۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 734019

راز سخن دبیرکل حزب‌الله چه بود؟

علیرضا تقوی‌نیا؛ کارشناس مسائل منطقه

سیدحسن نصرالله در گفت‌وگوی اخیر خود با شبکه خبری المیادین جمله‌ای را اظهار کرد که بسیاری از کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی را به فکر فرو برد. وی گفت: ما اعلام نمی‌کنیم پدافند بردبلند داریم یا نه. این عنصر غافل‌گیری برای جنگ‌های بعدی باقی خواهد ماند. این سخن اگرچه دوپهلو و با توجه به اصل سردرگم نگه داشتن دشمن بیان شده، اما به واقعیتی تلخ برای رژیم اسرائیل اذعان می‌کند.

این رژیم از سال‌های ابتدایی تشکیل خود دست به ایجاد نیروی هوایی قدرتمندی زد؛ چرا که در آن موقع تفکری در مکاتب نظامی غرب وجود داشت که معتقد بود دست بالاداشتن در نبردهای هوایی منتهی به پیروزی در زمین و دریا خواهد شد. بر اساس این نظریه، دولت اسرائیل همواره به حملات پیشگیرانه و پیشدستانه هوایی بر اساس راهبرد بن گورین متکی بوده است. به عنوان مثال، در جنگ ۱۹۶۷ نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در ۶ ساعت بیش از ۴۰۰ هواپیمای مصری، سوری و اردنی را نابود کرد و فاجعه‌بارترین شکست دولت‌های عرب را رقم زده و با استفاده از این برتری، روی زمین نیز توانست ارتش‌های متحد عربی را مضمحل کرده و مساحتش را به سه برابر گسترش دهد. در جنگ ۱۹۷۳ (یوم کیپور) هم پس از آنکه آریل شارون با قوای زرهی‌اش سکوهای موشک سام۲ مصری را از بین برد، نیروی هوایی این رژیم به قلع و قمع نیروی هوایی و زمینی این کشور پرداخت و صحرای سینا را باز پس گرفت. در جنگ ۱۹۸۲ نیز بر فراز دره بقاع، از ۷۰ هواپیمای میگ سوری، ۶۶فروند آن توسط فانتوم‌های اسرائیلی نابود شدند و نتیجه جنگ نیز کاملاً به نفع صهیونیست‌ها به پایان رسید.

اما به هنگام جنگ ۳۳روزه اوضاع قدری تفاوت داشت؛ برتری اسرائیل در هوا مطلق بود اما شیوه جنگیدن حزب‌الله که بر راهبرد تدافعی نامتقارن استوار بود، شناسایی اهداف را برای جنگنده‌های اسرائیلی مشکل کرده و در نتیجه نیروی زمینی این رژیم نتوانست در خاک لبنان پیشروی تثبیت شده و مؤثری داشته باشد. البته بمباران بی‌وقفه لبنان یک دردسر بزرگ برای حزب‌الله و ارتش این کشور قلمداد می‌شد که از همین رو، پس از پایان جنگ تلاش مضاعفی برای رفع این نقیصه شکل گرفت. امروز حزب‌الله به تجهیزات پیشرفته پدافند هوایی مجهز شده اما فعلاً بنایی برای رونمایی از آن تسلیحات وجود ندارد تا کیفیت و کمیت آن جز در زمان وقوع جنگ برای طرف مقابل روشن نگردد. تولید چنین قدرتی به راحتی می‌تواند آزادی عمل را از هواگردهای اسرائیلی سلب کند.

در مجموع، اگرچه در جنگ ۳۳روزه ناکارآمدی و ضعف مفرط نیروی زمینی، دریایی و زرهی اسرائیل در برابر حزب‌الله آشکار شد، اما نیروی هوایی این رژیم برتری مطلقی در آسمان داشت. با اعلان تلویحی نصرالله و اخبار موثق، این جنبش به پدافند هوایی بسیار پیشرفته مجهز شده که در کنار یگان موشکی بسیار قدرتمند و پهپادهای مجهز و همچنین نیروی زمینی زبده و نخبه می‌تواند معادلات نبرد قریب الوقوع آینده را به سود لبنانی‌ها تغییر دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.