«مرتضی بهرام‌پور» متولد۶۸ و دانش‌آموخته ارشد مهندسی پزشکی (بیوالکتریک) است که امسال توانست با وجود همه تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی با پشتکار و تلاش در بین هزار و ۲۰۰ مخترع پزشکی جهان، عنوان نخست و مدال طلای مسابقات جهانی را در کانادا کسب کند.

اقتصاد دانش بنیان هم اشتغال زاست، هم ارز آور

او که در رزومه علمی‌اش عناوینی چون مدال نقره و دیپلم افتخار از فستیوال جهانی ۲۰۱۹ آمریکا نیز دیده می‌شود، مخترع سطح یک کشوری بنیاد ملی نخبگان و استعدادهای درخشان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. همچنین دو دوره متوالی دانشجوی نمونه کشوری در سال‌های ۹۰ و ۹۱ است و بیش از ۷۰ مورد ثبت اختراع در زمینه‌های مختلف مهندسی، پزشکی ، شیمی، مکانیک و... دارد که پنج اختراع او نیز به تولید انبوه رسیده است.

ورود به دنیای اختراعات همیشه جذاب بوده است؛ کمی از ورودتان به دنیای اختراع برایمان بگویید و اینکه با توجه به رشته دانشگاهی شما که مهندسی پزشکی است، چقدر ضرورت اختراع در این حوزه دیده می‌شود؟

ورود به دنیای اختراعات از دوران کودکی شکل گرفت؛ چرا که ذهن کنجکاو و علاقه‌مند برای ساخت وسیله‌ جدید از همان دوران کودکی در من بود و این حس در دوران راهنمایی و دبیرستان تقویت و موجب شد در دوران راهنمایی و دبیرستان اختراعاتی را ساخته و به ثبت برسانم. با توجه به نیاز شدید کشور ما به تجهیزات پزشکی در مراکز پزشکی، به طور قطع تجهیزات به‌روز، خلاقیت و نوآوری در این زمینه بسیار ضروری است و می‌تواند به تشخیص و درمان هموطنانمان کمک کند. همچنین با توجه به نیاز اساسی که در این زمینه وجود دارد، تصمیم گرفتم تمام اختراعاتی که می‌سازم در راستای نجات جان بشریت باشد.

دستگاه «عدم ریزش موهای بیماران سرطانی»؛ با توجه به آخرین اختراع شما که دستگاهی چندمنظوره است و می‌تواند مورد استفاده بیماران سرطانی، ترومایی، سوختگی و برای کاهش تب قرار گیرد، در این باره توضیح بفرمایید.

این دستگاه دارای چهار کاربرد متفاوت است و برای سه نوع بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بیمارانی که در اثر ضربه یا تصادف دچار صدمه به بافت اندام و استخوان شده‌اند، اندام آسیب‌دیده که دچار تورم شده است که اگر از این دستگاه استفاده شود و آتل سرد در محل آسیب‌دیده قرار گیرد موجب کاهش شدید درد بدون تزریق دارو می‌شود و همچنین تورم ناحیه آسیب‌دیده کاهش می‌یابد. از طرفی این دستگاه می‌تواند در بیمارانی که دچار تب شدید هستند مورد استفاده قرار گیرد و آتل سرد در ناحیه ران و کمر بیمار قرار گیرد و تب بیمار را به سرعت کاهش می‌دهد.

مهم‌ترین ‌بخش در بحث بیماران سرطانی است که تحت شیمی درمانی قرار دارند؛ کلاه سرد دستگاه روی سر بیمار قرار می‌گیرد و موجب عدم ریزش مو می‌شود. از طرفی بیمارانی که دچار سوختگی درجه یک شده‌اند و در اثر سوختگی دچار درد و سوزش هستند، در ۱۰ الی ۱۵دقیقه اول می‌توان از آتل سرد این دستگاه استفاده کرد.

