تغییرات تحمیلی ناشی از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در کنار همه آسیبها در عرصه‌های مختلف، امر مهم و حیاتی تعلیم و تربیت رسمی را دچار چالش جدی کرد که با جایگزینی "آموزش مجازی" سعی در برطرف شدن آن گردید اما در این مسیر یکی از معضلات موجود سرقت تجهیزات مخابراتی است.

سرقت تجهیزات مخابراتی در مشهد؛ مشکل جدید آموزش مجازی

آموزش‌ مجازی در این برهه بحرانی فراز و فرودهای فراوانی را تجربه کرد، از آموزش تلفنی به دانش‌آموزان گرفته تا آموزش به آنها در گروه‌های مشترک فضای مجازی و نیز ایجاد کانال‌های خاص هر کلاس یا مدرسه بر بستر شبکه‌های اجتماعی سایبری.  

از شیوه‌های آفلاین، آنلاین، انتشار ویدئوهای درسی و آموزش از طریق پخش برنامه‌های ویژه تلویزیونی تا متاخرترین مرحله در این روند یعنی طراحی و راه‌اندازی "شبکه اجتماعی دانش‌آموزان" با نام اختصاری "شاد" که تجربه‌ ای نوین در عرصه آموزش و پرورش همگانی است.

پیش از این تفاوت میان دانش‌آموزان مناطق برخوردار و نواحی محروم را کیفیت ساخت مدرسه، تهیه میز و نیمکت مناسب، کلاس نورگیر و خوش آب و رنگ، داشتن فضای سر باز یا حیاط بزرگ همراه با سرویس بهداشتی استاندارد و وسایل ورزشی، کتابخانه، نمازخانه، فضا و تجهیزات آزمایشگاهی مرزبندی و مشخص می‌کرد اما امروز این نقش را ابزارهای جدیدی همچون گوشی هوشمند تلفن همراه، رایانه، تبلت، لپ تاپ و از همه اینها مهمتر شبکه اینترنت و موجود بودن آن به عنوان زیرساخت اصلی ارتباط ایفا می کند.

در کنار همه زیرساخت‌ها و ادوات لازم و ضروری برای آموزش مجازی، برخورداری از اینترنت خانگی در همه مناطق برخوردار و کم‌برخوردار از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به به صرفه‌تر بودن استفاده از آن برای خیلی‌ها که امکان صرف هزینه‌های بالا برای شارژ اینترنت گوشی همراه را ندارند، تنها راه پیش روست.

اما در فراز و نشیب آموزش مجازی افزایش سرقت تجهیزات مخابراتی مشکلی دیگر از مشکلات این شیوه آموزش شده است و البته شیوع آن در مناطق محروم و حاشیه شهر مشهد دردی بر هزاران درد دیگر ناشی از محرومیت است.

این در حالی است که خراسان رضوی با دارا بودن افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز که اکثر آنها ساکن مشهد و اطراف آن هستند یکی از حوزه‌های جغرافیایی عمده کشور به عنوان الگو در تجربه جدید آموزش مجازی و از راه‌دور و در زمره استان‌های فعال، مهم و موثر در تهیه محتوای آموزشی است.  

اجتناب‌ناپذیری اختلال در آموزش مجازی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان این که گاه گزارش قطعی تلفن ثابت و اینترنت مدارس به ما نمی‌رسد و در اعلام به مخابرات حل و رفع می‌شود گفت: قطعی تلفن و در نتیجه اینترنت در مدارس و نیز منازل مناطق دچار سرقت در ارائه و دریافت آموزشهای مجاز مشکل آفرین شده است.

قاسمعلی خدابنده افزود:طبیعی است که قطعی اینترنت در مناطق محروم می‌تواند آسیب‌زایی بیشتری داشته باشد اما تلاش کرده‌ایم تا ارائه آموزشهای درسی را محدود به یک کانال نکنیم.

وی ادامه داد: به این ترتیب دانش‌آموزان آموزشهای درسی را از روشهای مختلف از جمله حضور در مدارس، شبکه شاد، درسنامه، سی. ‌دی‌های آموزشی و تلویزیون دریافت می‌کنند بنابراین قطعی اینترنت در مدتی کوتاه، موجب اختلال جدی در آموزش نمی‌شود و شاید موجب اختلال موقت و کندی شود اما خواه ناخواه مشکل‌ساز است.

عضویت ۶۰ درصد دانش‌آموزان در شبکه مجازی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد دستکم ۶۰ درصد از مجموع یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانش‌آموز این استان در مقاطع مختلف از ظرفیت آموزش مجازی بهره‌مند و عضو سامانه شاد هستند.

