمد همچنان این پایگاه بلاتکلیف مانده است.

اعتبارات سد راه حفاظت

اگرچه از ابتدای سال تاکنون معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به‌دفعات در مصاحبه‌های مختلف اظهار کرده است که امسال اعتبارات خوبی برای مهار آتش به این استان اختصاص‌یافته و حتی آمار آتش‌سوزی‌ها را نسبت به سال گذشته کمتر شده است اما بااین‌وجود کمبود امکانات اطفای حریق و هم‌چنین امکانات و وسعت زیاد آتش‌سوزی‌ها بر هیچ شخصی پوشیده نیست چنانچه که غلام‌حسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به آن‌ها اعتراف داشته و آن را قابل کتمان نمی‌داند.

از ابتدای سال جاری تاکنون افزون بر یک هزار و ۶۵۸ هکتار جنگل و مرتع به دلیل وقوع افزون بر ۷۰ مورد آتش‌سوزی به خاکستر تبدیل‌شده است

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد همان گلایه‌های قبلی را دوباره بازگو کرده و می گوید: کمبود نیروی قرقبان، امکانات، تجهیزات و نبود اعتبارات کافی  از موانع خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌ها است.

عامل انسانی صدر حوادث

حکمتیان با ابراز تأسف از اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون افزون بر یک هزار و ۶۵۸ هکتار جنگل و مرتع به دلیل وقوع افزون بر ۷۰ مورد آتش‌سوزی به خاکستر تبدیل‌شده است ادامه می‌دهد: عامل انسانی همواره بیشترین دلیل آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط بوده است.

وی بابیان اینکه عوامل بسیاری در تخریب جنگل‌های این استان دخیل هستند بیان می‌کند: برخی از افراد سودجو باهدف قاچاق چوب و تهیه زغال، حضور معتادان، سهل‌انگاری در روشن کردن آتش از سوی گردشگران و کشاورزان، شکارچیان غیرمجاز و افرادی که اقدام به چیدن گیاه‌ و میوه کوهی می‌کنند و متأسفانه برخی کشاورزان از عوامل آتش‌سوزی جنگل‌های این استان هستند.

وی با اشاره به کمبود نیروی قرقبان، امکانات، تجهیزات و نبود اعتبارات کافی  برای خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان اظهار می‌کند: البته مکاتبات و پیگیری‌های بسیاری برای رفع این کمبودها و مشکلات انجام‌شده اما تاکنون اقدام عملی قابل‌توجهی انجام‌نشده است.

وی در این راستا معتقد است: آموزش و ترویج به مردم و جوامع محلی جهت حفاظت از جنگل‌ها و اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی از طریق رسانه‌ها  و البته افزایش اعتبارات و امکانات اطفای حریق می‌تواند در کاهش آتش‌سوزی جنگل‌ها نقش مهمی ایفا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.