به نظر می‌رسد بعد از چند ماه اوج‌گیری کروناویروس در ایران، روند شیوع این ویروس در ایران نزولی شده است. البته هنوز هم هر هفته هزاران نفر در کشور در اثر ابتلا به کروناویروس جان خود را از دست می‌دهند.

بعد از ماه‌ها نمودار کرونا نزولی شد/ کاهش مبتلایان یا قربانیان؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبر آنلاین در هفته گذشته چندین بار کارشناسان و پزشکان خبر از روند کاهشی کووید-۱۹ در ایران داده بودند، در همین رابطه مینو محرز پزشک عفونی و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود: «زنجیره انتقال ویروس کرونا اکنون قطع شده اما این به منزله پایان این بیماری نیست. ادامه روند موجود و رعایت هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی توسط مردم سبب قطع زنجیره کرونا برای همیشه خواهد شد.»

او افرود: «به نظر من آمار مراجعه به مراکز درمانی، ابتلا، بستری و انتقال بیماری کرونا به دیگران به حدود ۶۰ درصد کاهش یافته زیرا به عنوان مثال اگر تا ۱۰ روز پیش روزانه حدود ۳۰ بیمار به مراکز درمانی مراجعه می کرد این رقم به ۶ نفر رسیده است.»

تعداد قربانیان کرونا در هفت روز گذشته؛ ۶۱۳ نفر کمتر از هفته‌ قبلی

خوشبختانه آمار و اعداد هم این موضوع را تایید می‌کند؛ در هفت روز گذشته دیگر خبر از رکوردشکنی‌های مرگبار کروناویروس در ایران نبود و تنها برای یک روز تعداد قربانیان کرونا از مرز ۴۰۰ نفر گذشت، اعدادی که البته همچنان ترسناک به نظر می‌رسند.

مرگبارترین روز کرونا در یک هفته گذشته هفتم آذر بود که ۴۰۶ نفر فوت کردند.

مقایسه این اعداد با هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که بالاخره تقریبا پس از ۹ هفته، تعداد قربانیان کووید-۱۹ در ایران کاهش قابل توجهی داشته است، این یعنی پس از به پایان رسیدن زندگی ۲۳۴۹۴ نفر روند مرگ‌ومیر کرونا در ایران بالاخره نزولی شده است. البته که هنوز هم وضع دو برابر بدتر از ۹ هفته پیش است.

در مجموع در هفته گذشته ۲۶۵۹ نفر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ فوت کردند، ۶۱۳ نفر کمتر از هفته گذشته و ۱۳۰۱ نفر بیشتر از اولین هفته مهرماه.

البته این کاهش تعداد مبتلایان به معنای قطعی کنترل پاندمی در ایران نیست، تجربه اردیبهشت ماه شیوع کرونا در ایران این موضوع را نشان می‌دهد. محرز در این رابطه گفته بود: «مردم نباید خاطره تلخ پس از اردیبهشت ماه امسال را فراموش کنند زیرا به رغم اینکه در دو ماه ابتدای سال آمار ابتلا و مرگ و میر بسیار کم شده بود به دلیل جدی نگرفتن آمار تلفات بیماری کرونا پس از خرداد تا ۱۰ روز پیش به مرز ۵۰۰ نفر هم رسید.»

آمار مبتلایان همچنان روبه افزایش

نشانه‌هایی از احتمال تکرار اتفاق اردیبهشت ماه هم وجود دارد، چراکه برخلاف آمار قربانیان کرونا، آمار مبتلایان کووید-۱۹ یعنی تعداد کسانی که در خطر مرگ قرار گرفتند، همچنان افزایشی است. در یک هفته گذشته رکورد تعداد مبتلایان کرونا در روز هفت آذر با ابتلای ۱۴۰۵۱ نفر شکسته شد، در دیگر روزهای هفته هم آمار مبتلایان نسبت هفته‌های قبلی بیشتر بود و به طور میانگین هر روز ۱۳۵۹۲ نفر به این بیماری مبتلا شدند.

