تِیلور» قوی‌ترین و بزرگ‌ترین شیر نر باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد، اول مهرماه امسال مرد، اما هنوز پس از ۹۶ روز بر سر علت مرگش تناقض وجود دارد! در حالی که مالک باغ‌وحش بر مارگزیدگی تأکید دارد، اما نتایج آزمایش‌ها و کالبدگشایی حاکی از مصرف غذای آلوده است.

مرگ مبهم «تیلور»

مرگ مشکوک «تیلور»  شیر نر ۶ساله در باغ‌وحش وکیل‌آباد خبری بود که برخلاف همه رویدادهای ریز و درشتی که اداره کل محیط زیست خراسان‌رضوی هفته‌ای چند بار برای رسانه‌ها ارسال می‌کند، هرگز خبری نشد و ما این بار هم از طرق غیررسمی و اتفاقی متوجه این موضوع شدیم، آن هم ۸۵روز بعد!

طبق اطلاع منابع آگاه، این اتفاق در مهرماه امسال رقم خورده بود، موضوع را نخست از اداره‌کل محیط زیست خراسان‌رضوی پیگیری کردیم و اصل مطلب تأیید شد، اما پس از یک هفته پیگیری علت دقیق این حادثه را به طور رسمی عنوان نکردند و موضوع را از مالک باغ‌وحش جویا شدیم.

علت مرگ، مارگزیدگی است

جواد رستمی در گفت‌وگو با خبرنگارقدس اظهار می‌کند: «تیلور» جوان نبود و حدود ۱۰ یا ۱۱ سال عمر داشت که بر اثر مارگزیدگی مرد. وی می‌گوید: این اتفاق در روز اول مهرماه سال جاری رخ داد و مسئولان اداره کل دامپزشکی و محیط زیست از همان ابتدا در جریان قرار گرفتند و با حضور در محل، آزمایش‌ها و معاینه‌های لازم روی لاشه را انجام دادند. مالک باغ وحش وکیل‌آباد با بیان اینکه اینجا(باغ‌وحش) کوهستان است، می‌افزاید: سالانه حدود ۲۰ یا ۳۰ مار می‌گیریم و این موضوع چیز دور از ذهنی نیست. رستمی، خسارت مالی مرگ «تیلور» که به گفته خودش بهترین و قوی‌ترین شیر باغ‌وحش بوده را حدود ۵۰ میلیون تومان عنوان می‌کند.

علت مرگ تیلور، آلودگی باکتریایی غذا بوده است

این اظهارات در حالی است که گفته می‌شود نتایج آزمایش‌های اداره کل دامپزشکی، علت مرگ این شیر را آلودگی غذایی تشخیص داده است. برای کشف علت دقیق موضوع به سراغ دکتر دامپزشکی می‌رویم که نسبت به این موضوع اشراف کامل دارد، اما تمایلی به انتشار نامش ندارد. او می‌گوید: با توجه به کالبدگشایی و آزمایشاتی که روی بافت‌های لاشه در آزمایشگاه انجام شده، نظر ما با نظر اداره‌کل دامپزشکی مبنی بر مرگ به علت آلودگی باکتریایی غذا، موافق است.

ادعای مارگزیدگی کاملاً مردود است

این دکتر دامپزشک تأکید می‌کند: شواهد و ادله گویای مسمومیت‌غذایی است و ادعای مارگزیدگی که از سوی باغ وحش عنوان می‌شود، کاملاً رد است؛ چرا که مارگزیدگی علائم و مشخصات خود را دارد. از طرفی بین این همه حیوان در باغ وحش هیچ دلیلی ندارد مار وارد قفس سلطان باغ‌وحش شود و ریسک این قضیه را بپذیرد و اگر هم بر فرض محال وارد شود، چرا سراغ توله‌ها که طعمه لذیذتر و کم‌ریسک‌تری بودند، نرفته است؟ مار یک حیوان تدافعی است نه تهاجمی؛ بنابراین حتی بیان این ادعا منطقی نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر مسمومیت‌غذایی علت مرگ شیر بوده، چرا این غذای مسموم موجب مرگ توله‌ها و ماده شیر نشده است، توضیح می‌دهد: نخست اینکه شیر نر در قفس، نقش غالب دارد و طبیعی است که بیشترین سهم غذا را او می‌خورد و به همین علت ریسک مسمومیتش بالاتر از بقیه است و همچنین در مواردی که گوشت آلودگی میکروبی دارد، آلودگی‌ها به صورت لکه‌ای به‌وجود می‌آید و این‌طور نیست که انتشارش در کل غذا به یک میزان باشد؛ بنابراین ممکن است شیر نر به طور اتفاقی لکه‌های آلوده بیشتری را خورده باشد و این در حالی است که نتایج آزمایش‌ها آن‌قدر واضح است که هیچ جای اما و اگری باقی نمی‌گذارد.

وی در پایان صحبت‌هایش به موضوع قابل تأملی اشاره و عنوان می‌کند: شیوع کرونا و تعطیلی باغ‌وحشی که به صورت خصوصی اداره می‌شود، شرایطی را به وجود می‌آورد که بدون اینکه درآمدی وجود داشته باشد، هزینه‌ها همچنان برقرار باشند که این موضوع طبیعتاً بر کیفیت غذای حیوانات بی‌تأثیر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.