رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نیشابور گفت: هیچ مورد مثبت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در نیشابور تا کنون مشاهده نشده است و جای نگرانی نیست؛ همچنین رصد و پایش پرندگان مهاجر نیز تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

هیچ مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در نیشابور مشاهده نشده است

به گزارش قدس آنلاین، علی سلیمانی عنوان کرد: در شش ماهه دوم سال پرنده‌های مهاجر برای زمستان‌ گذرانی از سیبری به مناطق جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند و در مسیرشان ممکن است حامل ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شوند که ممکن است تلفات بدهند و یا این که تلفاتی نداشته باشند.

وی ادامه داد: وقتی که این پرندگان به سدها و آبگیرها می‌آیند، اگر واحدهای صنعتی و طیور بومی در اطراف آبگیرها باشند؛ ممکن است آلودگی و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ایجاد شود و معمولا تا آخر آذر و دی‌ ماه کشور ایران در مسیر پرندگان مهاجری است که از سمت سیبری می‌آیند و ممکن است ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از این طریق به کشور ما وارد شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نیشابور افزود: در حال حاضر حدود یک میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار، گوشتی و طیور بومی در شهرستان نیشابور وجود دارد که در حال پرورش هستند، یک میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار گوشتی و بومی در روستاها هستند که باید همه دستگاه‌ها به شبکه دامپزشکی کمک کنند تا بیماری منتقل نشود برای این‌ کار رصد و بررسی آبگیرها و سد بار با همکاری اداره محیط زیست انجام شده و خوشبختانه تا کنون تلفاتی از پرندگان مهاجر در آبگیرها مشاهده نشده است.

سلیمانی بیان کرد: کلیه کارگران کشتارگاه‌ها واکسن آنفلوانزای انسانی را برای پیشگیری دریافت کردند، پایش و مراقبت از مرغداری‌ها نیز انجام می‌شود و کوچکترین تلفاتی اگر مشاهده شود، اقدام به نمونه برداری می‌کنیم که تا کنون هیچ‌ مورد مثبت نداشتیم و همه منفی بوده‌اند.

چالشی که ما در نیشابور با آن مواجه هستیم کاهش استقبال مرغداران از بیمه است

وی تصریح کرد: مشکل و چالشی که ما در نیشابور با آن مواجه هستیم کاهش استقبال مرغداران تخم‌گذار و گوشتی از بیمه است و متاسفانه مرغداران، مرغ‌های تخم‌گذار خودشان را بیمه نکردند و اگر بیماری بیاید محل دیگری برای تامین خسارت آن‌ها وجود ندارد و در صورت شیوع بیماری تنها راه خسارت آن صندوق بیمه است و کمک‌های بلاعوض در دامپزشکی نداریم و فقط کمک از طریق صندوق بیمه می‌تواند صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این که چرا استقبال مرغداران از بیمه کم شده است، نیز پاسخ داد: البته این سوال را باید از مسئولان صندوق بیمه پرسید، با اینکه غرامت‌های خوبی هم پرداخت می‌کنند ولی چون در سال‌های قبل اعتمادی که بین بیمه و تولید کنندگان بوده اگر اعتباری کم داشتند و با تاخیر صورت گرفته شاید به دلیل آن است ولی معمولا در حال حاضر غرامت‌های خوبی پرداخت می‌شود و بهتر این است که مرغداران اقدام به بیمه مرغ‌های خود نمایند تا متضرر نشوند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.