سردار غلامرضا باغبانی یکی از همرزمان شهید قاسم سلیمانی است که در عملیات های متعددی از جمله بیت المقدس ،رمضان ، کربلای ۵ و والفجر ۸ دوشادوش سردار سلیمانی جنگیده است و با وجود ۶۰ درصد جانبازی اما پس از جنگ نیز در عملیات های بسیاری برای مقابله با اشرار شرکت کرده است.

سردار سلیمانی شیعه و سنی را پای کار آورد؛ حاج قاسم یک نفر نبود؛ یک«لشکر» بود

سردار باغبانی در کارنامه خدمات خود فرماندهی سپاه زابل، سپاه خاش و هم چنین فرماندهی تیپ و لشکر های قدس و فرمانده قرارگاه انصار سپاه استان سیستان و بلوچستان را دارد که در حال حاضر به عنوان مسئول هیئت رزمندگان اسلام سیستان و بلوچستان در حال خدمت است لذا برای ثبت و ضبط خاطراتش باید ساعت ها با این فرمانده هم صحبت شد.

آشنایی سردار باغبانی با شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به عملیات بیت المقدس باز می گردد درست زمانی که وی به عنوان فرمانده گردان به شهید سلیمانی معرفی می شود، به قول خودش خاطرات بسیاری دارد که در این مصاحبه گنجانده نشده و باید برای آن کتاب نوشت.

وقتی از وی می خواهیم در ابعاد شخصیت شهید سلیمانی صحبت کند به این نکته تاکید می کند:« مقام معظم رهبری در ابعاد مختلف چه قبل از شهادت و چه بعد از شهادت درباره ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی سخن گفته اند که فرموده های ایشان فصل الخطاب است.

وی با بیان اینکه وصیت نامه سپهبد سلیمانی را باید منشور سلیمانی نام برد چون در ابعاد مختلف روحیه فاخر ایشان را در تمامی ابعاد روشن می کند می افزاید: برای غوص کردن در ابعاد شخصیتی این شهید باید منشور سلیمانی یا وصیت نامه ایشان و هم چنین سخنان مقام معظم رهبری و نیز سخنان سید حسن نصرالله را در کنار هم مرور کرد تا برای ما ابعاد شخصیتی این شهید آشکار شود.

رابطه شاگرد استادی

از سردار باغبانی می خواهم تا از خاطرات و رابطه اش با حاج قاسم برایم بگوید لذا با شنیدن نام حاج قاسم لبخند بر روی لبانش پدیدار شده و اندکی بعد بغضی را پنهانی فرو می خورد و من از همین گره اشک و لبخند ها می توانم حدس بزنم که رابطه وی با سلیمانی بنا بر اظهارات خودش بیش از رابطه شاگرد و استادی بوده است.

وی که عملیات های بسیاری را در سمت فرمانده گردان در رکاب حاج قاسم جنگیده است برایمان می گوید: از سال ۱۳۶۱ تا پایان جنگ عملیات های متعددی را با شهید سلیمانی همراهی داشتم که درس های فراوانی به همراه داشت.

فرمانده پیشتاز

وی که صلابت و روحیه فرمانده اش حاج قاسم سلیمانی را مثال زدنی می داند به ما می گوید: حاج قاسم در آن زمان فرماندهی یگان رزم لشگر ۴۱ ثارالله سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را بر عهده داشت  و علاوه بر اینکه فرماندهی خلاق و طراح بود نبوغ خاصی هم در عملیات ها داشت.

وی با بیان اینکه شیوه عمل حاج قاسم با باقی فرماندهان متفاوت بود اظهار می کند: حاج قاسم هیچ وقت پشت خط نمی ماند و به رزمنده ها و فرماندهان گردان ها دستور نمی داد که بروید جلو بلکه همیشه خودش پیشتاز بود و در منطقه حضور داشت لذا همیشه می گفت بیائید در من منطقه من اینجا ایستادم!

 وی برای توصیف فرمانده اش به یک جمله اکتفا کرده و می گوید: «حاج قاسم یک نفر نبود بلکه یک لشکر بود»

وی با اشاره به خاطره ای در زمان هجوم گسترده عراقی ها قبل از پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸ می گوید: به یاد دارم که شهید سلیمانی آنقدر جلو رفته بود که حتی نیرو های عراقی نیز در هنگام تهاجم از وی رد شده بودند و لذا تصور کردیم که شاید ایشان اسیر یا شهید شده است اما از آن جا که وی میدان دار جنگ بود هر بار با دست پر  باز می گشت و به همه قوت قلب می داد.

