ساری- بر اساس آخرین ارزیابی وزارت بهداشت، با اعلام وضع قرمز کرونایی در سوادکوه، جویبار، بابل، تنکابن و رامسر، تعداد مناطق قرمز مازندران به ۱۰ شهرستان افزایش یافت.

۱۰ شهر مازندران روی خط قرمز؛ بازار هم چنان با ازدحام روبروست

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: به دلیل بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی وضع کرونایی ۵ شهرستان دیگر مازندران نیز قرمز شد این در حالی است که  پیش‌ازاین وضع نکا، ساری، قائم‌شهر، فریدون‌کنار و آمل قرمز اعلام‌شده بود.

عروسی‌های پنهانی؛بیماری‌های آشکار

برپایی مراسم عقد و عروسی در این استان یکی از موضوعاتی است که تاکنون باوجود بسیاری از تذکرات و هشدارهای مسئولان اما هیچ‌وقت جدی گرفته  نشده است.

متأسفانه بعد از بسته شدن تالارها مکان‌های عروسی به سمت روستاها و شهرک‌های خصوصی کشیده شد و  در خلاء برخورد قانونی این تجمعات روزبه‌روز افزایش یافت.

حتی برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که عادی انگاری نسبت برگزاری مراسم عقد و عروسی در شهرهایی مانند فریدون‌کنار باعث شده بسیاری مراسم خصوصی خود را از شهرهای اطراف به فریدون‌کنار منتقل و اقدام به برگزاری مراسم تجمعی کنند.

این موضوع حتی موجب شد تا پیش‌ازاین تا صدای اعضای ستاد کرونای شهرستان را درآورد که حتی دادستان فریدون‌کنار چندی پیش در جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا این شهرستان گفت: متأسفانه برای درگذشت یکی از بزرگان فریدون‌کنار مراسم ختم برگزار شد که حتی برخی از اعضای ستاد نیز در مراسم  تشییع‌جنازه حضور داشتند.

مسافرت هایی که تعطیلی بردار نیست

متاسفانه نگاهی به پلاک  انتظامی خودرو های در حال تردد در نوار ساحلی و مناطق شمالی خود گواه این مدعاست کهبا وجود محدودیت ها اما هم چنان عده ای بدون توجه به وضعیت فعلی سفر را ترجیح داده و بر وضعیت کرونا زده شهر های شمالی دامن می زنند.

افزایش سفر های درون استانی روستائیان برای تامین بسیاری از نیاز ها و ازدحام در بازار های محلی آن هم بدون رعایت موارد بهداشتی حالا دست مسئولان این استان را برای مقابله با این بیماری در پوست گردو گذاشته است.

بازار داغ فروش پرندگان

متأسفانه گشت‌وگذار در بازارهای محلی نیز نشان می‌دهد که کمترین توجهی به رعایت نکات بهداشتی نشده و بازارهای شهرهایی مانند فریدون‌کنار ازجمله بازار رسولی با بالاترین حجم مراجعات روبروست.

بازار ماهی‌فروشان و بازار پرندگان ازجمله مکان‌هایی است که باوجود اعتراض و انتقاد مسئولان بهداشت شهرستان و استان اما هم چنان با ازدحام غیرقابل‌باور به کار خود ادامه می‌دهد.

باوجود نظرات صریح مسئولان بهداشت و درمان و ستاد مقابله با ویروس کرونا استان و همچنین گزارش‌های متعدد رسانه‌ای ، این دو بازار سنتی حتی در بحرانی‌ترین شرایط کرونایی استان که همان موج نخست و دوم همه‌گیری بود نیز به فعالیت خود ادامه دادند. 

علاوه بر فعالیت معمولی این بازارها ، برخی مراسم تجمعی نیز همانند «چوب زنی» یا همان مراسم حراج نیز هرروزه در بازار ماهی برگزار می‌شود که ده‌ها نفر را به گرد هم می‌آورد. مراسمی که حتی از پایین‌ترین سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز برخوردار نیست و خود به‌نوعی زمینه‌سازی انتقال ویروس است. انتقالی که نه‌تنها میان فعالان و کسبه بازار، بلکه ممکن است مشتریان از همه‌جا بی‌خبر را نیز مبتلا کند. 

فعالیت بازار ماهی  و پرندگان نه‌تنها صدای مردم شهر بلکه صدای برخی از مسئولان را نیز درآورده است به‌طوری‌که دادستان شهرستان در جلسه مقابله با ستاد کرونای این شهرستان خواستار برخورد با این تجمعات شد.

علیرضا برخور گفت: در بازار ماهی حداقل ۲۰۰ نفر و در بازار پرندگان نیز ۵۰ نفر حضور دارند که کاملاً با پروتکل‌های بهداشتی در تضاد است.

این در حالی است که چندی پیش  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز بازارهای سنتی همانند بازار ماهی، پرندگان و تره‌بار را از دغدغه‌های اصلی ستاد مقابله با ویروس کرونا عنوان کرد و گفت که این بازارها یکی از منشاً های اصلی تحرک و انتقال ویروس است که طبق پایش کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی استان نیز در همین بازارها است. 

اما بنا بر قول بسیاری از مردم از  افسوس خوردن و تذکرات بدون پشتوانه عملی هیچ نتیجه و سودی برای مردم ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.