دکتر عدنان ابوعامر، استاد دانشگاه الامه غزه و ساکن این منطقه از فلسطین و همیشه پای ثابت برنامه‌های شبکه‌های منطقه و جهان درباره اسرائیل و فلسطین است.

فلسطینی‌ها می‌خواهند  «محمود عباس»  برود

الجزیره، المانیتور، میدل ایست آی، میدل ایست مانیتور و دیگر خبرگزاری‌های منطقه‌ای از نظرات او در تولیدات منطقه‌ایشان استفاده می‌کنند. به بهانه مواضع اخیر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان درباره ارتباط با اسرائیل به سراغ او رفته‌ و درباره شرایط امروز فلسطین پرسیده‌ایم.

همان‌طور که می‌دانید ابومازن قصد دارد مذاکرات خود با اسرائیلی‌ها را دوباره آغاز کند؛ از طرفی، گروه‌های دیگر به‌ویژه گروه‌هایی که در غزه هستند، قصد ادامه مقاومت دارند و از محمود عباس خواسته‌اند از این کار منصرف شود؛ به نظر شما او می‌پذیرد؟

من معتقدم محمود عباس از تصمیم خود در مذاکره با اسرائیل صرف‌نظر نمی‌کند. او به احتمال زیاد این فرایند را هم‌جهت با سیاست‌های رئیس جمهور جدید آمریکا و با هماهنگی با کشورهای حوزه خلیج فارس - که به عادی‌سازی رابطه با اسرائیل اقدام کرده‌اند - پیش خواهد برد. وی احتمالاً خواسته‌های گروه‌های مقاومت را نادیده خواهد گرفت و چون دنبال کسب یک دستاورد سیاسی است و این دستاورد را در رابطه با اسرائیل می‌داند، به آن ادامه می‌دهد. علاوه بر این، یکی از هدف‌های اصلی ابومازن برای چنین کاری، بدست آوردن اعتبار سیاسی برای خود و برگرداندن چهره‌اش به نقشه سیاسی جهان پس از سال‌ها غیبت است. وی همچنین درپی بدست آوردن منافع اقتصادی برای فلسطین نیز هست. کشوری که به دلیل بی‌توجهی جهان عرب و دیگر کشورهای غربی دچار مشکلات شدیدی در این حوزه است. هدف دیگر ابومازن این است که گروه فتح را از نظر سیاسی در فلسطین ارتقا دهد و مذاکره با اسرائیل را سبب تقویت هسته مرکزی این گروه و کنار زدن مخالفانش می‌داند.

حالا که انتخاب جو بایدن قطعی به نظر می‌رسد، فکر می‌کنید رژیم صهیونیستی از «معامله قرن» منصرف خواهد شد؟ به این ترتیب آیا محمود عباس به توافق بهتری دست خواهد یافت؟

به نظر می‌رسد جو بایدن از کنار معامله قرن عبور خواهد کرد و به سمت قراردادی جدید برود شبیه به آنچه در دوران ریاست جمهوری اوباما و وزارت جان کری شاهد بودیم. یکی از دلایلی که محمود عباس به سمت بایدن متمایل شده همین است که معامله قرن امیدهای فلسطینیان را بسیار کمرنگ کرده بود. حالا بایدن هم می‌خواهد این معامله را کنار بگذارد، هم کنسولگری آمریکا را در شرق بیت‌المقدس و هم دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن را راه‌اندازی کند؛ می‌دانید که در زمان دونالد ترامپ، او سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد. علاوه بر این بایدن قصد دارد کمک‌های مالی آمریکا به فلسطین را از سر بگیرد.

در سپتامبر امسال گروه‌های فلسطینی در بیروت دور هم جمع شده و قراردادی را امضا کردند که به اختلافات پایان دهند. به نظر شما آیا این اختلافات واقعاً به پایان رسیده و آن‌ها با یکدیگر متحد شده‌اند؟

صحبت‌ها برای کنار گذاشتن اختلافات هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار داشته و اجلاس بیروت و استانبول سبب اتحاد رسمی آن‌ها به گونه‌ای که در مقابل ابومازن و تشکیلات خودگردان قرار بگیرند نشده است. فتح هنوز آن‌گونه که باید و شاید به این توافق‌نامه دل نبسته و گروه‌های دیگر هم تمایلی ندارند مواضعی یکجانبه اعلام کنند و تلاش می‌کنند هر اعلام موضعی با حضور فتح باشد، چرا که هرگونه تکروی در چنین اوضاعی موجب اختلافات بیشتر خواهد شد. پس به احتمال فراوان گفت‌وگوها بین گروه‌های فلسطینی به همین شکل ادامه خواهد یافت و از لحاظ میدانی فعلاً به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نخواهند رسید. ابومازن با دیگران متحد نمی‌شود چون از دیگر گروه‌های فلسطینی می‌ترسد و آن‌ها را در زمین بازی سیاسی فلسطین رقیب به شمار می‌آورد. با اینکه دیگر گروه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند اما او همیشه تنهایی کار کردن را به همکاری با دیگر گروه‌های فلسطینی ترجیح می‌دهد.

جو حاکم بر فضای اجتماعی غزه و کرانه باختری چگونه است؟ آیا مردم این مناطق تصمیم او  رادرست می‌دانند؟

کاملاً برعکس؛ مردم این مناطق از تصمیمات محمود عباس ناامید و ناراحت هستند. آن‌ها معتقدند محمود عباس باید هر چه زودتر از قدرت کناره‌گیری کند، چون در چندین مسئله داخلی و خارجی شکست خورده و تصور می‌کنند در آینده نیز در تصمیمات خود موفق نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.