خدابنده افزود: قبول داریم هنوز در برخی مناطق و حوزه‌های آموزشی، زیرساخت‌ها ضعیف و محور اصلی آموزش مجازی یعنی اینترنت دچار اختلال است یا وجود ندارد اما تلاش داریم مشکلات زیرساختی را تا حد امکان برطرف و سطح دسترسی دانش‌آموزان را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: لازم است در جهت توسعه عدالت آموزشی نسبت به تامین اینترنت ثابت و جلوگیری از قطع ارتباطات به واسطه سرقت تجهیزات  مخابراتی اقدامات لازم انجام شود.

قطعی اینترنت مدارس مناطق محروم امری رایج

رییس آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشهد هم با اشاره به رایج شدن قطعی تلفن و اینترنت مدارس این مناطق و حاشیه شهر مشهد گفت: سرقت تجهیزات مخابراتی موجب قطع تلفن و اینترنت مدارس چند منطقه محروم در این شهرستان شده است.

علی سعیدی‌ بدون اشاره به تعداد مدارس دچار این مشکل افزود: هم اکنون به واسطه معضل سرقت تجهیزات مخابراتی شماری از مدارس در مناطقی چون خواجه‌ربیع، بلوار توس، خین عرب و گلشهر دچار قطعی تلفن ثابت و نیز اینترنت هستند.

وی با بیان اینکه این روند، برقراری ارتباط با مدارس و اتصال آنان به اینترنت را دچار خدشه کرده است ادامه داد: این معضل، هر از چند گاهی تکرار می‌شود و به این ترتیب تنها راه برقراری ارتباط با مدارس به تلفن همراه محدود می‌شود.

رییس آموزش و پرورش منطقه تبادکان شهرستان مشهد گفت: به عنوان مثال چندروزی است به دلیل سرقت جعبه تقسیم مخابرات در منطقه توس مشهد، شاهد قطعی تلفن ثابت و اینترنت منازل و مدارس این محدوده هستیم.

سعیدی افزود: اما خوشبختانه با توجه به کاربرد اطلس یادگیری و رصد روند دریافت آموزشهای دانش‌آموزان هر منطقه، قطعی اینترنت و تلفن تا کنون نتوانسته خللی جدی در فرآیند آموزش ایجاد ‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این که دانش‌آموزان برخوردار، از ابزارهای نوین فناوری مثل اینترنت موبایل بهره مندند در کنار آن از آموزشهای بسته‌های یادگیری و تلویزیون نیز استفاده می کنند و با معلمان و دبیران ارتباط دارند.

رییس آموزش و پرورش منطقه تبادکان شهرستان مشهد گفت: نمی‌توان گفت به واسطه قطعی اینترنت، جریان آموزش تعطیل می‌شود اما معضل سرقت کابلهای مخابراتی در پهنه گسترده همچنان وجود دارد و چالش‌ساز است.

سعیدی افزود: شماری از مدارس هم هستند که اگرچه تلفن ثابت آنها قطع است اما به آموزش و پرورش اعلام نکرده اند و پیگیری رفع عیب را با ارائه گزارش به مخابرات انجام می‌دهند.

وی جمعیت دانش‌آموزی تبادکان را در سال تحصیلی جاری افزون بر ۱۳۸ هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: ۱۶ درصد این تعداد یعنی ۲۱ هزار نفر آنان مهاجران خارجی تبعه کشورهای همسایه هستند و سالانه بین پنج تا هشت هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی این منطقه افزوده می‌شود و حدود سه هزار نفر از این دانش‌آموزان در میانه سال تحصیلی وارد مدارس می‌ شوند.  

او اضافه کرد: رشد جمعیت در منطقه تبادکان مشهد به هشت درصد می‌رسد در حالی که این رقم در کشور ۱.۵ تا دو درصد است. همچنین حضور دهها هزار دانش‌آموز اتباع خارجی به ویژه از افغانستان به فرهنگ موزاییکی این منطقه دامن زده است و هر مشکلی را مضاعف می کند.

سرقت ۲۰ درصد تجهیزات مخابراتی حاشیه شهر

معاون شبکه مخابرات منطقه خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: متاسفانه سرقت تجهیزات مخابراتی در این استان بسیار رایج شده است که این وضعیت در مناطق حاشیه شهر مشهد بسیار بیشتر از میانگین استان است.

غلامرضا شرکتی با بیان این که حداقل ۲۰ درصد تجهیزات مخابراتی نصب شده در حاشیه شهر مشهد به سرقت می‌رود افزود: این امر موجب قطعی پی در پی تلفن ثابت و عدم امکان ارائه خدمات مخابراتی در این مناطق تا زمان تجهیز و نصب مجدد می‌شود.