فرمانده غایب از نظرها

سردار باغبانی درباره فرمانده اش و گمنامی و تواضع وی حرف های بسیاری دارد و لذا به تشریح همین نکته اشاره می کند که این شهید والا مقام به دلیل تواضع و فروتنی که داشت هیچ وقت دنبال مصاحبه و یا قرار گرفتن مقابل دورین نبود و لذا از همین رو همیشه از نظر ها پنهان بود.

وی با افتخار درباره شخصیت فرمانده اش می گوید: حاج قاسم سلیمانی به دنبال این بود که در عمل خودش را نشان دهد نه در مقابل رسانه ها!

 سلیمانی امنیت با خود می آورد

سردار باغبانی از آن جا که متولد سیستان است لذا پس از اتمام جنگ و با آمدن شهید سلیمانی برای خدمت به استان سیستان و بلوچستان خاطرات وی با این شهید ادامه دارد.

وی در خصوص خاطرات پس از جنگ با شهید سلیمانی نیز به ما می گوید: پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و اتمام دفاع مقدس اما خدمت به نظام اسلامی در جبهه دیگری و در نقاط مرزی جنوب شرق کشور آغاز شد.

وی در خصوص حال و هوای سیستان و بلوچستان در دهه ۶۰ اظهار می کند: سردار سلیمانی در اواخر دهه ۶۰ به دلیل ناامنی و شرارت هایی که در مرز سیستان وجود داشت لذا به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه در منطقه جنوب شرق کشور منصوب شد.

وی ادامه می دهد: متاسفانه در آن زمان برخی عوامل خود فروخته سعی در ناامنی و شرارت و راهبندانی داشتند و لذا حاج قاسم به دلیل تجربه کافی و وافی در جبهه های نبرد و هم چنین شناخت کاملی که از فرماندهان استان های مرزی به ویژه سیستان و بلوچستان داشت لذا بحث تامین امنیت مردم  را بر عهده گرفت و این موضوع خط قرمز وی بود.

پایه گذاری حرکت های مردمی و جهادی

سردار باغبانی با بیان اینکه شهید سلیمانی مانند آنچه که در سوریه و عراق در قالب جنبش های مردمی و مقاومت در برابر دشمن  طراحی کرد پیش از این با کمک اهل سنت و سران طوایف در استان سیستان و بلوچستان آن را نهادینه کرد ادامه می دهد: شهید سلیمانی در زمانی که اشرار سعی داشتند تا از مرز های شرقی به نظام ضربه زده و به تفرقه بین شیعه و سنی دامن بزنند اما با رفتاری وحدت آفرین تمامی گروه های شیعه و سنی را گرد هم  و پای کار آورد تا ریشه ناامنی و شرارت را خشکانده و با بصیرت ایجاد کرده در بین طوایف اجازه نفوذ هیچ دشمن تفرقه انگیزی را ندهد.

وی با اشاره به عملیات مهم فاطمه الزهرا(س) در این استان به رهبری شهید سلیمانی بیان می کند: شهید سلیمانی در این عملیات با همکاری سران طوایف و قبایل توانست پای برخی اشرار منطقه از جمله «شمس الدین سالارزهی» و گروهک تروریستی اش را ازاین منطقه کوتاه کند.

وی بیان می کند: به یاد دارم در همان زمان تعداد ۹۰ نفر از نیرو های انتظامی توسط گروه های افراطی به گروگان گرفته شدند اما باز هم این شهید سلیمانی بود که توانست پیروز میدان شده و تمامی این نیرو ها را بدون هیچ خراشی سلامت بازگرداند.

سردار باغبانی با بیان اینکه همیشه فرمانده اش برایش غرور آفرین بوده و صلابت وی در تصمیم گیری و شجاعتش زبان زد بوده است به ما می گوید: آنقدر ابعاد شخصیتی این شهید گسترده است که در قالب یک گزارش جای نگرفته و کتاب ها باید درباره آن نوشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.