در حالی که دونالد ترامپ دیروز ۱۵ تن از نزدیکان خود را که دارای محکومیت های قضایی بودند عفو کرد، گزارشگر ویژه شکنجه در سازمان ملل از او خواست تا جولیان آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس را هم مورد عفو قرار دهد.

از فهرست شرم آور عفو دوستان کلاهبردار و جانی تا درخواست سازمان ملل برای بخشش بنیانگذار ویکی‌لیکس

قدس آنلاین:  «نیلز ملزر» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور شکنجه با بیان این که جولیان آسانژ، بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس سال‌ها تنها به دلیل گفتن حقیقت تحت تعقیب قرار گرفته، از «دونالد ترامپ» خواست وی را عفو کند.

به گزارش «آرتی»، این کارشناس سازمان ملل دیروز نامه‌ای سرگشاده را خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا منتشر کرد و به جمع فراخوان‌ها برای عفو آسانژ پیوست.

ملزر تاکید کرد که آسانژ بسیار آسیب‌پذیر است و وضع سلامتی‌اش در پی سال‌ها انزوا در سفارت اکوادور در لندن و همچنین در زندان فوق امنیتی «بلمارش» انگلیس، جایی که اکنون در آن به سر می‌برد، رو به وخامت گذاشته است.

وی در این نامه نوشت: از شما می‌خواهم او را عفو کنید زیرا او دشمن مردم آمریکا نبوده و نیست. سازمان او، ویکی‌لیکس با پنهان‌کاری و فساد در سراسر جهان مبارزه می‌کند و بنابراین در جهت منافع عمومی مردم آمریکا و به طور کلی بشریت عمل می‌کند.

کاخ سفید هنوز به این درخواست گزارشگر ویژه سازمان ملل واکنشی نشان نداده است.

ترامپ غرق در بی‌شرمی

این درخواست از ترامپ در حالی مطرح شده که رئیس جمهور آمریکا در روزهای پایانی حضورش در کاخ سفید اقدام به صدور فرمان عفو برای شماری از نزدیکان و افراد مرتبط با ستاد انتخاباتی خود زده که در محاکم آمریکا به دلیل جرایم مختلف، حتی کشتن غیر نظامیان، اختلاس و پولشویی محکوم شده بودند. ا قدامی که روزنامه گاردین آنرا غرق شدن بیشتر ترامپ در بی‌شرمی توصیف کرده است.

در حکم عفو دیروز ترامپ به ویژه چند نام وجود دارد که ببا واکنش های گسترده روبرو شده است. از آن جمله عفو چهار نظامی آمریکایی که به دلیل کشتار غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان در عراق گناهکار شناخته شده و به زندان محکوم شده‌ بودند.

درگیری نیروهای بلک واتر و وزارت خارجه آمریکا در عراق - خبرگزاری مهر | اخبار  ایران و جهان | Mehr News Agency

نیکلاس اسلاتن یکی از چهار مامور بلک واتر که چهره او منتشر شده است

عفو  «نیکلاس سلاتن»، «پاول اسلوف»، «ایوان لیبرتی» و «داستین هرد» محافظان قراردادی شرکت امنیتی و بدنام بلک‌واتر  در عراق به دلیل ده‌ها پرونده منجر به قتل و کشتار غیر نظامیان در محله المنصور بغداد، گناهکار شناخته شده و به ۳۰ سال حبس محکوم شدند.

«اریک پرینس» مالک و بنیانگذار شرکت امنیتی بلک‌واتر که متهم به اعمال روش‌های غیر انسانی در عراق و همچنین حیف و میل میلیاردها دلار در قالب پروژه‌ها و قراردادهای امنیتی با دولت آمریکا و دولت عراق است، از حامیان دونالد ترامپ است.

