چند روزی است که راننده‌های خودروهایی که قصد عبور از بزرگراه شهید شوشتری یا همان بزرگراه مشهد- باغچه را دارند، با دیدن رقم عوارض جدید شوکه می‌شوند .

پس‌لرزه‌های افزایش ۶۰درصدی عوارض بزرگراه باغچه

اوایل دی ماه جاری بود که معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در راستای اجرای ماده ۳۴ آیین‌نامه اجرایی قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها که وزیر راه و شهرسازی را مسئول تعیین نرخ عوارض سالانه وسایل نقلیه عبوری از آزادراه‌ها تعیین کرده، نرخ جدید عوارضی را اعلام کرد.

براساس این ابلاغیه که از دهم دی ماه جاری اجرایی شده، تعرفه عبوری خودروهای سواری در بزرگراه باغچه افزایش یافته‌ است، به گونه‌ای که در بخش خودروهای سواری شاهد افزایش ۶۰درصدی و از ۲هزار و ۵۰۰ تومان به ۴هزار تومان  رسیده است و برای سایر خودروها حداقل افزایش‌ها اعمال شده که همین امر موجب گلایه راننده‌های خودروهای سواری شده است.

یکی از ساکنان ملک‌آباد می‌گوید: محل کار بنده نیز مانند برخی دیگر از سکنه ملک‌آباد در مشهد است و روزانه دو نوبت باید عوارض بزرگراهی پرداخت کنم که با رقم ۴هزارتومان مصوب در ماه هزینه قابل‌توجهی برای ما خواهد بود .

راننده دیگری هم می‌گوید: راننده‌هایی که در مسیر مشهد به نیشابور و تربت‌حیدریه مسافرکشی می‌کنند، روزانه دست‌کم چهار بار عوارض پرداخت می‌کنند که در کنار هزینه بنزین آزاد و استهلاک خودرو، عملاً درآمد حاصل از این شغل برای ما کمتر و کمتر می‌شود و راهی نداریم برای جبران هزینه‌های اضافه شده و موجب می‌شود کرایه‌ها را افزایش دهیم که باز سبب گلایه‌های مسافران می‌شود .

یک راننده دیگر می‌گوید: براساس آنچه در سال‌های اخیر در روزنامه‌ها خوانده‌ام، باید بانک ملی به عنوان سرمایه‌گذار این بزرگراه پس از بازگشت سرمایه خود، بزرگراه را به وزارت راه  تحویل دهد و عملاً مدیریت آن دولتی شود، ولی هنوز مشخص نیست چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد .نکته دیگر اینکه متأسفانه با وجود پولی که از این محل نصیب سرمایه‌گذار می‌شود، هزینه‌ای برای بهبود کیفیت آسفالت آن نمی‌شود و در حال حاضر این مسیر هیچ شباهتی به بزرگراه سال‌ها پیش ندارد و سطح جاده از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.

پس‌لرزه مرگبار گرانی عوارض بزرگراه

علاوه بر انتقادهای مطرح شده از سوی شهروندان، مسئله قابل تأمل دیگری که به نظر می‌رسد متولیان قیمت‌گذاری عوارض بزرگراه‌ها توجه کافی به آن ندارند، این است که به دلیل افزایش تعرفه عوارض بزرگراه باغچه، بسیاری از راننده‌ها و به طور خاص کسانی که تردد روزانه در مسیر دارند ترجیح خواهند داد از این پس به جای استفاده از مسیر ایمن بزرگراه (با پرداخت هزینه زیاد) از محور قدیمی مشهد- باغچه تردد کنند که با توجه به شرایط خاص این مسیر که به دلیل کوهستانی بودن و تردد زیاد کامیون‌های فعال در معادن، این مسیر یکی از محورهای پرتصادف در سال‌های دور بوده، باز هم شاهد افزایش تصادف‌ها در این محور باشیم. با این وصف امیدواریم با اتخاذ تدابیری از سوی متولیان، نخست؛ در بخش بهبود شرایط زیرساختی مسیر قدیمی اقداماتی برای ایمن‌سازی مسیر صورت بگیرد و دوم؛ پلیس‌راه استان پیش از وقوع حوادث تلخ رانندگی در این محور با برنامه‌ریزی‌های لازم از طریق استقرار یا حضور سیار خودروهای پلیس‌راه از هم‌اکنون اقدام‌های پیشگیرانه خود را آغاز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.