زنجان- موضوع انتقال پسماند سرب و روی شهرک تخصصی روی به‌عنوان یکی از چالشی‌ترین مسائل سال‌های اخیر در استان زنجان تبدیل‌شده بود تا آنجا که این موضوع همواره محل مناقشه بین دولتی‌ها و بخش خصوصی بود و هرکدام خود را مستحق مالکیت استفاده از این پسماند می‌دانستند تا بالاخره بارأی دادگاه، مالکیت آن به دولت رسید.

آن روی سکه پسماندهای «شهرک روی»

قدس آنلاین-گروه استان ها: انتقال این مواد و دفع اصولی و بهداشتی آن نیز مدت‌ها به‌عنوان مطالبه عمومی مردم این استان مطرح می‌شد تا اینکه در جریان سفر شهریورماه پارسال رئیس قوه قضاییه به استان زنجان به‌صورت جدی مطرح شد و با دستور رئیس دستگاه قضا، تعیین تکلیف پسماند روی در کنار چند موضوع مهم دیگر در دستور کار قرار گرفت.

زنجان با تولید ۸۰ درصد شمش روی کشور، اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده شمش روی خاورمیانه بوده و شمش روی، عمده محصول صادراتی این استان است. روزانه دو هزار تن پسماند روی در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان تولید می‌شود و این پسماندها بیش از ۱۵ سال بود که در محوطه شهرک، انبار می‌شد.

حال تصمیم بر انتقال این پسماندها به روستای «سردهات» و محل جدید باری دیگر به یکی از دغدغه‌های اهالی این روستا تبدیل‌شده است و البته این سؤال را در اذهان عموم ایجاد کرده است که تکلیف پسماندهای انباشته‌شده در شهرک روی چه می‌شود؟

انتقال پسماندها

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان با تأکید بر اینکه انتقال پسماندهای روی به روستای سردهات مشکل زیست‌محیطی نداشته و این اقدام، تصمیم کارگروه استانی است، می‌گوید: انتقال پسماندها به محل جدید کاملاً اصولی، حساب‌شده و با نظارت خواهد بود و هیچ‌گونه مشکلی ندارد.

روزانه دو هزار تن پسماند روی در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان تولید می‌شود و این پسماندها بیش از ۱۵ سال بود که در محوطه شهرک، انبار می‌شد

حسین آبسالان، از انجام مطالعات و هزینه‌های زیاد برای انتخاب مرصع خبر داده و با یادآوری اینکه تغییر محل دپو، تلف کردن زمان و انرژی است، می‌افزاید: انتقال پسماندها به روستای مرصع، هزینه‌های کمتری برای شرکت مربوطه داشت، به همین خاطر شرکت برای انتقال پسماندها به روستای سردهات، هزینه‌های زیادی را تقبل می‌کند، به‌گونه‌ای که فقط در فاز اول آماده‌سازی محل، بیش از ۶ میلیارد تومان هزینه خواهد کرد.

وی با یادآوری اینکه پسماندها بعد از انتقال نیز به‌صورت فنی مدیریت‌شده و هیچ‌گونه آلودگی زیست‌محیطی در این محل وجود نخواهد داشت، تصریح می‌کند: پسماندهای قبلی در محل خود باقی‌مانده و محل قبلی، مالچ پاشی و دیوارکشی شده و در آینده نیز مواد آن استحصال و فقط پسماندهای جدید پس از آماده شدن محل به روستای سردهات منتقل خواهد شد.

در همین راستا فتح‌الله حقیقی استاندار زنجان با بیان اینکه در این خصوص نباید به شایعات مطرح شده توجه کرد اعلام کرده است: با پیگیری‌های فراوان، هشت میلیون باطله کیک روی که ده‌ها سال بلاتکلیف مانده بود با رای دستگاه قضا در اختیار دولت قرار گرفت تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش ریالی آن به نفع مردم استان زنجان هزینه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.