رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: عدم تامین گاز مورد نیاز واحدهای تولیدی سیمان در فصل زمستان و همچنین کمبود مازوت به عنوان سوخت جایگزین گاز برای آنها، این بخش از تولید را دچار مشکل کرده و منجر به توقف یک تا دو ماهه تولید سیمان می‌شود.

تولید سیمان در خراسان رضوی با چالش انرژی در فصل سرما روبرو است

به گزارش قدس آنلاین،  علی اکبر لبافی افزود: واحدهای تولیدی سیمان خراسان رضوی از نظر میزان تولید، تامین نیاز داخلی و صادرات رتبه دوم را در کشور دارند.

وی ادامه داد: شرکت گاز با واحدهای تولیدی سیمان قراردادی منعقد کرده که یکسویه و به نفع شرکت گاز است تا اینکه نفعی برای واحدهای تولیدی داشته باشد، در این قرارداد شرکت گاز فقط متعهد به تامین هشت ماه نیاز واحدهای تولید سیمان شده و نیاز آنها را در فصل زمستان به این انرژی تامین نمی‌کند.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: این در حالی است که طبق تبصره یک و ۲ ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار، تامین انرژی هیچ واحد تولیدی نباید قطع شود مگر با مصوبه شورای تامین شهرستان یا استان آن هم به مدت دو روز که قابل تمدید نیز می‌باشد.

وی افزود: قراردادی که بین شرکت گاز استان و واحدهای تولیدی سیمان منعقد شده، کاملا در تناقض با قانون بهبود فضای کسب و کار است در حالی که انعقاد قراردادها باید در چارچوب قوانین باشد.

لبافی ادامه داد: صاحبان واحدهای تولیدی سیمان استان مدعی هستند که زمستان پارسال واحدهای تولیدی استانهای همجوار به علت کمبود گاز حداکثر ۱۰ روز تعطیل بودند اما تعطیلی واحدهای آنها در همان مقطع، دو ماه طول کشید.

وی گفت: بنا به اظهارات مدیران واحدهای تولیدی سیمان می‌بایست سیاستها به نحوی اتخاذ شود که بتوان شرایط یکسان و یکنواخت برای واحدهای تولیدی استانها در برخورداری از انرژی گاز فراهم شود و مدت زمان غیرفعال شدن آنها در زمستان به دلیل کمبود گاز به نحو یکسان بین این واحدها در کشور توزیع شود.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: بنا به اظهارات نماینده شرکت گاز استان، خطوط انتقال گاز در استان مشکلاتی دارد به نحوی که بستر مصرف گاز روز به روز در شهرستانهای خراسان رضوی افزایش می‌یابد اما خطوط انتقال به موازات آن توسعه پیدا نمی‌کنند.

وی ادامه داد: لوله‌های انتقال گاز برای واحدهای تولیدی باید متفاوت از لوله‌های انتقال گاز برای خانوار باشد اما به دلیل نامتناسب بودن آنها، در فصل زمستان که مصرف گاز خانوار در استان افزایش می‌یابد، تامین گاز برای واحدهای تولیدی دچار مشکل می‌شود.

لبافی گفت: جایگزین گاز برای واحدهای تولیدی در فصل زمستان مازوت است اما تامین مازوت و انتقال آن از بنادر به خراسان رضوی برای صاحبان واحدهای تولیدی بسیار گران تمام می‌شود و قادر به پرداخت هزینه‌های آنها نیستند.

وی افزود: این در حالی است که بسیاری از واحدهای تولیدی سیمان امکان استفاده از مازوت را هم ندارند، زیرا هم مازوت در خراسان رضوی کم است و هم هزینه‌های تامین آن بسیار زیاد است و برای صاحب واحد تولیدی صرفه اقتصادی ندارد.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: از سوی دیگر از آنجا که مصرف مازوت باعث آلودگی محیط زیست می‌شود، واحدهای تولیدی هنگام استفاده از این سوخت در فصل زمستان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به سبب آلودگی زیست محیطی جریمه می‌شوند.

وی گفت: این عوامل برای واحدهای تولیدی سیمان خراسان رضوی شرایطی فراهم می‌کند که با وجود نقش مهم آنها در تامین نیاز داخلی و صادرات سیمان و فضای رقابتی آنها با استانهای دیگر، در عمل دو تا سه ماه در زمستان غیرفعال شوند.

لبافی افزود: شرکت فرآورده‌های نفتی استان مکلف شده است هر چه سریعتر نسبت به تامین مازوت واحدهای تولیدی سیمان استان اقدام کند و اداره کل حفاظت محیط زیست نیز نسبت به آلودگی زیست محیطی واحدهای تولیدی سیمان در زمستان تدبیری بیاندیشد و مساعدتهای لازم را در این خصوص انجام دهد.

وی ادامه داد: شرکت گاز نیز متعهد شده است یک برنامه زمان بندی شده برای ظرفیت سازی در خطوط انتقال گاز به واحدهای تولیدی و همچنین یکسان سازی شرایط تامین گاز برای واحدهای تولیدی در همه استانها یا قطع گاز آنها در فصل زمستان تهیه و برای تایید و اجرا به تهران ارسال کند.

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: واحدهای تولیدی سیمان نیز متعهد شده‌اند در تامین هزینه‌های تبلیغات به منظور فرهنگ سازی پیرامون کاهش مصرف گاز در بخش خانوار همکاری کنند.

در فصل گرما میزان مصرف گاز خراسان رضوی حدود ۳۰ میلیون مترمکعب است اما این میزان مصرف در فصل زمستان به ۵۵ میلیون مترمکعب می‌رسد که ۸۰ درصد این مصرف مربوط به بخش خانگی و باقی مربوط به واحدهای تولیدی است.

ظرفیت تولید سیمان در خراسان رضوی سالانه ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است و حدود پنج واحد تولیدی سیمان در استان فعال هستند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.