مصطفی خدامی، دانش‌آموخته مددکاری اجتماعی، نویسنده جوانی است که عمدتاً در حوزه داستان کوتاه طبع‌آزمایی و از سال ۹۳ به صورت حرفه‌ای فعالیت نویسندگی خود را آغاز کرده است.

داستانک‌هایی درباره معجزات و کرامات امام رضا (ع)

اغلب آثار او برای گروه سنی بزرگسال و در ژانرهای مختلف اعم از رضوی، دفاع مقدس، زنان، نقد نژادپرستی و... نوشته شده است. در حال حاضر چهار عنوان کتاب با عناوین «عبور»، «یک پسر و دو مادر»، «نامه‌های گم شده» و «واگن مخصوص» از او چاپ شده است. داستان‌های خدامی در چند جشنواره ادبی حائز رتبه‌هایی شده است.

سفیدخوانی در داستانک

مجموعه «واگن مخصوص» که به تازگی توسط نشر «صاد» با موضوع و محوریت کرامت‌های امام رضا(ع) منتشر شده در قالب داستانک نوشته شده که از این نظر تجربه جدیدی است. مصطفی خدامی درباره اثر تازه‌اش این طور می‌گوید: «محوریت کتاب واگن مخصوص، داستانک‌های رضوی است و از آنجایی که رسالت اصلی داستانک بیان مفاهیم عمیق است، مناسب دیدم که از این قالب استفاده کنم. منابع من نیز عمدتاً کتاب‌هایی بود که درباره معجزات امامان نوشته شده است».

به باور خدامی نوشتن درباره کرامات بزرگان دین مانند حرکت روی لبه‌ای باریک است. او در این باره توضیح می‌دهد: «ورود نویسنده به دنیای معجزات و کرامات باید با احتیاط انجام گیرد و از اغراق و غیرواقعی نشان دادن اتفاق‌ها پرهیز کرد تا از تحریف که متأسفانه با برخی از آثار وارد فرهنگ غنی اسلامی ما شده جلوگیری شود».

قالب داستانک معمولاً در نوشتن داستان‌های کودکانه به کار گرفته می‌‎شود. خدامی درباره این قالب داستانی و کاربرد آن این طور می‌گوید: «بله عده‌ای گمان می‌کنند داستانک به دلیل حجم کمی که دارد مختص گروه سنی کودک است اما این نوع از داستان‌نویسی جزو سخت‌ترین قالب‌هاست زیرا در کوتاه‌ترین زمان باید منتقل‌کننده عمیق‌ترین مفاهیم باشد. در داستانک کودکان همه چیز ساده و یک خطی و رو است ولی در داستانک‌هایی که برای بزرگسالان نوشته می‌شود همه چیز گفته نمی‌شود و خواننده از آن برداشت‌های خودش را دارد که به این نوشته، سفیدخوانی می‌گویند».

خدامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره جایگاه کوتاه‌نویسی در ادبیات می‌گوید: «شاید کوتاه‌نویسی از اروپا شروع شده که به آن داستان مینی‌مال می‌گویند. در آن گره وجود دارد و خواننده برای فهمیدنش باید به دنبال رمزگشایی باشد. این سبک نوشتن برای مردمی که وقت ندارند داستان بلند بخوانند بسیار جذاب است».

مخاطب‌شناسی و نوشتن داستان مذهبی

این نویسنده درباره اقبال ناشران از انتشار داستانک عنوان می‌کند: «داستانک به دلیل نو بودن قالب هنوز نتوانسته سلیقه ناشران را جلب کند مگر معدود ناشرانی که به صورت حرفه‌ای کار نشر قالب‌های مختلف داستانی را انجام می‌دهند اما پیش‌بینی بنده این است که در سال‌های آینده این قالب هم بتواند جایگاه واقعی خود را بین ناشران و دست‌اندرکاران حوزه نشر پیدا کند».

خدامی کتاب «واگن‌های مخصوص» را با دغدغه نوشته است. او درباره انگیزه نوشتن این کتاب، چنین می‌گوید: «تألیف آثاری با رویکرد مذهبی و دینی که هویت یک ملت را مشخص می‌‎کند باید مورد توجه قرار بگیرد. داستان‌های امام رضایی یا هر موضوع مذهبی دیگر باید با شناخت مخاطب‌، ایمان و اعتقاد نوشته شود تا ماندگاری خود را حفظ کند».

این نویسنده جوان در پاسخ به این پرسش که چرا آثاری که در مورد امام رضا(ع) نوشته شده، ماندگار نشده‌اند، توضیح می‌دهد: «به این دلیل که بیشتر این کتاب‌ها در قالب داستان نبوده و اکثراً به صورت روایت بوده یا مناسب سلیقه جوان امروزی نبوده‌اند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.