خلیل‌آباد در جنوب غربی خراسان رضوی تا چند روز پیش در وضعیت بسیار بحرانی "فوق قرمز" شیوع کرونا بود که به لطف محدودیتها و اقدامات پیشگیرانه، تعدیل و به نارنجی تبدیل شد اما کارشناسان نسبت به شکنندگی این شرایط هشدار می‌دهند زیرا خطر رنگ به رنگ شدن و بازگشت به وضعیت قرمز جدی است.

وضعیت نارنجی شکننده و ناپایدار کرونا در خلیل‌آباد خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، گرچه هم‌اینک "خلیل‌آباد" با همکاری و همراهی مردم و اصناف از وضعیت قرمز شیوع کرونا به وضعیت نارنجی تغییر شرایط داده اما هنوز نگرانی از تغییر اوضاع این شهرستان بخاطر عادی انگاشتن وضعیت از سوی مردم و سست شدن رفتار آنها نسبت به رعایت دقیق و کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی پیشگیرانه که خیلی سریع موجب جولان دوباره ویروس کرونا می‌شود، وجود دارد.

رییس شبکه بهداشت و درمان خلیل‌آباد گفت: گرچه وضعیت این شهرستان هم‌اینک از نظر شیوع کرونا از قرمز به نارنجی تبدیل شده اما این وضعیت شکننده و قابل تغییر می‌باشد زیرا شرایط هنوز بحرانی ‌است.

دکتر سیدمحمد هاشمی افزود: از ابتدای آذر ماه جاری تاکنون ۳۷ شهروند خلیل‌آبادی مشکوک به ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شدند که نتیجه آزمایش ۲۹ نفر آنها مثبت بوده است.

وی ادامه داد: با اعمال محدودیتها ظرف دو هفته اخیر و همکاری مردم و اصناف در اجرای آن شاهد تغییر وضعیت خلیل‌آباد از قرمز به نارنجی بودیم اما با توجه به شروع فصل سرما، قدرت سرایت ویروس در اماکن مسقف ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و اگر مردم هشدارهای بهداشتی را جدی‌ نگیرند زمستان سختی در پیش خواهیم داشت.

رییس شبکه بهداشت و درمان خلیل‌آباد گفت: برابر دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی کرونا با همکاری دستگاه‌های اجرایی، برپایی پویش‌های مردمی و اجرای طرح‌های پایگاههای بسیج مستقر در مساجد فعالیت‌های پیشگیرانه خوبی در دو هفته اخیر صورت گرفته و در شرایطی که به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وضعیت شهر فوق بحرانی شد توانستیم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و مشارکت خوب مردم اوضاع را به خوبی مدیریت کنیم.

وی به شیب نزولی تعداد بیماران کرونایی بستری شده در خلیل‌آباد اشاره و بیان کرد: از ۱۰ روز پیش تاکنون که آمار بیماران بستری شده به ۱۰ نفر رسیده شاهد کاهش مبتلایان و بیماران بستری شده هستیم به طوریکه در هفته‌های گذشته بیش از ۳۰ نفر در بیمارستانهای کاشمر و خلیل‌آباد بستری بودند.

دکتر هاشمی افزود: یک بخش با پنج تخت در بیمارستان خاتم‌الانبیا (ص) خلیل‌آباد برای بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اختصاص یافته و همچنین بیمارستانهای کاشمر و بردسکن به عنوان بیمارستانهای معین در این زمینه به بیمارستان خلیل آباد کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: با تلاش مجامع صنفی، اداره صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه‌های صنفی و مردم و اعمال محدودیت‌های خاص و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط ۹۵ درصد مردم، جو عمومی غالب به سوی رفتارهای پیشگیرانه رفته است.

رییس شبکه بهداشت و درمان خلیل‌آباد به کشاورزی ‌محور بودن و سکونت افزون بر ۶۰ درصد جمعیت این شهرستان در روستاها اشاره کرد و گفت: ظرف هفته‌های اخیر تجمع در تاکستانها برای چیدن انگور، تجمع در باغها برای چیدن پسته، انار و گل زعفران در این منطقه رونق داشته است.

وی افزود: همچنین بخاطر کمبود نیروی کار در خلیل‌آباد بخشی از نیروی کار مورد نیاز این شهرستان از شهرهای مجاور تامین می‌شد و همین امر شرایط را برای گردش بیشتر و انتقال ویروس همه‌گیر کرونا فراهم ‌کرد که خلیل‌آباد را به وضعیت فوق قرمز سوق داد.

هاشمی ادامه داد: مردم باید تلاش کنند با مداومت دقیق و کامل بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در فصل زمستان، اوضاع شهرستان خلیل‌آباد از نظر شیوع ویروس کرونا دوباره فوق بحرانی نشود.

وی گفت: تنها در صورتی که مردم همراهی داشته باشند و به سوی ساده انگاری کرونا نروند زمستان را بی موج کرونا سپری خواهیم کرد و گرنه ویروس کرونا بسیار خطرناک است.

رییس شبکه بهداشت و درمان خلیل‌آباد همچنین بر ضرورت همزیستی با ویروس کرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کرد و افزود: اضطراب و ترس ناشی از تصور ابتلا به کرونا در هفته‌های اخیر باعث شد برخی از شهروندان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ دیرهنگام به مراکز درمانی مراجعه کنند در حالی که مراجعه به موقع باعث می‌شود از پیشروی بیماری جلوگیری شود و امکان درمان به موقع وجود داشته باشد.

