جابه‌جایی قاضی انقلابی و سختکوش شعبه ویژه جرایم اقتصادی دادسرای مرکز استان، در چند روز گذشته حاشیه های فراوانی در رسانه ها ایجاد کرد.

در پاسداشت قاضی شجاع دل

تأکید مقام معظم رهبری و رئیس قوه‌قضائیه بر حمایت از قضات انقلابی

چند روزی است ماجرای جابه‌جایی بازپرس شعبه ۲۰۹ که به یک نیروی فسادستیز شهره شده بود، حاشیه‌های زیادی ایجاد کرده است.

مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان قضایی که در هفته قوه‌قضائیه سال ۹۷ برگزار شد،فرمودند: شما قاضی خوب کم ندارید، قاضی‌های بسیار خوب [دارید]؛ قاضی‌ای که شب و روز ندارد، از وقت خواب و وقت استراحت و وقت حضور در خانواده و همه‌ این‌ها می‌زند برای اینکه برسد به عمق یک پرونده و پرونده را احقاق کند و زنده کند مفاد آن را؛ قاضی‌های کوشا و اهل سعی، تلاش، صادق و قانع. خیلی خب، یک تعدادی از این‌ها را چهره کنید، معرفی کنید؛ فرض بفرمایید یک قاضی‌ای را که این تعداد پرونده را به بهترین وجهی که موجب رضایت متخاصمین است یا موجب رضایت مجموعه دستگاه است و رسیدگی کرده و به نتیجه رسانده، مشخص کنید، معرفی کنید؛ مثل معلّمین برجسته، مثل اساتید برجسته، مثل محققین برجسته، مثل کارآفرینان برجسته. قاضی برجسته را چهره کنید تا تشویق بشوند یک عده‌ای به این سبک کار؛ خب همه از آبرو خوششان می‌آید و این [کار] آبروبخشِ به این افراد است؛ یکی از کارها این است.

این فرمایشات در حالی است که حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی،رئیس قوه‌قضائیه هم در جلسه هیئت‌عمومی دیوان عالی کشور(مرداد ماه ۹۸) بیان کرد: قاضی‌های شجاع نفوذناپذیر را باید به عنوان چهره‌های ماندگاری که عدالت را نهادینه می‌کنند، به مردم معرفی کرد.

خدمات جهادی این بازپرس چه بود؟

انتشار این بیانات برای آن بود که به اصل ماجرا ورود کنیم؛چرا که چند روز پیش بازپرس شعبه ویژه رسیدگی  به جرایم اقتصادی دادسرای ناحیه دو مشهد در حالی که پرونده‌های سنگین مبارزه با مفاسد اقتصادی را به سرانجام رساند، به شعبه ویژه سرقت منتقل شد.

بررسی کارنامه قاضی امیرحسین جوانبخت نشان می‌دهد او در پرونده‌های سنگین و پیچیده‌ای نظیر مافیای گوشت‌های آلوده که سلامت مردم استان و چه بسا کشور را به خطر انداخته بودند، با بازداشت تعدادی از مدیران وقت اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌رضوی، اقدام جهادی بزرگی انجام داد؛ چرا که بررسی زوایای مختلف پرونده بر این نکته صحه می‌گذارد.

پرونده دیگری که این مقام‌قضایی بدون توجه به فشارهای برون‌سازمانی به آن ورود کرد، ماجرای تخلفات مالی در شهرداری منطقه ثامن بود که در نهایت منجر به بازداشت و برکناری شهردار وقت شد.

به سرانجام رساندن پرونده پیچیده و خوف‌انگیز سلطان مدرک هم از همین دست اقدام‌های انقلابی بود، زیرا جاعل حرفه‌ای در سراسر کشور برای خیلی از مدیران یقه‌سفید و حتی برخی نمایندگان وقت مجلس و همچنین سلبریتی‌ها، مدرک دکترا و ... صادر کرده بود.

این قاضی شجاع با تمام فشارهایی که توسط افراد ذی‌نفوذ برای منحرف کردن مسیر رسیدگی به پرونده‌ها وارد می‌شد، تمام قد مقابل این سلسله اقدامات ایستاد. یکی‌دیگر از این دست پرونده‌ها منجر به بازداشت مسئولان وقت راه و شهرسازی استان شد که دست به جرایم متعددی زده بودند و بیت‌المال برای آن‌ها هیچ ارزشی نداشت.

رسیدگی به پرونده اختلاس و تخلفات سازمان‌یافته برخی مدیران اداره کل ورزش و جوانان وقت خراسان‌رضوی از دیگر اقدام‌های این نیروی‌انقلابی بود که با تمام حاشیه‌سازی‌ها مورد رسیدگی قرار گرفت.

خروجی سلسله پیگیری‌های این بازپرس انقلابی در شعبه ویژه جرایم اقتصادی که مخاطب آن معمولاً مدیران قانون‌شکن و افراد قانون‌دانی هستند که با دراختیار داشتن امکانات و سرمایه‌های ملت، راه تصرف غیرقانونی آن را هم به خوبی می‌دانند، برگشت صدها میلیون تومان حقوق تضییع‌شده بیت‌المال، عودت ده‌ها هزار متر از زمین‌های به یغما رفته و... بود.

به نظر می رسد همزمان شدن این اقدام با ایام رونمایی سند تحول قوه قضائیه که حرکتی رو به جلو و مترقی و مطابق با خواست رهبر انقلاب و مردم بوده جای تأمل دارد و همراستا با آن تلقی نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.