۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
کد خبر: 729798

در پی ترور مقام ارشد وزارت دفاع ایران پیام‌ها و توصیه‌های مقام‌های اروپایی برای خویشتنداری و پرهیز ایران از پاسخ به این اتفاق سرازیر شده و این همان چیزی است که رژیم صهیونیستی دقیقاً روی آن حساب کرده بود.

قدس آنلاین: بلافاصله پس از ترور شهید محسن فخری زاده مقام ارشد وزارت دفاع و دانشمند هسته‌ای برجسته کشور، پیام‌ها و توصیه‌های مقام‌های اروپایی که تهران را به خویشتنداری و خودداری از پاسخ به ترور وی شروع مذاکرات هسته‌ای را یادآوری می‌کنند در حال ارسال است. این همان چیزی است که دقیقا اسرائیل روی آن حساب کرده بود.

رژیم صهیونیستی سالها مترصد ترور شهید محسن فخری نژاد بود. اگر دیگر دانشمندان هسته‌ای کشورمان در سکوت و بدون ایجاد حساسیت ترور شدند، شهید فخری نژاد کسی بود که از سالها قبل مقام‌های رژیم صهیونیستی از او به عنوان دشمن و تهدید خود و عنصری کلیدی در پیشبرد برنامه‌های دفاعی کشور نام می‌بردند و نام او در فهرست ترور موساد قرار داشت.

بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۱۸ در یک شو تبلیغاتی که با استفاده از اسناد به سرقت برده از ایران در تلویزیون این رژیم به راه انداخته بود تصویر و نام شهید محسن فخری زاده را نشان داده و گفت: نام او را به خاطر بسپارید.

یک فرض اینست که رژیم صهیونیستی در این مدت به دنبال ترور این دانشمند هسته‌ای و مدیر ارشد دفاعی ایران بوده است اما موفق به انجام آن نشده، اما فرض و گمانه اقوی این است که مسئولان این رژیم و سرویس جاسوسی آن مترصد بهترین زمان و موقعیت برای این ترور بودند. موقعیتی که اهدف و مقاصد چندگانه‌ای را تأمین کند.

شکی نیست که شهادت دکتر فخری‌نژاد یک ثلمه و لطمه بزرگ به صنعت دفاعی و هسته‌ای کشور به شمار می‌رود اما این لطمه غیر قابل جبران نیست، از این رو رژیم صهیونیستی برآن بود و شد که این ترور را در زمانی انجام دهد که آثار جانبی و چند لایه آن نیز قابل توجه باشد.

ترور رئیس مرکز پژوهش و نوآوری صنایع دفاعی کشور که به گفته امیر حاتمی مسئول پدافند هسته‌ای کشور نیز بود در زمانی اتفاق افتاد که رژیم صهیونیستی و متحدان و دوستان این روزهای او در منطقه همچون عربستان سعودی و بحرین و امارات، یعنی  کشورهای خائن به آرمان فلسطین و همراه شده با پروژه عادی سازی رابطه با اسرائیل، به شدت از نتیجه انتخابات آمریکا و شکست دونالد ترامپ نگران و عصبانی هستند.

آنها که چهار سال پیش پیروزی ترامپ در برابر هیلاری کلینتون را جشن گرفته و در این مدت از سیاستهای ضد ایرانی ترامپ با استفاده از طمع سوداگرانه او نهایت بهره را گرفته و درصحنه دشمنی و فشار بر ایران ترک تازی کرده بودند، حالا می‌دانند که فضا تا چند ماه دیگر تغییر خواهد کرد و دولت بعدی آمریکا نه تنها با سیاستهای آنها برای فشار حداکثری بر ایران موافق و همراه نیست که قرار است به مذاکره با ایران و توافق برجام باز گردد.

رژیم صهیونیستی و متحدانش بر این باورند که ترور شهید فخری زاده در این زمان خاص، در موقعیتی که هنوز دولت ترامپ قدرت را در اختیار دارد و چتر حمایتی‌اش برقرار است و دولت بایدن هنوز مستقر نشده بهترین زمان است تا آخرین ضربه‌های ممکن را به جمهوری اسلامی و فضای تنش زدایی در حال شکل گیری بین تهران و واشنگتن برای احیای برجام وارد کنند.

مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکایی ها می‌دانستند و امیدوار بودند که در این موقعیت اروپایی‌ها که امروز خود را ناجی برجام تلقی می‌کنند  نگران از اینکه ترور انجام گرفته ممکن است با واکنش تهران منجر به یک برخورد سخت و حتی نظامی بین ایران و اسرائیل شده و شعله یک درگیری را روشن کند که احیای برجام را به حاشیه براند، سراسیمه وارد میدان خواهند شد و تهران را به خویشتنداری فرا خواهند خواند.

آنها همچنین امیدوارند که جریان و جناح حامی مذاکره با آمریکا و بازگشت این کشور به برجام در داخل ایران و دولتش نیز از قدرت اقناع و فضا سازی لازم برای جلوگیری از واکنش جدی ایران به این ترور برخوردار باشند.

تا اینجای کار حداقل پیش‌بینی آنها در مورد نقش اروپایی‌ها درست بود و از روز گذشته و ساعاتی پس از انجام عملیات ترور مذکور ارسال این پیام ها و توصیه ها برای تهران آغاز شده است.

روز جمعه ساعاتی پس از ترور شهید فخری‌زاده، کارل بلدت رئیس اندیشکده روابط خارجی اروپا بهاین اتفاق واکنش نشان داده و در توییتی نوشت: دور از ذهن نیست که این ترور هدفمند تلاشی برای جلوگیری از بازگشت تیم بایدن به فرایند دیپلماتیک با ایران و برگشتن به برجام بوده باشد.

مارک فیتزپاتریک دیپلمات ارشد و مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا هم در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: دلیل ترور فخری‌زاده جلوگیری از ظرفیت جنگی ایران نبود بلکه ممانعت از دیپلماسی بود.

اما نخستین پیام رسمی و دولتی در این زمینه امروز از برلین برای تهران ارسال شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان در پی ترور شهید محسن فخری زاده، خویشتنداری طرف‌ها برای پرهیز از تشدید هرگونه تنش که می‌تواند گفت‌وگوها درخصوص برنامه هسته ای ایران را تضعیف کند، را خواستار شد.

وی اظهار داشت: چند هفته پیش از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا بسیار حائز اهمیت است که فضای گفت وگو با ایران حفظ شود تا بحث‌ها درباره برنامه هسته‌ای این کشور بتواند از طریق مذاکره حل وفصل شود.

وی در ادامه افزود: بنابراین ما از تمام  طرف‌ها می‌خواهیم که از هر اقدامی که می‌تواند به تشدید وضعیت کنونی منجر شود، پرهیز کنند.

جالب آنکه آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هم در اقدامی مشابه خواستار خویشتن داری از سوی همه طرف‌های مرتبط با این موضوع شد. گو اینکه جناب دبیرکل می‌داند ترور از سوی چه کسی انجام گرفته و تردیدی از این بابت ندارد و تنها نگران پاسخ ایران و عواقب آن است. فرحان حق، سخنگوی گوترش و گفتگویی اعلام کرد که ما نگران تنش‌های احتمالی هستیم.

در این شرایط به نظر می‌رسد سرعت و تصمیم‌گیری درست در مورد واکنش سریع و به موقع در برابر این عملیات ترور و عبور رژیم نامشروع صحیونیستی و سرویس های جاسوسی همکار آن در منطقه یک عامل مهم در جلوگیری از رسیدن دشمن به همه اهداف خود باشد.

همانگونه که ترور سردار شهید قاسم سلیمانی با پاسخ قاطع و سریع جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران مواجه شد و باران موشک‌های سپاه بر سر نیروها و پایگاه آمریکایی‌ها در عراق بارید، اتفاقی که به اعتراف همه تحلیلگران کسی در جهان بجز ایران و سپاه جرات و جسارت انجام آن را نداشت و آمریکایی‌ها هم جرأت پاسخ به آن را نداشتند، این بار هم رژیم صهیونیستی باید طعم پاسخ سخت و فوری ایران را بچشد و بداند دور از دسترس انتقام ایرانی‌ها نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.