علی اکبر مصوبه اخیر مجلس و تکالیف آنرا یک فرصت برای اثبات توانایی و زنده بودن صنعت هسته‌ای کشور خواند اما از اینکه منابع لازم برای اجرای این تکالیف در مصوبه مجلس دیده نشده انتقاد کرد.

مجلس گفته هزار سانتریفیوژ نسل ۶ بسازیم اما نگفته پولش را چه کسی می‌دهد/ ما مثل سربازیم که دستمان روی ماشه است بگویند بزن می‌زنیم

قدس انلاین: علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با سات انتخاب که امروز منتشر شد در پاسخ به سوالی درباره مصوبه مجلس در خصوص اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و اینکه علی رغم اینکه گفته شده سازمان نارژی اتیم با آن مخلف است اما خود او صراحتا نظری نداده است، اظهار داشت: اصلی که ما به آن معتقدیم این است که مجلس حق قانونگذاری دارد. این یک اصل است. این را هم معتقدیم که مجلس زمانی قانونگذاری می کند که قطعا زمینه های لازم را برای آن قانون مورد نظر فراهم کرده باشد والا در خلا که قانون گذاری نمی کنند. در این ارتباط هم قطعا مجلس برای وضع این قانون می‌بایستی با مجموعه ارگان هایی که ذیربط بودند با این قانون مشورت های لازم را کرده باشد و نظراتشان را گرفته باشد.

وی افزود: به این صورت اگر باشد قانون درتجانس خواهد بود به گونه ای که  همه به نحو احسن از آن تبعیت می کنند و به نحو احسن پیاده اش می کنند. اگر قانون از تجانس لازم برخوردار نباشد حداقلش این است که همه تمکین می کنند اما درست پیاده نمی شود. تمکین کردن یک بحث است، درست پیاده کردنش بحث دیگری. برای این که یک قانون درست پیاده شود باید از آن هویت مورد نظر برخوردار باشد به این معنی که توافق اولیه ارگان های ذیربط حاصل شده باشد.

وی در پاسخ به این سوال که مقصودتان از درست پیاده شدن دقیقا چیست؟، گفت:   مثلا ممکن است در قانون ذکر نشده باشد با تاخیر شما آن را جلو ببرید یا از اختیارات خودتان استفاده کنید به نحوی موانعی را بر سر اجرایی کردن قانون پیاده کنید. همیشه هر ارگانی بالاخره اختیاراتی دارد می تواند از آنها استفاده کند و موانعی را ایجاد کند تا قانون با کندی بیشتر روبه رو شود ولی بازگردیم به این قانون که فرمودید. بخش عمده این قانون حول محور فنی می گردد. به نظر من این بخشش می تواند یک فرصت باشد.

صالحی با اشاره به اینکه در این قانون آمده که غنی سازی 20 درصدی را فورا آغاز کنید. هزارتا سانتریفیوژ IR6 ،هزارتا سانتریفیقوژ IR2M، چنین و چنان. فلز اورانیوم. همه این ها را فوری انجام دهید، اظهار داشت:  این از منظر برخی از دوستان که می‌گفتند فاتحه فناوری صنعت هسته ای خوانده شده است. ما فاتحه را برای چه کسی می خوانیم؟ برای کسی که دیگر از دنیا رفته و قابلیت برگشتن به دنیا را ندارد. یا می گویند صنعت هسته‌ای نابود شده است. یعنی هیچ اثر و آثاری از آن نمانده است. حالا چه طور است که این خواسته مجلس از یک مرجعی که نابود شده و فاتحه اش خوانده شده و ارزش حیاتی ندارد خواسته‌اند که این کارها را به سرعت انجام دهد.

معاون رئیس جمهور افزود: این خودش برای ما یک فرصت است که مردم بزرگوار ما و افکار عمومی مطلع باشند که صنعت هسته‌ای با نشاط جلو می رود و دلیلش هم همین قانون مجلس است. اما چیزهایی که در این قانون خواسته شده در قالب گام های پنج گانه هم بوده. گامهای پنج گانه، مصوب شورای عالی امنیت ملی بود و می توانستند در قالب همان مصوبه از سازمان انرژی اتمی بخواهند که این موارد را مثلا مقداری با سرعت بیشتر و وسعت بیشتر انجام دهد. شاید نیازی به قانون جدید نبود. اما به هر حال گفتم مجلس این حق را دارد که قانونگذاری کند.

ما مثل سربازی هستیم که دستش روی ماشه است

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما از نظر فنی مجری هستیم. سازمان انرژی اتمی در این گونه امور مخالفت و موافقتش معنی ندارد. اصل مساله یک مساله سیاسی است. اینجاست که  وزارت امور خارجه و خود دولت باید اظهار نظر کند. ما مثل یک سربازی هستیم که دستش روی ماشه است به او می گویند شلیک کن. لذا من روی این مساله نمی خواهم اظهار نظر کنم. فقط از منظر ماموریت کاری خودم می توانم اظهارنظر کنم.

صالحی با بیان اینکه ما به هرحال امکان عملیاتی کردن این مواردی که از ما خواسته شده است را داریم، گفت: ولی حالا این را هم من بگویم. مثلا می گویند هزارتا سانتریفیوژ آی آر 6 بسازید. خب ما این توانایی را داریم، می‌سازیم اما نگفته‌اند پولش را کی می‌دهد؟ این یک نقص جدی قانون است. من تعجب می‌کنم شورای نگهبان چگونه این قانون را تصویب کرده است. چونکه عمدتا تاجایی که مطلع هستیم اگر قانونی وضع شود و هزینه برای دولت در آن دیده شود ولی منابعش دیده نشود شورای نگهبان رد می کند. حالا این یکی از مواردی است من حداقل در این قسمتش می توانم اعتراض داشته باشم و یا نقدی داشته باشم که شما خواسته هایی را از سازمان انرژی اتمی دارید که ما آمادگی آنجام آن را داریم ولی با کدام بضاعت مالی. بلاخره وقتی شما هزارتا سانتریفیوژ آی آر 6 میخواهید مواد اولیه اش را باید تامین کنید. خیلی چیزهای دیگر را باید تامین کنید.پولش از کجا باید بیاید؟ اگر از منابع داخلی باید تامین شود اینها یا نمی دانند منابع داخلی ما چه قدر است یا نمی دانند ارزش هر سانتریفیوژ آی آر 6 چه قدر است! لذا این یک نقص در قانون است. من نمیدانم چه طور می خواهند برطرف کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.