داور بین‌المللی مسابقات قرآن با تأکید بر اینکه تلاوت قرآن فقط برای هنر و تفنن نیست بلکه برای ایجاد ملکه سلامت نفس است که در اثر انس و هم‌نشینی با قرآن حاصل می‌شود، افزود: تلاوت فقط خواندن یک متن نیست بلکه حضور در محضر امام است.

چگونگی رسیدن به ملکه سلامت نفس با تلاوت قرآن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، سیدمحسن موسوی‌بلده، داور بین‌المللی مسابقات قرآن، با اشاره به اهمیت هزینه کردن برای فعالیتهای قرآنی گفت: به‌ طور کلی مسئولان کشور به جایگاه و فرهنگ قرآنی و به‌ویژه جایگاه فن و علم تلاوت قرآن اشراف و توجه ندارند و نمی‌دانند اگر بزرگان دین اعم از پیامبر(ص) و ائمه به انس با قرآن توصیه داشته‌اند، برای چیست.

وی با تأکید بر اینکه تلاوت قرآن فقط برای هنر و تفنن نیست بلکه برای ایجاد ملکه سلامت نفس است که در اثر انس و هم‌نشینی با حضرت قرآن - ثقل اکبر - حاصل می‌شود، افزود: گمان می‌کنیم تلاوت قرآن تفننی است و افرادی گاه حتی آن را با خواندن نسخه پزشک مقایسه می‌کنند و می‌گویند تا زمانی که دارو را از داروخانه نگیریم و مصرف نکنیم، خواندن نسخه به تنهایی فایده‌ای ندارد؛ در حالیکه این دو اصلاً قابل قیاس با یکدیگر نیستند.

موسوی‌بلده بیان کرد: تلاوت قرآنی که پیامبر(ص) بسیار بر آن متعهد بودند قابل قیاس با خواندن نسخه پزشک نیست؛ چرا که تلاوت قرآن فقط خواندن یک متن نیست بلکه حضور در محضر امام است. یعنی زمانی که قرآن، این معجزه الهی را تلاوت می‌کنیم، حضرت قرآن حضور پیدا می‌کند و این واقعیت در فرمایشات بزرگان دین وجود دارد که هر زمان قرآن تلاوت می‌شود، نازل می‌شود و ظاهرشان به شکل کلماتی درآمده و در صفحاتی به‌ شکل مکتوب آمده است و ما به محضرشان راه می‌یابیم.

وی با تأکید بر اینکه ذات کتاب قرآن، امام حی و زنده است، گفت: زمانی که قرآن می‌خوانیم حضرت قرآن حضور پیدا می‌کند و این مسئله افسانه یا تعارف نیست؛ چگونه وقتی در محضر امام صادق(ع) حضور پیدا می‌کنیم و کلام ایشان را می‌شنویم، نور وجود ایشان را دریافت می‌کنیم، برای قرآن هم چنین است. همگان به‌ویژه مسئولان باید به این حقیقت برسند که وقتی قرآن تلاوت می‌شود، قاری در محضر حضرت قرآن حاضر می‌شود و در واقع کلام قرآن را از زبان خود می‌شنود. انسان از محضر امام نور می‌گیرد. همان‌طور که وقتی مردم به حضور ائمه می‌رفتند، از ایشان نور می‌گرفتند و ایمانشان تقویت می‌شد و صفای دل پیدا می‌کردند.

داور بین‌المللی مسابقات قرآن اظهار کرد: امروز وقتی به زیارت امام حسین(ع) یا امام رضا(ع) می‌رویم به زیارت سنگ و چوب و آهن و فلز که نمی‌رویم بلکه به زیارت خود امام می‌رویم و اعتقاد داریم که زنده هستند و از محضر ایشان نور دریافت می‌کنیم و حاصل این زیارت هم صفا و پاکی دل می‌شود گرچه معنای سخنانشان را ندانیم.

وی با یادآوری اینکه پیامبر(ص) فرمود نگریستن به چهره علی(ع) عبادت است، گفت: اثر زیارت حب خوبی‌ها و کراهت از بدی‌ها است. چنین اثری در تلاوت قرآن و ملاقات با حضرت قرآن نیز وجود دارد. تلاوت قرآن در واقع زیارت قرآن است. حال تصور کنید اگر معنای آیاتی را بخوانیم چه خواهد شد.

موسوی‌بلده ادامه داد: اگر مسئولان ما چنین نکاتی را توجه کنند، قطعاً حاضر می‌شوند برای تقویت ایمان و اخلاق مردم و کاسته شدن این بزهکاری‌ها که در جامعه وجود دارد و متأسفانه با وضعیت خاص اقتصادی بیشتر هم می‌شود، فعالیت‌های قرآنی را تقویت کنند و برای انس بیشتر مردم با قرآن هزینه اختصاص دهند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه بسیاری از توطئه‌های فرهنگی دشمنان از طریق هزینه برای انس بیشتر مردم با قرآن کریم خنثی می‌شود، گفت: متأسفانه هنوز مسئولان ما به این قضیه نرسیده‌اند در صورتی که خرج کردن برای قرآن سرمایه‌گذاری است. مسئولان خرج کردن برای قرآن را هزینه ندانند بلکه آن را مانند بیمه حساب کنند که هر فردی مبلغی برای بیمه کنار می‌گذارد و نفع این پول در نهایت به خودش باز می‌گردد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.