به همت پژوهشکده علوم اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی وبینار علمی «ارزیابی احادیث به روش کتاب محور» در فضای مجازی برگزار شد.

وبینار علمی «ارزیابی احادیث به روش کتاب محور» برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احسان سرخه ای عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در خصوص اعتبار سنجی و ارزیابی احادیث به روش کتاب محور و یا همان تحلیل فهرستی گفت: عنوان تحلیل فهرستی از کتاب محور بیشتر و موثرتر است.

وی تصریح کرد: وقتی می گوییم تحلیل فهرستی بعضی از دنبال کنندگان فکر می کنند بحث رجّاله کنار گذاشته می شود و باید مراجعه کرد به فهرست ها اما در تحلیل کتاب محور اینگونه نیست.

حجت الاسلام سید رضا شیرازی عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس نیز در این وبینار علمی گفت: تحلیل فهرستی تحلیل ارزیابی خود روایت است و در مقابل تحلیل رجالی که وجه تمایز کننده یا تشخیص دهنده این جهت است که تحلیل رجالی بر این اساس و این مبنای فکری است که انتقال روایات به صورت سینه به سینه و شفاهی و در بستر نقل گفتاری است.

شیرازی ابراز کرد: در تحلیل فهرستی ارزیابی بر این مبنا است که انتفال روایات در بستر نوشتار است و در حقیقت دو بستر و دو محیط انتقال روایت در دو روش اعتبار سنجی متفاوت است و هر کدام از آنها خصوصیات خودشان را دارند.

گفتنی است؛ این نشست علمی با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه و جمعی از طلاب و دانشجویان مشهد، تهران و قم و با محوریت پژوهشکده علوم اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

منبع:

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.