علت درخشش این اختراع که امسال توانست عنوان نخست و مدال طلا را در بین هزار و ۲۰۰ اختراع جهان در کانادا کسب کند چه می‌دانید؟

با توجه به اهمیت تسکین و درمان بیماران سرطانی و اینکه این امر یک موضوع جهانی است، هر گونه نوآوری در جهان مورد توجه قرار می‌گیرد و از آنجایی که «دستگاه چندمنظوره سردکننده اندام انسان مورد استفاده برای بیماران سرطانی، ترومایی، سوختگی و کاهش تب» برای چند نوع بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد، علاوه بر کسب مدال طلا، به عنوان برترین اختراع گروه پزشکی در سال ۲۰۲۰ در تورنتو کانادا هم برگزیده شد.

گویا ۷۰ درصد از جایزه و تولید این اختراع را به بیماران و خانواده‌های جذامیان شهرمان اختصاص داده‌اید، این اتفاق چگونه رقم خورد؟

با حمایت کامل مدیر عامل مؤسسه نیکوکاری کهبد، از همان ابتدای شروع کار در سال ۹۸ قرار بر این شد که اگر این اختراع به ثبت برسد و مراحل تجاری‌سازی را تمام کند، طی تفاهم‌نامه‌ای ۷۰ درصد سود ناشی از تولید این اختراع برای حمایت از بیماران جذامی اختصاص داده شود. همین نیت خیر سبب شد تا این اختراع در کمترین زمان مراحل رشد و پیشرفت را تمام کرده و به عنوان برترین اختراع جهان در گروه پزشکی انتخاب شود.

هزینه تمام شده این اختراع برای تولید انبوه در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ برای تولید با توجه به ضرورت آن چه برنامه‌ای دارید؟

با توجه به اینکه دستگاه به صورت صفر تا صد؛ طراحی و تولید داخل است و هیچ گونه نیاز به واردات قطعات از خارج کشور نیست، قیمت تمام شده برای مراکز درمانی کاملاً مقرون به صرفه است. برای تولید این محصول طرح کسب و کار تدوین شده و موافقت اولیه برای حمایت طرح از پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز دریافت شده و قرار است در سال آینده برای ۳۰ نفر از فرزندان بیماران جذامی تحت حمایت مؤسسه نیکوکاری کهبد به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شود.

در خصوص طراح‌های منتخبتان در جشنواره‌های جهانی گذشته که کاربردی و به مرحله اجرا گذاشته شده است، بگویید.

دستگاه کاف رگ‌گیری با قابلیت ثبت فشار خون اطفال و بزرگسال در سال ۹۰ به ثبت رسید و پس از طی مراحل دریافت تأییدیه اداره کل تجهیزات پزشکی، در همان سال به عنوان اختراع برگزیده کشوری از طرف بنیاد ملی نخبگان انتخاب شد، این اختراع در مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم پزشکی با شرکت تجهیز طب رضوان پذیرش و پس از طی مراحل تجاری‌سازی به مرحله تولید انبوه رسید.

با توجه به اینکه این اختراع یک اختراع کاربردی و مهم بود و تمامی مدارک و مستندات علمی را داشت در سال ۲۰۱۹ در فستیوال جهانی اختراعات آمریکا به عنوان اختراع برتر پزشکی انتخاب شد و مدال نقره را برای کشورمان به همراه داشت.

به اعتقاد شما چه مشکلاتی سر راه نخبگان شهرمان وجود دارد و برای حل آن بنیاد نخبگان، پارک فناوری اطلاعات و سایر نهادهای مرتبط چه راهکاری برای مرتفع کردن آن مشکلات اندیشیده‌اند؟

حمایت از اختراع و نوآوری در ایران به شدت ضعیف است و اگر اراده خود مخترع نباشد هیچ اختراعی حتی به ثبت نمی‌رسد، اختراع جدید به دلیل جدید بودن برای کاربران ناشناخته است و به دلیل نبود شناخت مردم و کاربران هرگز مورد توجه قرار نمی‌گیرد و در نهایت بایگانی می‌شود. اختراع زمانی موفق خواهد بود که به تولید انبوه برسد و در جایی که نیاز است استفاده بشود و نیاز به تبلیغات از طرف رسانه‌ها دارد. به اعتقاد من اگر به اقتصاد دانش‌بنیان توجه شود و به سمت تولید تجهیزات مورد نیاز کشور حرکت کنیم، سبب اشتغال‌زایی و ارزآوری خواهد شد و این امر موجب جلوگیری از خروج سرمایه‌های انسانی از کشور نیز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.