۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲
کد خبر: 729466

سال‌هاست که آخرین جمعه‌ ماه نوامبر در بسیاری از فروشگاه‌های کشورهای آمریکایی و اروپایی با حراجی بزرگ همراه شده است، حراجی معروف به بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه که چندسالی است به کشور ما رسیده است. امسال اما موسم این حراجی در شرایطی فرا رسیده که وضعیت قرمز کرونایی در شهرهای کشورمان منجر به اعمال محدودیت‌های شدید برای اکثر صنوف و تعطیلی آنها شده و همین موضوع حراج جمعه سیاه را معطوف به فضای مجازی کرده است. رییس پلیس فتای تهران بزرگ در این خصوص به شهروندان هشدار داده است.

مراقب باشید این جمعه سیاه نشوید

قدس آنلاین: سرهنگ داوود معظمی گودرزی با اشاره به رویداد حراج جمعه سیاه در فضای مجازی گفت: چندسالی است که برخی از فروشگاه‌ها اقدام به حراجی محصولات خود در این تاریخ می‌کنند، این موضوع در کشور ما بیشتر در فضای مجازی و فروشگاه‌های آنلاین دیده می‌شود و به همین دلیل نیز لازم است که شهروندان هنگام خرید از این فروشگاه‌ها مواردی را مدنظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اصل در خریدهای اینترنتی، انجام خرید از فروشگاه‌های دارای مجوز و تایید شده است، گفت: بهترین شیوه برای شناسایی فروشگاه‌های دارای مجوز خرید، نشان ای-نماد است. این نشان حتما باید در سایت ها درج شده و کاربران هنگام خرید باید توجه داشته باشند که پس از کلیک بر روی این نشان، آدرس درج شده در لینک مذکور را با آدرس اصلی سایت تطبیق داده  و مشخصات فروشنده را نیز بررسی کنند.

معظمی گودرزی ادامه داد: در این روز افرادسودجو و فرصت طلب ممکن است اقدام به تبلیغات گسترده در فضای مجازی کرده و رقم ها و تخفیف‌های باورنکردنی و اغفال‌کننده را برای محصولات خود پیشنهاد دهند. متاسفانه ممکن است کاربران نیز با این تصور که مبلغ یا تخفیف اعلام شده متعلق به حراج است و فرصتی کم تکرار را به دست آورده‌اند به سرعت وارد این سایت شده  وسفارش خود را ثبت کنند، درحالی که همانطور که تاکید شد قبل از هرگونه خرید باید ای-نماد را چک و بررسی کنند.

رییس پلیس فتای تهران بزرگ افزود: افراد کلاهبردار پس از جذب کاربران به چند طریق می‌توانند از آنان کلاهبرداری کنند. نخست فروش اقلام تقلبی معیوب به جای کالای سفارش داده شده است. دیگری هم دریافت پول و عدم ارائه محصول و کالاست و سومی هم خالی کردن حساب کاربران از طریق ایجاد صفحات فیشینگ است.

وی با بیان اینکه برخی از افراد سودجو نیز در فضای اینستاگرام و تلگرام و ... اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند گفت: توصیه پلیس این است که شهروندان برای خرید اینگونه اقلام اولا حتما فروشنده را شناخته و از سابقه او در این حوزه با خبر باشند. دوم اینکه از پرداخت بیعانه یا تمام مبلغ قبل از تحویل گرفتن کالا خودداری کنند و مبلغ را در هنگام تحویل کالا و بررسی اصالت آن، پرداخت کنند.

معظمی گودرزی در پایان با تاکید بر اینکه حراج جمعه سیاه به این معنا نیست که شهروندان حتما باید دست به خرید بزنند، گفت: شهروندان توجه داشته باشند که باید فقط اقلام و لوازم مورد نیاز خود را و حتما از فروشگاه های آنلاین مجاز خریداری کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن قنبری گله ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    0 0
    ای بابا باکدوم پول باکدوم درآمد کسی بخواد بیاد جمعه بازار
  • زالي ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    0 0
    بليط هوايي به شهر وان تركيه ٩٩ هزارتومن اصلابه عقل جور در نمياد