نگاهی به مجموع آمار مبتلایان کرونا از ابتدای پاییز تاکنون نشان می‌دهد که این روند همچنان افزایشی است و تعداد مبتلایان در مقایسه با هفته پیش ۱۹۱۹ نفر افزایش داشته است. البته که خوشبختانه شیب نمودار مبتلایان کووید-۱۹ در کشور نسبت به هفته‌های قبلی کمتر شده است.

دلیل افزایش آمار مبتلایان می‌تواند با افزایش آمار آزمایش‌های کرونا در کشور مرتبط باشد، اتفاقی که در چند هفته پیش مسئولان وزارت بهداشت خبر داده بودند.

در مجموع هفته پیش ۹۵۱۴۸ نفر به کرونا مبتلا شدند.

تعداد مبتلایان نه، درصد قربانیان کاهش یافته است

در واقع به نظر می‌رسد برخلاف تصورات آنچه باعث کاهش آمار مرگ‌ومیر کووید-۱۹ در ایران پس از ماه‌ها شده است، کاهش شیوع بیماری نیست، چراکه آمار خبر از افزایش تعداد مبتلایان می‌دهند. بلکه دلیل این موضوع کاهش درصد مرگ‌ومیر این ویروس در کشور است، عددی که تقریبا نسبت اولین هفته مهرماه نصف شده است. در حالی که درصد قربانیان کرونا در ایران تا چهارمین هفته مهر افزایشی بود، بعد از آن روند آن کاهش پیدا کرد.

این یعنی در هفته ابتدایی مهرماه ۵.۴۹ درصد مبتلایان در اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کردند اما حالا این عدد به دلایل مختلف به ۲.۷۹ درصد رسیده است. در واقع اگر این عدد ثابت مانده بود تعداد قربانیان کرونا در هفته گذشته تقریبا دوبرابر بود.

به گفته کارشناسان یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع افزایش تعداد تست‌های کروناست.

در فروردین ماه و زمانی که درصد قربانین کرونا در ایران بالا بود، رکسانا مصلحی، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه نیویورک در این رابطه به خبرآنلاین گفته بود: «اگر مخرج این کسر درست گزارش داده نشود و تعداد افراد مبتلا کمتر گزارش داده بشود، درصد قربانی بالاتر می‌رود. پس یکی از دلایلی که این عدد در ایران می‌تواند زیاد به نظر  بیاید اما در واقع این طور نباشد، این است که تعداد مبتلایان کم گزارش شده‌اند، البته الزاما این اتفاق به شکل عمدی رخ نداده است، شاید علایم بیماری در برخی کم باشد و آن‌ها هیچوقت شناخته نشوند.»

همه استان‌ها همچنان درگیر کووید-۱۹

وضعیت استان‌ها هم همچنان تغییری نکرده است و به نظر می‌رسد هنوز همه نقاط ایران درگیر پاندمی کووید-۱۹ هستند. براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت در روز ۱۳ آذر، وضعیت استان‌ها از این قرار است:

وضعیت

نام استان

ردیف

قرمز

تهران

۱

قرمز

اصفهان

۲

قرمز

قم

۳

قرمز

آذربایجان شرقی

۴

قرمز

خراسان جنوبی

۵

قرمز

قزوین

۶

قرمز

لرستان

۷

قرمز

اردبیل

۸

قرمز

خوزستان

۹

قرمز

کرمانشاه

۱۰

قرمز

کهگیلویه و بویراحمد

۱۱

قرمز

بوشهر

۱۲

قرمز

زنجان

۱۳

قرمز

ایلام

۱۴

قرمز

خراسان رضوی

۱۵

قرمز

چهارمحال و بختیاری

۱۶

قرمز

البرز

۱۷

قرمز

آذربایجان غربی

۱۸

قرمز

مرکزی

۱۹

قرمز

کرمان

۲۰

قرمز

خراسان شمالی

۲۱

قرمز

همدان

۲۲

قرمز

یزد

۲۳

قرمز

سمنان

۲۴

قرمز

مازندران

۲۵

قرمز

گیلان

۲۶

نارنجی و زرد

گلستان

۲۷

قرمز

کردستان

۲۸

نارنجی و زرد

هرمزگان

۲۹

نارنجی و زرد

فارس

۳۰

نارنجی و زرد

سیستان و بلوچستان

۳۱

۲۳۵۲۳۷

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.