منابع آگاه از تصمیم آژانس دولتی انرژی هسته‌ای چین در خروج از پروژه نوسازی صنعت هسته‌ای در انگلیس خبر دادند.

چین از پروژه نوسازی صنعت هسته‌ای انگلیس خارج می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، با اوج گرفتن تشدید اختلاف بین پکن و لندن، منابع مطلع از تصمیم چین در خروج از یک پروژه هسته‌ای انگلیس خبر دادند.

به نوشته روزنامه «دیلی میل» آژانس دولتی انرژی هسته‌ای چین قصد دارد از مرحله بعدی پروژه هسته‌ای 26.5 میلیاردی به نام «Sizewell» خارج شود. این پروژه با مشارکت آژانس دولتی انرژی هسته‌ای چین و  یک شرکت فرانسوی درحال توسعه است. یکی از مقامات آژانس دولتی انرژی هسته‌ای چین از هرگونه واکنش به این خبرخودداری کرده است.

روابط بین چین و انگلیس با تشدید اختلافات در مورد شرکت «هواوی» تیره شده و این امر به طور بالقوه امیال انگلیس برای نوسازی صنعت انرژی هسته‌ای قدیمی خود را تهدید می‌کند.‌ چین با انگلیس بابت جهت گیری‌های این کشور در امور هنگ کنگ نیز اختلاف دارد.سفارت چین  در انگلیس  طی روزهای گذشته  اعتراض شدید خود را به دیدار یک وزیر انگلیسی با تعدادی از عناصر جدایی طلب هنگ‌کنگی ابراز داشت.

پیشتر گزارش‌ها حاکی از این بود که شرکتهای چینی برای ساخت ۵ نیروگاه هسته‌ای در انگلیس و سرمایه گذاری 35 میلیارد پوندی با مقامات این کشور وارد مذاکره شده بودند. سخنگوی وزارت انرژی انگلیس نیز تاکید کرده بود دولت انگلیس برای سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در پروژه‌های هسته ای کاملا آماده است و از حضور این شرکتها استقبال می‌کند.

چین چندی قبل در گامی قابل توجه از آغاز به کار یک راکتور کاملا بومی خبر داد و اعلام کرد، این اقدام  مهم در راستای تلاش‌های پکن برای کاهش وابستگی به غرب در زمینه فناوری‌های حیاتی و امنیت انرژی است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.