وی در پاسخ به علت عدم اطلاع مخابرات از میزان شیوع قطعی تلفن به دلیل سرقت تجهیزات مخابراتی ادامه داد: مادامی که منازل، مدارس و اماکن دچار قطعی به ما اعلام قطعی تلفن نکنند از این امر مطلع نمی‌شویم.

او اضافه کرد: مردم در صورت قطعی تلفن می‌توانند مراتب را با تماس با سامانه ۲۰۱۱۷ اعلام و اطلاع دهند تا علت قطعی بررسی و رفع عیب انجام شود.

لزوم پای کار بودن مسوولان مخابرات استان برای رفع مشکل سرقت

درحالی که مسوولان مخابرات، سرقت تجهیزات مخابراتی در منطقه توس مشهد و قطعی ۳۰ روزه خدمات تلفن ثابت را در گفت و گو با رسانه‌ها تکذیب کردند نیروی انتظامی این مساله را تایید و کوتاهی مخابرات را در افزایش این گونه سرقتها به دلیل عدم پیگیری لازم، موثر می‌داند.

جانشین فرمانده انتظامی مشهد در خصوص سرقت تجهیزات شرکت مخابرات در سطح شهر و موضوع سرقت کابلها در منطقه توس مشهد گفت: پس از دریافت گزارش سرقت تجهیزات مخابراتی در اولین اقدام با کارکنان این شرکت نشستی برگزار و موضوع به صورت تخصصی بررسی شد.
سرهنگ محمد طبسی افزود: یکی از مواردی که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت موضوع بازدارندگی سارقان بود یعنی مخابرات باید مراکز نگهداری تجهیزات و کابلها را به گونه‌ای تعبیه کند که به راحتی قابل تخریب و سرقت نباشد.
وی ادامه داد: همچنین هوشمندسازی باید در دستور این شرکت قرار گیرد.  چگونه است که مراکز شخصی و منازل می‌توانند برای کاهش سرقت اقدامات هوشمندسازی را انجام دهند اما شرکت مخابرات با این حساسیت کار نمی‌تواند این مهم را عملیاتی کند؟
جانشین فرمانده انتظامی مشهد گفت: پلیس، تیم‌های گشتی را برای دستگیری سارقان و پیشگیری از وقوع سرقت این تجهیزات در سطح شهر فعال کرده است و در منطقه توس نیز ۲ سارق در روزهای گذشته دستگیر شدند و موضوع به شرکت مخابرات اطلاع رسانی شد تا به عنوان شاکی خصوصی پای کار باشند اما هیچ مقامی از این شرکت مراجعه نکردند و سارقان را به دستگاه قضا تحویل دادیم.
طبسی تاکید کرد: برای کاهش سرقت باید هزینه شود، شرکت مخابرات نیز باید پای کار باشد، پلیس آمادگی راه‌اندازی گشتهای مشترک را دارد اما برای این اقدام باید مسوولان مخابرات، حساسیت بیشتری داشته باشند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر سایر شرکتهای خدماتی با رعایت الزامات هوشمندسازی و افزایش ضریب امنیتی و همکاری با پلیس در راه‌اندازی گشتهای مشترک با مشکل سرقت درگیر نیستند اما شرکت مخابرات همچنان با این معضل درگیر است.

ورود دادستانی مشهد
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد نیز در خصوص سرقت تجهیزات مخابراتی گفت: این موضوع به دلیل اهمیت ویژه در شرایط کرونایی و افزایش استفاده از اینترنت و خطوط تلفن برای آموزش‌های مجازی به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.
سیدهادی شریعت‌یار افزود: موضوع سرقت تجهیزات مخابرات در کمیته پیشگیری از سرقت دادستانی مشهد مطرح شده و در دست پیگیری است، جلسات و بازدیدهایی نیز با مدیران شرکت مخابرات استان برگزار و نکات ایمنی بررسی و توضیحات پیشگیرانه ارائه شد.
وی ادامه داد: بیشتر این سرقتها توسط معتادان صورت می‌گیرد، باید نظارتها افزایش یابد و شهروندان نیز در صورت مشاهده این گونه سرقتها موضوع را به سرعت اطلاع دهند.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد افزود: همچنین با مراکز جمع‌آوری و خرید ضایعات نیز تذکرات لازم داده شده و در صورت اطلاع از خرید این تجهیزات با آنها برخورد خواهد شد.
شریعت‌یار تاکید کرد: در مجموع در بحث سرقت‌های تجهیزات مخابراتی ورود جدی صورت گرفته است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.