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت:  «این اقدام ترامپ بیش از آنکه با مهربانی ارتباط داشته باشد با بی شرمی بی حد و اندازه ارتباط دارد

عفو دروغگوهای ستاد انتخاباتی

رئیس جمهور آمریکا همچنین  «جرج پاپادوپولوس» مشاور ستاد انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ را که در پرونده تحقیقات مولر درباره دخالت روسیه در انتخابات آن سال به دروغگویی متهم شده بود، عفو کرد.  

در یادداشت توصیه‌ رابرت مولر، رئیس وقت شورای ویژه آمریکا در رابطه با او آمده بود: جرم متهم جدی بود و باعث خسارت به تحقیقات دولت در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ شد.

او چند هفته پیش نیز  برای «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق خود که دو مرتبه به دلیل دروغگویی به «اف بی آی» در پرونده ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ با سفارت روسیه گناهکار شناخته شده بود، حکم «عفو کامل» صادر کرد.

دونالد ترامپ مایکل فلین را عفو کرد | جهان | DW | 26.11.2020

مایکل فیلین مشاور ترامپ

عنایت به هم حزبی های کلاه‌بردار

سه نماینده جمهوری‌خواه سابق کنگره که اتمامات مالی از جمله اختلاس و کلاهبرداری و سوئ استفاده از اعتبارات خیریه محکوم بودند را هم در فهرست عفو خود قرار داد.

یکی از ان افراد کریس کالینز، نماینده سابق نیویورک بود. کالینز  اولین عضو کنگره بود که نامزدی ترامپ را در سال ۲۰۱۶  تایید کرد و از مدافعان سرسخت او بود.  کالینز در سال ۲۰۱۹ به جرایم توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری در اوراق بهادار و اظهارات نادرست به اف‌بی‌آی اعتراف کرد. و به  بیش از دو سال حبس محکوم شد

Rep. Collins sees only 'gratitude' from Republicans for Trump's presidency  so far

کریس کالینز حامی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶

ترامپ همچنین به دونکان هانتر، نماینده جمهوری‌خواه سابق ایالت کالیفرنیا که یک سال پیش به جرم  توطئه برای تبدیل بودجه کمپین انتخاباتی برای مقاصد شخصی اعتراف کرده بود، عفو کامل اعطا کرد.

او  همچنین باقیمانده حبس استیو استاکمن، نماینده جمهوری‌خواه سابق از تگزاس را که در سال ۲۰۱۸ به سوءاستفاده از صندوق‌های خیریه محکوم شده بود، بخشید.

So long, Steve Stockman [Editorial] - HoustonChronicle.com

ترامپ به این بسنده نکرد و علاوه بر این عده،  "الکس ون در زوان" ۳۶ ساله، داماد هلندی "گرمان خان" میلیاردر روسی را هم عفو کرد. او به جرم دروغگویی درباره تماس‌هایش با یک مقام کمپین ۲۰۱۶ ترامپ به ۳۰ روز حبس در زندان و جریمه ۲۰ هزار دلاری محکوم شده بود.

روزنامه نیویورک تایمز چندی پیش از صدو این احکام از سوی ترامپ به نقل از دو منبع آگاه نوشت: رئیس جمهور آمریکا درباره بخشش احتمالی ۳ فرزندش به همراه جارد کوشنر دامادش، همین طور رودی جولیانی وکیل شخصی‌اش پیش از ترک ریاست جمهوری، با مشاوران خود صحبت کرده است.

 دونالد ترامپ جی آر بزرگتری پسر ترامپ پیش از این توسط رابرت مولر بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی تحت بازجویی قرار گرفته بود.

این نشریه آمریکایی نوشت تلاش ترامپ برای عفو اعضای خانواده اش از ترس انست که وزارت دادگستری آمریکا در دوره ریاست جمهوری جو بایدن اقدامات تلافی جویانه‌ای را علیه خانواده‌اش انجام خواهد داد زیرا دولت ترامپ اتهامات مالی را علیه پسر بایدن مطرح کرده و حتی به برخی از مقامات کشورها برای یافتن سند و اقدام علیه پسر بایدن فشار آورده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.