وی اصلاح رفتارهای فردی را ضروری دانست و ادامه داد: با اصلاح رفتارهای فردی، زمینه اصلاح رفتار اجتماعی فراهم می‌شود.

هاشمی گفت: کرونا بعد از فروکش کردن، برای شیوع دوباره در کمین است و با توجه به در پیش بودن زمستان و بسته بودن فضاها شاهد فعال شدن انواع ویروس‌ها خواهیم بود و کرونا هم کماکان وجود دارد و در شرایط فعلی تنها توانستیم موج را کنترل کنیم و باید آماده موج بعدی باشیم و حتی شاید تا پایان سال دوباره تکرار شود لذا تنها راه مهار کرونا انجام رفتارهای پیشگیرانه است.

وی ابراز امیدواری کرد مردم با رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از حضور در اجتماعات خانوادگی، تا حد امکان در محیط‌های بسته پرجمعیت حضور نداشته باشند و با استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از مراسم عروسی و تعزیه در سلامتی خود و سایر افراد جامعه تاثیرگذار باشند.

همراهی موثر مردم و اصناف در تغییر وضعیت

طبق اعلام مسوولان شرایط خلیل‌آباد از نظر شیوع کرونا،  ناپایدار و شکننده است و باید حساب شده و با برنامه‌ریزی برای مقابله با این ویروس حرکت کرد. البته باید از ھمه مردم که ھمکاری و تعامل مناسب در اجرای دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا داشتند و محدودیتها و دستورات بهداشتی را رعایت کردند قدردانی کرد.

آثار محدودیت‌ھای اعمال شده قابل مشاھده است. خیابان‌ها خلوت‌تر از قبل شده و بیش از ۹۵ درصد مردم شهر و روستاها از ماسک استفاده می‌کنند، دست دادن و روبوسی و در آغوش کشیدن‌ها کمتر دیده می‌شود. برخی محدودیت‌ھا ھمچون جلوگیری از برگزاری مراسم آیینی و  عروسی و تعزیه، محدودیت حضور کارمندان در ادارات ادامه دارد.  

فرماندار خلیل‌آباد در این زمینه گفت: همراهی خوب مردم و اصناف در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی عامل توفیق در کنترل بحران کرونا شد.

ابراهیم قاسم‌پور افزود: ظرف یک هفته اخیر ۳۶۸ فقره بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، ۱۸۴ مورد بازدید از اماکن عمومی، سه مورد پلمب مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، سه فقره تعطیلی اماکن عمومی، ۱۶ اخطار به مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، ۴۸۶ بازدید مشترک، ۵۶ بازدید از نانوایی‌ها، ۱۰۵ بازدید از واحدهای صنفی و هفت مورد بازدید از بانک‌ها در شهرستان خلیل‌آباد انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه‌ به کاهش قابل ‌توجه دمای هوا و عدم تهویه و چرخش مناسب هوا در منازل مسکونی، فروشگاه‌ها و کارگاه‌ها و قدرت سرایت ۱۰۰ درصدی ویروس،  اگر مردم هشدارهای بهداشتی را جدی بگیرند و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند می توان اوضاع را به خوبی مدیریت کرد.

فرماندار خلیل‌آباد بر لزوم همکاری مردم تا تغییر وضعیت این شهرستان تاکید کرد و گفت: همکاری مطلوب مردم باعث شده از وضعیت قرمز شیوع کرونا به نارنجی برسیم و بازگشایی فعالیت مشاغل و اصناف را داشته باشیم و محدودیت‌ها برای مردم کمتر شده است، اما اگر همکاری‌ها کمتر شود به اجبار محدودیت‌ها برگردانده می‌شود که مشکلات و سختی‌هایی برای مردم  دارد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری خلیل‌آباد در ۲۴۲ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

خلیل‌آباد مرکب از دو بخش مرکزی و ششطراز و چهار دهستان "رستاق، حومه، ششطراز و کویر" ۲۷ روستا دارد. دوسوم جمعیت این شهرستان شامل ۳۲ هزار نفر ساکن روستاها هستند.

این شهرستان با ۶ هزار هکتار تاکستان نیمی از تولید محصول انگور استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است. خلیل‌آباد همچنین با هزار و ۱۴۰ هکتار باغ انار سالانه ۲۱ هزار تن از این محصول تولید می‌کند که بیشتر آن به کشورهای حوزه خلیج فارس، کره جنوبی و ژاپن صادر می‌شود.  

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون یک میلیون و ۷۲ هزار و ۶۲۰ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ تاکنون جان ۵۱ هزار و ۲۱۲ نفر را در کشورمان گرفته است.  همچنین تاکنون ۷۶۵ هزار و ۶۳۹ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.

"پاندمی کرونا" در جهان تاکنون ۶۸ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۳۵۶ نفر را بیمار کرده و جان یک میلیون و ۵۶۵ هزار و ۲۵۴ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است.  ۴۷ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۹۸۱ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان، تاکنون درمان شده‌اند.

در این میان آمریکا با ۱۵ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۵۳۴ بیمار کووید ۱۹ و ۲۹۳ هزار و ۴۹۶ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است.  پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.  

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان و جانباختگان پاندمی کرونا جایگاه چهاردهم را در میان کشورهای جهان دارد.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.