رئیس اتحادیه لوله بازکنی مشهد گفت: لوله بازکن های متقلب، چندین لیتر از محلولی که به هیچ عنوان خاصیت رفع گرفتگی ندارد را داخل لوله ریخته و سپس اقدام به فنر زدن لوله می نمایند. بعد از رفع گرفتگی به دروغ اعلام می کنند که اثر محلول بوده است و هزینه های هنگفتی درخواست می کنند.

رفع گرفتگی لوله های فاضلاب در مشهد چقدر آب می خورد؟ / اجرت چند میلیون تومانی!

مجتبی کرمی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص تخلفات صورت گرفته در رفع گرفتگی لوله های فاضلاب در مشهد عنوان کرد: هر هفته حدود ۱۰ تا ۲۰ شکایت در این زمینه ثبت می شود. به عنوان مثال، یکی از لوله بازکن ها درانتهای کار و پس از رفع گرفتگی لوله، اجرت خود را ۸ میلیون تومان اعلام کرده بود. مالک منزل ۶ میلیون تومان از پول را پرداخت کرده و دو میلیون تومان از مبلغ باقی مانده بود و شخص لوله بازکن راضی به تخفیف نبود.

وی ادامه داد: مالک شکایت کرده و با کارشناسی هایی که کمیسیون این اتحادیه انجام داد، نه تنها دو میلیون تومان دیگر از مالک اخذ نشد، بلکه لوله بازکن موظف به بازگرداندن بیش از ۵ میلیون تومان پول به خسارت دیده شد.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی فعالیت افراد غیر مجاز در سطح شهر هستند خاطرنشان کرد: این افراد در سایت ها و اپلیکیشن های دیوار و شیپور و یا تلفن هایی که با برچسب بر در و دیوار منازل چسبانده اند برای خود مشتری پیدا می کنند. این اقدام زیبایی شهر را نیز از بین می برد و مردم ناراحتی خود را با زنگ زدن به اتحادیه ابراز می کنند.

وی متذکر شد: نکته قابل اهمیت این است که اکثر افرادی که اینگونه اقدام به تبلیغ و معرفی خود به دیگران می کنند فاقد مجوزهای لازم و پروانه کسب هستند. این افراد در یک محل متمرکز نیستند و به صورت سیار فعالیت می کنند و تلفن های همراه یا ثابت منازل خود را برای آگهی اعلام می کنند.

کرمی تصریح کرد: شگرد این افراد به اینگونه است که در ابتدای کار یک قیمت بسیار پایین را اعلام کرده و مشتری را جذب می کنند. سپس به محل رفته و به صورت غیرواقعی و صوری اقدام به فنر زدن چاه بسته شده می نمایند. بعد از آن اعلام می کنند که گرفتگی لوله زیاد است و با فنر زدن قابل رفع نیست. سپس به مشتری اعلام می کنند که یا باید محل گرفته شده شکافته شده تا گرفتگی برطرف شود و یا اینکه چاره ای جز ریختن محلول لوله بازکنی در چاه یا لوله وجود ندارد و هزینه بر خواهد بود.  مالک منزل نیز که دستش زیر سنگ لوله بازکن هاست و به شگرد آنها آگاه نیست برای جلوگیری از کنده کاری زمین و هزینه های دیگر، به اجبار هزینه محلول را متقبل شده و اجازه تخلیه آن را در لوله گرفته شده می دهند.

وی اضافه کرد: لوله بازکن های متقلب در این زمان، چندین لیتر از محلولی که اصلا خاصیت رفع گرفتگی ندارد را داخل لوله ریخته و سپس دوباره با همان فنر قبلی و یا در برخی موارد با تعویض فنر دوباره اقدام به فنر زدن لوله گرفته شده می نمایند و گرفتگی را باز می نمایند. بعد به مشتری اعلام می کنند که تنها عامل رفع گرفتگی محلول هایی بوده که داخل چاه ریخته اند و هزینه ای هنگفت را درخواست می نمایند.

رئیس صنف اتحادیه لوله بازکنی مشهد بیان کرد: در برخی موارد مالک در مقابل خواسته مالی زیاد لوله بازکن ها مقاومت می کند اما آنها با ایجاد سروصدا و قیل و داد، مالک را مجبور می کنند به خاطر جلوگیری از آبروریزی در محل مسکونی اش مبلغ را بپردازد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر محلول ها تاثیری ندارند چرا جلوی اینکار گرفته نمی شود، گفت: اتحادیه ریختن هرگونه مواد یا محلول را در لوله ممنوع کرده و اینکار غیرمجاز است. این موضوع در پایین جواز لوله بازکن ها قید گردیده است. محل گرفتگی طبق دستورالعمل تنها باید با فنر باز شود. محلول هایی که در لوله های گرفته شده ریخته می شود چیزی جز آب نیست که مقداری رنگ به آن اضافه شده است تا ظاهری متفاوت داشته باشد.

وی ابراز داشت: متاسفانه برخوردهای سختگیرانه ای با متخلفین از سوی دستگاه های مجری صورت نمی پذیرد. به عنوان مثال از سمت تعزیرات اعلام شده که شاکیان باید کدملی متخلف را نیز در برگه شکایت درج نماید. سوال اینجاست که شاکی چگونه می تواند به کدملی متخلف دسترسی داشته باشد. به همین دلیل شکایت به سرمنزل مقصود نمی رسد. بیش از نوددرصد از اعضای اتحادیه در رفع گرفتگی لوله ها، هیچ تخلفی انجام نمی دهند. بیشتر افراد متخلف اصلا عضو اتحادیه نیستند و نمی توان به صورت اداری و سیستماتیک با آنها مقابله کرد.

کرمی ادامه داد: مردم می توانند در ساعات اداری به شماره تلفن های اتحادیه که عبارتست از ۳۷۵۱۷۶۷۴ و ۳۷۵۱۶۶۶۴ و در ساعات غیراداری به شماره همراه ۰۹۱۵۳۱۷۵۰۳۴ تماس گرفته و سوالات و ابهامات خود را از اتحادیه بپرسند و یا اتحادیه را در جریان تخلف صورت گرفته قرار دهند.

وی در خصوص راه حل ممانعت از فعالیت متخلفین، عنوان کرد: صنف اتحادیه لوله بازکنی مشهد پیشنهاد داده است که باتوجه به اینکه تلفن های درج شده در تبلیغات شماره ثابت یا همراه است، بازرسان اتحادیه این آمادگی را دارند که شماره های متخلفان را پیگیری و ردیابی کنند. پس از آن، شماره ها با نامه اتحادیه و از طریق دادگستری به مخابرات ارسال شده و نسبت به قطع شدن آن اقدام شود. شاید این راهکار باعث شود که از دست درازی متخلفان به جیب همشهریان جلوگیری شود.     

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 0
    بهترین راهکارهمین است بادستور دادستان وبازرسان اتحادیه نسبت به ردیابی شماره ها وقطع کامل واخطار کتبی جلوی افرادِ سودجو گرفته شود