مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی از اجرای بسته تحولی اجرای طرح‌های مهارتی و کارآفرینی در این نهاد خبر داد.

بسته تحولی اجرای طرح‌های کارآفرینی در آموزش و پرورش خراسان رضوی اجرا می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، قاسمعلی خدابنده با اشاره به اینکه مدیران مدارس باید از کیفیت مطلوب آموزش‌های مجازی ارائه شده به دانش آموزان اطمینان حاصل کنند اظهار داشت: در ابتدای سال تحصیلی اطلس جامع یادگیری استان تهیه و تدوین شد و در آن ایام که امکان برگزاری حضوری کلاس‌های درسی فراهم بود، شیوه استفاده هر یک از دانش‌آموزان از روش‌های آموزش حضوری، مجازی، تلویزیونی و درسنامه مشخص بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: متناسب با استفاده دانش‌آموزان از هریک از روش‌های آموزش باید فعالیت‌های وی را رصد تا بتوانیم علاوه بر کسب اطمینان از ارائه آموزش با کیفیت به دانش‌آموز، فرآیند ارزشیابی وی را انجام دهیم.

خدابنده گفت: در ایام شیوع ویروس کرونا همکاران ما در سطح استان اتفاقات خوبی را در راستای کیفیت بخشی به آموزش‌های مجازی و ارائه تولید محتواهای باکیفیت به دانش‌آموزان رقم زدند.

وی ادامه داد: آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل در شروع سال تحصیلی نگران کننده بود اما در سه ماهه اخیر با همت و تلاش مدیران مدارس برخی از این دانش‌آموزان به کلاس‌های درسی خود بازگشتند، بخشی دیگر از این دانش‌آموزان به مدارس بازنگشته‌اند که در این راستا مدیران مدارس می‌توانند در مناطق روستایی با کمک دهیاران و خانه‌های بهداشت و در حاشیه شهر مشهد با کمک دفاتر تسهیل گری زمینه بازگشت آنها را به مدارس فراهم نمایند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه اولین وظیفه و رسالت دستگاه تعلیم و تربیت در ایام شیوع ویروس کرونا محروم نشدن دانش آموزان از تحصیل است خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل از مقطع متوسطه اول براساس علایق، سوابق تحصیلی و اعلام نظر خانواده، دبیران و مشاورین و همچنین نیاز جامعه و در نظر گرفتن محدودیت‌های ثبت در رشته‌های مورد نظر، رشته‌ای را انتخاب تا به صورت نیمه‌تخصصی در مقطع تحصیلی متوسطه دوم ادامه تحصیل دهند.

خدابنده تأکید کرد: عملکرد صحیح و موفق دبیران، مشاورین، معاونین آموزشی و مدیران مدارس در بحث هدایت تحصیلی می‌تواند زمینه‌ساز رشد و شکوفایی استعداد دانش‌آموزان شود و آنان را در پذیرش دانشگاه و اشتغال آینده خود کمک کند.

وی تصریح کرد: با توجه به برنامه توسعه متوازن باید مسیر را به گونه‌ای تعریف کنیم تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل از مقطع متوسطه اول به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هدایت شوند، آینده شغلی دانش آموزان در این رشته‌ها بیشتر از رشته‌های نظری می باشد.

خدابنده بیان کرد: هرساله  شاهد افتخارآفرینی دانش‌آموزان استان در جشنواره نوجوان خوارزمی هستیم، سال گذشته با توجه به شرایط موجود این جشنواره را به صورت مجازی برگزار و این تجربه سبب شد تا وزارت خانه در دستورالعملی برگزاری مجازی جشنواره را به سایر استان‌ها ابلاغ کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تأکید بر اینکه جشنواره نوجوان خوارزمی فرصتی جدید برای سنجش نبوغ، استعداد و خلاقیت دانش آموزان است اظهار داشت: دانش‌آموزان می‌توانند با توجه به استعداد و علاقه خود در هریک از رشته‌های موجود این جشنواره شرکت نمایند.

خدابنده تصریح کرد: برخی خانواده‌ها تهیه و آماده‌سازی پروژه‌های دانش‌آموزی را برای ارائه در جشنواره هایی چون جابرن حیان و نوجوان خوارزمی به یک فرد ماهر می‌سپارند و یا خودشان به تنهایی انجام می‌دهند اما هدف برگزاری این جشنواره‌ها نمایش استعداد، خلاقیت و مهارت دانش‌آموزان است، راهنمایی، کمک و پشتیبانی خانواده‌ها مفید است اما باید اجازه دهند خود دانش آموز پروژه را اجرایی نماید.

وی افزود: در سند تحول بنیادین به دنبال تعلیم و تربیت تمام ساحتی هستیم که یکی از پارامترهای آن بحث مهارت ورزی و دست ورزی است، در بسته تحولی اجرای طرح‌های مهارتی و کارآفرینی به دنبال آن هستیم که دانش آموزان مقطع متوسطه با گذراندن یک دوره مهارت بتوانند در پایان دوره متوسطه گواهینامه مهارت را اخذ کنند.

خدابنده تصریح کرد: طرح بوم به دنبال استفاده از همه ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی بیرون و داخل مدارس به تشخیص شورای مدرسه است، تجربه گردانی و بررسی چالش ها و فرصت‌های اجرای طرح بوم به منظور تقویت فرصت‌ها و رفع چالش های اجرای این طرح امری ضروری است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.