کرمانشاه- استان کرمانشاه با دو میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان است که نیمی از جمعیت استان در شهر کرمانشاه ساکن هستند اما باوجوداین جمعیت ظرفیت پذیرش ۹۰ کارتن‌خواب در گرمخانه‌های آن عجیب به نظر می‌رسد.

«پناه گرم»مطالبه کارتن خواب ها در زمستان؛ محرومیت زنان از گرمخانه

قدس آنلاین-گروه استان ها: حضور شبانه کارتن‌خواب‌ها در سطح شهر به‌ویژه در فصول سرد سال موجب افزایش مشکلات فرهنگی، امنیتی و اجتماعی می‌شود؛ همان‌طور که ممکن است به افزایش مرگ‌ومیر کارتن‌خواب‌ها بینجامد.

متأسفانه بی‌خانمان‌ها عموماً دچار بیماری‌های ریوی و ضعف‌های جسمی فراوان هستند و لذا طبیعی است که به‌شدت در مقابل بیماری و سرما بی‌دفاع باشند. 

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین گرچه بنا بر گفته برخی از بی‌خانمان‌ها هم‌زمان با فرارسیدن زمستان آن‌ها ترجیح می‌دهند که کرمانشاه را به سمت استان‌های جنوبی و حتی پایتخت ترک کنند اما بهر ترتیب ساماندهی آن‌ها در هر گوشه از کشور در وضعیت کرونا ضروری به نظر می‌رسد.

بنا بر اعلام فراکسیون پیشگیری از جرائم آسیب‌پذیر مجلس نیز حتی ۵۰ درصد افراد ساکن در گرمخانه‌های تهران را نیز اهالی کرمانشاه  تشکیل می‌دهند که این موضوع نسبت مستقیمی بین بیکاری، مهاجرت، حاشیه‌نشینی و کارتن‌خوابی دارد و عواملی مانند بلایای طبیعی در تشدید این عوامل تأثیرگذار بوده است.

بانوان بدون سرپناه

هر زمان که صحبت از گرمخانه و افراد بی‌خانمان می‌شود ناخودآگاه ذهنیت قالب مردم به سمت افراد معتاد می‌رود و این در حالی است که تمامی این افراد کارتن‌خواب معتاد نبوده و دچار آسیب‌های دیگر هستند که باید به آن‌ها توجه کرد.

متأسفانه مسئولان آمار دقیقی از تعداد کارتن‌خواب‌های کرمانشاه نمی‌دهند اما وجود تنها سه گرمخانه در استان با ظرفیت ۹۰ نفر در برابر جمعیت دومیلیون‌نفری کاملاً واضح است که شرایط خوبی نیست.

بنا بر گفته مدیرکل بهزیستی کرمانشاه  تنها سه گرمخانه در استان کرمانشاه  و در شهرستان‌های «اسلام‌آباد غرب»، «کنگاور» و «کرمانشاه» فعال است.

گرمخانه‌های استان از ساعت ۱۸ الی هشت و نیم صبح افراد بی‌خانمان را پذیرش می‌کنند اما نکته مهم این است که متأسفانه این استان گرمخانه‌ای برای بانوان ندارد و تنها گرمخانه متعلق به زنان به دلیل استیجاری بودن مکان تعطیل‌شده است!

بر این اساس، قانون، شهرداری‌ها را مکلف به احداث فضایی تحت عنوان «گرمخانه» با چارچوب‌ها و قواعد مشخص کرده است اما مشاهدات ما از سطح شهر کرمانشاه نشان می‌دهد که ظرفیت آن‌ها متناسب با افراد کارتن‌خواب نیست.

ظرفیت اندک گرمخانه‌ها

مدیر امور هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه بابیان اینکه امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا با مشکل پذیرش این افراد مواجه هستیم اظهار کرد: متأسفانه در این شرایط  پذیرش این افراد  کار بسیار دشواری است اما با توجه به وظیفه­‌ای که در این خصوص داریم این کار را با حساسیت ویژه‌­ای و با مشارکت مرکز بهداشت و اداره کل بهزیستی دنبال می‌شود.

حسن مرادی با اشاره به اینکه با سرد شدن هوا در چند روز آینده گرمخانه شهرداری کرمانشاه فعالیت خود را آغاز می‌کند  افزود : گرمخانه جلالیه که در سال‌­های گذشته نیز فعال بوده و خدماتی را به افراد بی­خانمان و معتادان خیابانی ارائه کرده است از چند روز آینده با امکانات کامل فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و پذیرای تعداد ۳۵ مرد خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای پذیرش بانوان کارتن‌خواب نیز فکری شده است اظهار کرد: علاوه بر گرمخانه بوستان جلالیه درصدد ایجاد گرمخانه برای بانوان با مشارکت بهزیستی در دستور کار قرار دارد.

مرادی در خصوص نحوه پذیرش این افراد نیز اذعان کرد: افراد بی‌سرپناه و رهاشده در سطح شهر توسط عوامل شهرداری شناسایی و به این مرکز معرفی می‌­شوند و سپس با هماهنگی مرکز بهداشت و اداره کل بهزیستی قبل از ورود به گرمخانه­، تست کرونا از آن‌ها گرفته‌شده و سپس در گرمخانه پذیرش و اسکان داده می‌­شوند.

خانه همیشگی

مهرداد افلاطونی، روان‌شناس بالینی و پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی بابیان اینکه موضوع کارتن‌خواب‌ها فقط مختص به کشور ما نبوده و بلکه در تمام دنیا این افراد با چنین شرایطی وجود دارند اظهار کرد:  البته با این تفاوت که در کشور حجم بسیار بالای کارتن‌خوابی راداریم، در شرایطی که می‌توانست چنین نباشد.

وی با تأکید بر این موضوع که برخورد متصدیان گرمخانه‌ها با این افراد بسیار مهم است افزود: بر اساس آمارها رنجشی که این افراد در گرمخانه‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند موجب شده تا از رفتن به گرمخانه‌ها خودداری کنند.

افلاطونی با تأکید بر اینکه موضوع گرمخانه‌ها نیازمند رسیدگی‌های دقیق‌تری است، توضیح داد: در این زمینه ابتدا باید شرایط را در گرمخانه‌ها تغییر دهیم. همچنین ازنظر نظافت نیز این مکان‌ها باید وضعیت بهتری پیدا کنند و ازنظر توجه نیز باید افرادی متصدی امور شوند که آموزش‌دیده بوده و بدانند که این بی‌خانمان‌ها افراد مضری برای جامعه نیستند؛ آن‌ها هم مانند دیگران انسان‌اند و درک این موضوع بسیار مهم خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه وجود روان‌شناس و مشاور می‌تواند کمک‌کننده باشد، افزود: از طرفی نباید این افراد را تنها برای یکی، دو شب پناه داد؛ این افراد باید گرمخانه‌ها را خانه خود بدانند.

روان‌شناس بالینی و پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: البته می‌دانیم شرایط و زیرساخت‌ها به‌قدر کافی مطلوب نیست اما این مشکلات باید روزی درست شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.