حجت الاسلام رفیع پور با تأکید بر اینکه بیدار نشدن برای نماز مصداق بارز سبک شمردن نماز است گفت: برای اینکه بتوانیم برای نماز صبح بیدار شویم باید سبک زندگی خود را تغییر دهیم.

کم توجهی به نماز صبح، مصداق بارز "استخفاف به نماز" است/ برای بیدارشدن به موقع، باید سبک زندگی‌مان را تغییر دهیم

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی رفیع پور استاد فقه حوزه علمیه در گفت‌وگو با قدس آنلاین به تبیین اهمیت نماز و به ویژه نماز صبح که حتی بسیاری از افراد اهل نماز نیز نسبت به آن کاهلی دارند پرداخت و گفت: در مورد بخصوص نماز صبح تاکیدات زیادی را از شرع مقدس داریم یعنی غیر از اهمیت نمازهای واجب، نماز صبح به طور ویژه در منابع دینی مورد توجه قرار گرفته و نسبت به فضیلت و جایگاه آن سفارش اکید شده است از جمله اینکه در قرآن کریم خدای سبحان می فرماید: : «ان قرآن الفجر کان مشهودا» یعنی نماز صبح همواره مقرون با حضور فرشتگان است(ترجمه فولادوند). در روایت آمده است که علت اهمیت نماز صبح این است که این نماز را هم فرشته‌های شب ثبت می‌کنند و هم فرشته‌های روز زیرا در زمانی واقع شده که مرز بین روز و شب است.

حجت‌الاسلام رفیع پور افزود: روشن است که بی‌توجهی به نماز از جمله نماز صبح دارای اثرات سوء و منفی در ابعاد مختلف زندگی مادی و معنوی انسان مسلمان خواهد بود. جدای از بحث تارک الصلاة که خود یک عنوان مهمی است و کسانی که بی نماز هستند به گرفتاری های بی نمازی دچار می شوند، یک عنوان دیگر نیز داریم به نام "استخفاف یا سبک شمردن نماز" که به تعبیر بزرگان معنای آن نماز نخواندن نیست بلکه به مفهوم بی‌توجهی و کم‌توجهی به نماز است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اینکه ما می‌بینیم افرادی خیلی راحت دیروقت می‌خوابند و برای بیدار شدن هنگام نماز صبح اهمیتی قائل نیستند و برای اینکه به موقع بیدار شوند تدبیری نمی‌کنند، این فرد نسبت به نماز کم اهمیت است و آن را سبک می‌شمارد. اگر فردی برای خواندن نماز صبح تصمیم جدی دارد، باید برنامه ریزی کرده و راهکارهای مختلف را امتحان کند تا این واجب الهی و فریضه نورانی از او فوت نشود.

وی در ارتباط با علت اینکه برخی افراد حتی نماز خوان نیز نسبت به نماز صبح بی‌توجه هستند گفت: در سبک زندگی جدید ما دیروقت خوابیدن یک هنجار عادی شده و قهراً چون خسته هستیم توان برخاستن از خواب را نداریم و تنبلی می‌کنیم لذا انسان باید یا زود بخوابد یا اینکه اگر امکان ندارد، به نحوی برای بیدار شدن برنامه‌ریزی کند و مثلاً کسری خواب را طول روز جبران کند. به هرحال سبک زندگی ما باید مطابق با موازین دینی باشد نه اینکه موازین دینی را مطابق سبک زندگی خودمان تغییر دهیم.

حجت الاسلام به عنوان راهکاری برای اینکه بتوانیم هنگام نماز صبج به موقع بیدار شویم، پیشنهاد داد: همانطور گفتیم، اولین راهکار این است که زود بخوابیم و بعد هم اگر خیلی دیر وقت می خوابند دستکم صبر کنند تا اذان صبح نماز خود را بخوانند و بعد بخوابند. برخی افراد هستند که تا نزدیکی اذان صبح بیدار هستند و پیش از آن می‌خوابند. خوب بدیهی است کسی که این کار را انجام دهد از فرط خواب نمی‌تواند برای نماز بیدار شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر باز کسانی هستند که نمی‌توانند، باید راهکارهای مختلف را امتحان کند، مثلاً زنگ ساعت خود را قوی تر کند یا از کسانی بخواهد که او را بیدار کنند. یکی از کارهای خیر این است که انسان افرادی را که مایل هستند برای نماز صبح بیدار کند و اجابت دعوت مؤمنین را بکند. نماز صبح شوخی و کم اهمیت نیست که بخواهیم به این راحتی از آن غفلت کنیم. من گاهی متأسف می‌شوم که مثلاً وقتی سوار قطار هستیم برای مسافرت و هنگام نماز صبح از آن همه مسافر تعداد کمی برای ادای نماز بر می‌خیزند.

وی تاکید کرد: این نشان می دهد که مردم به نماز صبح اهمیت نمی دهند که نیازمند یک اقدام فرهنگی بزرگ است و رسانه ملی، شبکه‌های دینی، نهادهای مذهبی، روحانیون و همه علاقه‌مندان به دین باید یک پویش و حرکت فرهنگی و اجتماعی بزرگ را برای تاکید بر نماز صبح رقم بزنند؛ زیرا همانطور که اشاره کردیم خیلی از افراد هستند بی‌اعتقاد نیستند اما کوتاهی می‌کنند و کم همت هستند که اگر حرکتی اجتماعی شکل گرفته و توسط رسانه ها به آن پرداخته شود می بینیم که مردم به این مسئله اهمیت داده و آن را جدی می‌گیرند.

حجت الاسلام رفیع پور در پایان اضافه کرد: مسئله نماز صبح هم احتیاج به یک حرکت جدی فرهنگی دارد و عده‌ای با نصیحت، عده‌ای با تذکر، عده ای با ترغیب و تشویق و خلاصه هرکس به شیوه خود می‌تواند در این پویش مهم شرکت کنند. وقتی این حرکت انجام شده و کم کم به برخاستن به هنگام عادت کردیم دیگر به صورت خودکار بیدار می‌شویم و ساعت بیولوژیک بدنمان روی آن ساعت تنظیم می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.