مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان، مسابقه نقاشی مجازی با موضوع مکتب شهید سلیمانی و مسابقه کتابخوانی وصیت‌نامه شهید را از جمله برنامه‌های مرکز در سالگرد شهادت سردار عنوان کرد.

اجرای ویژه‌برنامه‌های سالگرد شهادت سردار سلیمانی در خراسان

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع امروز در نشست خبری اعلام برنامه‌های سالگرد سردار سلیمانی، قوام مسجد را به امام مسجد دانست و گفت: امام مسجد، محور اقدام و عملیات‌ها در حوزه‌های مختلف مبتنی بر مبانی دینی در این مکان مقدس است.

ضرورت بازیابی نقش و رسالت مساجد

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان بیان کرد: اگر بخواهیم مساجد ما در تراز انقلاب و قلب تپنده جامعه باشند باید نقش و رسالت خود را مجدد بازیابند و مبتنی بر آن فعال شوند.

وی با بیان اینکه مسجد باید پناهگاه و مامنی در شرایطی مثل کرونا باشد، اظهار کرد: از همین رو، با محوریت قرارگاه مواسات و همدلی، مساجد در روزهای کرونایی، با محوریت امام مسجد و استفاده از ظرفیت‌های مردمی، مأمن مردم شدند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به اجرای طرح مسجد سنگر سلامت، ادامه داد: در این طرح، به افرادی که تحت تأثیر بیماری کرونا قرار گرفتند، خدمات مختلفی با محوریت مسجد محله ارائه می‌شود.

وی به استفاده از ظرفیت‌های مختلف بسیج، کمیته امداد، مجموعه‌های دولتی و.. در راستای کمک به مردم در شرایط کرونایی اشاره کرد و گفت: همه این مجموعه‌ها در قرارگاه سلامت و طرح «مسجد، سنگر سلامت» وسط میدان هستند اما همه به این رسیده‌اند که بهترین نوع خدمت رسانی با محوریت مساجد ارائه می‌شود زیرا بدنه مردمی دارند و همه مردم نیز، مامن و پناهشان را مسجد می‌دانند.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان بیان کرد: در طرح مسجد سنگر سلامت، ۲۴۰۰ مسجد درگیر هستند که از این تعداد، حدود ۷۰۰ مسجد در مشهد و بقیه در شهرستان‌ها خدمت رسانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در جریان کرونا، تفاوت بین تمدن اسلام و غرب دیده شد و مردم ما احسان به یکدیگر را به منصه ظهور رساندند، ادامه داد: در جریان مواسات، کمک‌ها فقط به شیعیان و مسلمانان اختصاص نیافت بلکه خدمت رسانی به تمامی افراد فارغ از مذهب ارائه شده است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع در خصوص تمهیدات مساجد در شرایط کرونایی، اظهار کرد: تمامی پروتکل‌ها در مساجد رعایت می‌شود و به گفته فرماندار، بیش از ۹۵ درصد مساجد، پروتکل‌ها را رعایت کرده‌اند.

وی با اشاره به آزادکردن زندانیان توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: تلاش داریم تا فرهنگ خدمت اجتماعی را در جامعه ترویج دهیم و بر همین اساس در طرح نذر هشتم، در تاریخ هشتم هر ماه، هشت زندانی جرایم غیرعمد آزاد می‌شوند. با این هشت زندانی، اتفاق خاصی نمی‌افتد اما این اقدام، گامی برای ترویج فرهنگ کمک به یکدیگر است.

فرمایشات امامین انقلاب؛ اسناد بالادستی در رسیدن به مسجد مطلوب

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با تأکید بر اینکه در موضوع مساجد باید به سمت مسجد مطلوب حرکت کنیم و در این مسیر، اسناد بالادستی خودمان را فرمایشات امامین انقلاب می‌دانیم، افزود: باید مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب برای این مسجد مطلوب، وظایف را مشخص کرده و اقدام کنیم.

وی، مسجدسازی به معنای ساخت درونی مسجد، جامعه پردازی و تمدن سازی را سه راهبرد کلان چشم انداز مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان دانست و گفت: گفتمان سازی، فرهنگ سازی کارگردهای مسجد، جوان سازی، توانمندسازی مساجد، الگوسازی مساجد، کادرسازی و جریان سازی و تمدن سازی از جمله راهبردهای عملیاتی برای تحقق بیانیه گام دوم و مسجد مطلوب است.

در استان‌های خراسان حدود ۱۰ هزار مسجد داریم، با این حال در برخی مناطق با کمبود مسجد مواجه هستیم

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به اینکه در استان‌های خراسان حدود ۱۰ هزار مسجد داریم، بیان کرد: با این حال در برخی مناطق ما با کمبود مسجد مواجه هستیم زیرا مساجد با کمک‌های مردمی ایجاد می‌شود و گاهی فردی، مکانی را وقف ساخت مسجد می‌کند که در نزدیکی آن، مسجدی قرار دارد. همچنین در برخی مناطق هم مساجد کوچک با اهداف متعدد در محله‌ها ایجاد شده و گاهی نیز در روستاها دو مسجد داریم که این تعداد، بر مجموعه مساجد می‌افزاید.

وی با بیان اینکه پراکندگی مساجد ما در برخی مناطق، منطقی نیست زیرا ساماندهی مساجد به درستی انجام نشده است، افزود: به دلیل کمبود مسجد، خلأهای فرهنگی در برخی مناطق وجود دارد.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اشاره به برنامه‌های امور مساجد خراسان برای دهه بصیرت، بیان کرد: تهیه ویژه نامه محتوایی برخط مبتنی بر نام گذاری‌های هر روز، ارائه بسته‌های آموزشی بصیرتی، تولیدات چندرسانه ای ویژه این ایام، پخش کلیپ و نماهنگ در مساجد سطح یک و.. را از جمله برنامه‌های دهه بصیرت دانست.

وی، برگزاری مسابقات کتابخوانی با عنوان به جوانان عزیزم، وصیت‌نامه شهید سلیمانی و مسابقه نقاشی مجازی با موضوع مکتب شهید سلیمانی، برپایی نمایشگاه‌های عکس و پوستر و اجرای سرودهای خیابانی را از دیگر برنامه‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد در دهه بصیرت و همزمان با سالگرد شهادت سردار سلیمانی دانست.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.