زاهدان- پدیده قاچاق انسان و ورود اتباع بیگانه از کشورهای همسایه ازجمله افغانستان و پاکستان برای ورود به ایران از طریق استان سیستان و بلوچستان جدا از مشکلاتی که در حوزه اجتماعی به همراه داشته حال مرزهای سلامت در دروازه شرقی کشور را نیز نشانه گرفته است.

مالاریا مرز های شرقی را تهدید می کند

قدس آنلاین-گروه استان ها: مالاریا یکی از مهم‌ترین بیماری‌های انگلی و مشکلات پیش روی جوامع ساکن مناطق استوائی و گرمسیر دنیا است که در کشور ما به‌ویژه در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هم‌چنین هرمزگان پراکندگی بسیاری دارد.

کشورهای افغانستان و پاکستان از سوی سازمان جهانی بهداشت ازجمله مناطق پرخطر و دارای آمار بالای مبتلایان به مالاریا در دنیا هستند که مرز طولانی با کشور ایران دارند و متأسفانه همین موضوع و پدیده‌هایی مانند قاچاق سوخت و قاچاق انسان در مرزهای شرقی موجب می‌شود تا مرزهای سلامت در شرق کشور به دلیل ورود برخی از بیماری‌ها ازجمله مالاریا مقاوم به درمان کشور را تهدید کند.

دستاوردهای مثبت در مقابله با مالاریا

تا سال ۱۳۸۸ از مجموع ۱۱ هزار نفر مبتلابه مالاریا در سطح کشور حدود ۶۹ درصد مبتلایان را سیستان و بلوچستان به خود اختصاص داده بود که خوشبختانه در حال حاضر این آمار به کمترین حد خود رسیده است.

اگرچه در سال‌های دور نبود امکانات بهداشتی و تجهیزات سم‌پاشی موجب شده بود تا این بیماری حکم کابوس را برای مسئولان بهداشتی پیدا کند اما خوشبختانه در طی سال‌های گذشته با تمهیدات در نظر گرفته‌شده آمار مبتلایان به این بیماری در سیستان و بلوچستان به‌شدت کاهش‌یافته است .

بارش‌های سیل‌آسا که در جنوب سیستان و بلوچستان از خود گودال‌های بزرگ آب  بر جای می‌گذارند همواره یکی از محل‌های مستعد برای تجمع پشه‌های مالاریا است که حالا پس از بارش‌های فروردین‌ماه در جنوب سیستان و بلوچستان رد پای این بیماری را برجسته کرده است اما بیش از این تردد اتباع بیگانه و غیرمجاز موجب شده تا این بیماری از کشور پاکستان وارد شهر سراوان شود.

سروان بیشترین آمار مبتلابه مالاریا

شناسایی تعداد ۱۷۳ بیمار مبتلابه مالاریا در ۷ ماه امسال در شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان که بنا بر گفته مسئولان بهداشتی قرب به‌اتفاق آن را اتباع بیگانه خارجی تشکیل می‌دهند نشان از تهدید مرزهای بهداشتی در منطقه شرق کشور دارد.

ورود و خروج غیرقانونی اتباع بیگانه از مبادی غیرقانونی یکی از عوامل شیوع و بروز بیماری‌های واگیر به‌ویژه مالاریاست. در ۷ ماه گذشته ۱۷۳ بیمار مبتلابه مالاریا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شناسایی‌شده‌اند که بیش از ۸۴ درصد آن وارده بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دراین‌باره گفت: همکاران ما در پست‌های مراقبت مرزی مک سوخته، حق آباد و گراوانی در سراوان و همچنین در پست مراقبت مرزی میل ۷۲ خدمات گسترده‌ای در راستای کنترل مالاریا ارائه می‌دهند و با استفاده از کیت‌های تشخیص سریع بیماری به‌محض شناسایی موارد مبتلا اقدامات سریع درمانی را برای آنان انجام می‌دهند و سال‌هاست که مرگ ناشی از مالاریا نداریم.

سید مهدی طباطبایی بابیان اینکه در طی چندین دهه گذشته شاهد کاهش بروز قابل‌توجه این بیماری در استان بودیم اظهار کرد: سال گذشته در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم  پزشکی زاهدان فقط سه مورد انتقال محلی بیماری مالاریا داشته‌ایم که این دستاورد خیلی خوب بود.

وی با تأکید بر این موضوع که اگر در نقطه‌ای بیماری مثبت شناسایی شود همکاران ما به‌صورت فعال بیماریابی را انجام می‌دهند افزود: دستاورد حذف مالاریا خیلی حائز اهمیت است و باید همگان در حفظ آن کوشا باشند.

البته بیماری مالاریا قابل‌درمان است و در حال حاضر داروهای ضد مالاریا در مراکز بهداشتی و درمانی کشورمان به شکل رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.