بندر عباس- دی‌ماه پارسال به دنبال فعالیت سامانه بارشی در هرمزگان سیلاب زیادی در شرق این استان از جمله جاسک، سیریک و بشاگرد به وقوع پیوست و روستاهای منطقه تحت تاثیر آن قرار گرفتند و خسارت بسیاری به خانه‌های روستایی، تاسیسات آبرسانی وبرق، ابنیه و جاده‌ها درمنطقه جاسک و بشاگرد وارد شد.

رودخانه های هرمزگان روستائیان را تهدید می کند؛ بارش ها و افزایش دغدغه روستائیان

قدس آنلاین-گروه استان ها:پس از بارندگی‌های سال‌های گذشته حالا هم‌زمان با ورود به فصل بارش‌ها یک‌بار دیگر دغدغه سیل سال گذشته در بین مردم افزایش‌یافته است و لذا بسیاری از روستائیان بیم آن را دارند که دوباره با شدت گرفتن بارش ها اراضی کشاورزی و زندگی آن ها به زیر آب برود.

در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار کیلومتر رودخانه در هرمزگان وجود دارد که پنج هزار کیلومتر از این رودخانه‌ها نزدیک مراکز جمعیتی و مهم هستند لذا برای جلوگیری از هرگونه خسارت جانی و مالی و همچنین حفظ سرمایه‌های ملی در این بخش به‌ویژه پل‌ها و آب‌نماها ساماندهی آن‌ها یک ضرورت است.

طبق اظهارات مسئولان استان هرمزگان، مطالعات رودخانه‌های مهم و نزدیک مراکز جمعیتی هرمزگان از ۲ سال پیش آغازشده و تاکنون مطالعه هزار و ۵۰۰ کیلومتر از این رودخانه‌ها به پایان رسیده و مابقی تا پایان سال ۱۴۰۰ این طرح به پایان می‌رسد.

طغیان رودخانه‌ها و سیلاب در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری خسارت‌های جانی و مالی زیادی را برای هرمزگان به بار آورده است که آخرین حادثه مربوط به جان باختن ۲ خواهر ۹ و ۲۱ ساله در روستای دهنه سهراب شهرستان بشاگرد به هنگام تماشای سیلاب، به دلیل طغیان آب رودخانه و سقوط در آن بوده است.


 در اواخر سال گذشته و فروردین‌ماه سال جاری بود که براثر شدت بارندگی شاهد طغیان رودخانه‌های فصلی و خسارت سیلاب به چند محور ارتباطی در شرق و غرب هرمزگان و قطع مسیرها با مرکز استان بودیم.

در بارندگی سال گذشته علاوه بر قطع راه‌های مختلف استان هرمزگان جاده ارتباطی بندر شهید رجایی بزرگ‌ترین بندر کانتینری ایران نیز به دلیل آب‌گرفتگی شدید مسدود شد که پس از چند ساعت با تلاش نیروهای راهداری بیشتر محورهای مسدود بازگشایی شدند. 

همچنین در اواخر سال گذشته طبق بیان فرماندار وقت میناب، بارندگی و طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی به مناطق «جو محله»، سیلاب به جاده‌ها، تأسیسات و منازل روستاهای «تلنگ دهگانه»، «کهنه شهر کرگان»، «سرشیفت» و «شمیلو» و تاسیسات و راه‌های ارتباطی روستاهای این شهرستان ۲۲۰ میلیارد ریال خسارت زد.

همچنین سنگین‌تر از همه این موارد وقوع بارندگی سیل‌آسا در دی‌ماه ۹۸ در شرق هرمزگان به‌ویژه جاسک بود که خسارت‌های بسیاری به خانه‌های روستایی، تأسیسات آب‌رسانی و برق، ابنیه و جاده‌ها در منطقه جاسک و بشاگرد وارد کرده است و طبق اعلام معاون امور عمرانی استانداری هرمزگان، بر اساس برآوردهای نهایی، سیل اخیر ۱۵ هزار و ۶۱ میلیارد و ۷۵۴ میلیون ریال به استان خسارت وارد کرد.

به‌موجب وقوع این سیل راه‌های ارتباطی جاسک با مرکز استان و دیگر شهرهای هرمزگان قطع شد و به اهالی روستاهای سیل‌زده و در معرض سیل دستور تخلیه داده شد.

ساماندهی رودخانه های سرکش

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای هرمزگان در خصوص اینکه چه اقداماتی برای تهدیدهای احتمالی صورت گرفته است اظهار می‌کند:  برای جلوگیری یا کاهش خسارت به مراکز جمعیتی و زمین‌های کشاورزی در پی وقوع سیلاب نیاز به اجرای طرح‌های ساماندهی رودخانه‌ها، ایجاد دایک حفاظتی و احداث سد برای مهار روان‌ آب‌ها وجود دارد.


 محمد رنجبر ، بابیان اینکه در طی ماه‌های گذشته بیش از ۲۴ کیلومتر از رودخانه‌های هرمزگان لایروبی و ساماندهی شدند، گفت: در هنگام سیلاب با تلاش نیروهای منطقه‌ای هرمزگان، چهار کیلومتر از رودخانه گابریک و یک کیلومتر از رودخانه تلنگ به‌صورت اضطراری و در شرایط بحرانی لایروبی شد.

وی اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های پی‌درپی در فصل پاییز و زمستان و طغیان رودخانه‌های هرمزگان از دی‌ماه سال گذشته تاکنون نیز ساماندهی رودخانه‌های تلنگ میناب، رودخانه‌ مرادآباد و  پلنگان حاجی‌آباد، بوستانو پارسیان، سیدسلطان محمد رودان، هشتبندی میناب، ایسین، سرزه، شمیل، گهره فین و سهرابی بندرعباس آغاز شده است.

وی ادامه داد: همچنین عملیات ساماندهی رودخانه‌های جاماش، جلابی و میناب در هرمزگان نیر با اعتبار ۵۸۲ میلیارد ریال آغاز شده است.

معاون طرح وتوسعه شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در خصوص ساماندهی این رودخانه‌ها گفت: ساماندهی رودخانه جاماش شامل احداث دایک خاکی با پوشش سنگی به طول بیش از ۱۱ کیلومتر در طرفین رودخانه با هزینه‌ای افزون بر ۳۰۰ میلیارد ریال از محل مشارکت بخش خصوصی آغاز شده است. 

رنجبر بیان داشت: عملیات ساماندهی رودخانه جلابی نیز شامل احداث ۶ کیلومتر دایک حفاظتی با پوشش سنگی ‌بیولوژیک با هزینه‌ای افزون بر ۱۴۵ میلیارد ریال شروع شده است.
وی اظهارداشت: همچنین مطالعه ساماندهی و ایمن‌سازی ۳۰ کیلومتر از رودخانه میناب نیز با اعتباری افزون بر ۳۷۰ میلیارد ریال در دستورکار قرار گرفته و در مرحله نخست، مطالعه ۱۴ کیلومتر از این رودخانه انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.