دولت ترامپ در پی تحریم های پی در پی علیه شرکت های فناوری مختلف از جمله هوآوی، اینتل را هم به عدم مراوده با این شرکت چینی مجبورکرد.

آخرین ضربه دولت ترامپ برای نابودی هوآوی

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، دولت ترامپ به چندین تأمین کننده هوآوی از جمله اینتل سازنده بزرگ تراشه، اعلام کرد که مجوزهای فروش به این شرکت چینی را لغو می‌کند و قصد دارد ده‌ها برنامه دیگر برای تأمین ارتباط از راه دور را نیز رد کند.

اقدام جدید علیه شرکت  Huawei Technologies احتمالاً آخرین اقدام علیه این شرکت تحت دولت دونالد ترامپ خواهد بود و آخرین تلاش طولانی مدت برای تضعیف بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی جهان است که به گفته وی تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده و منافع سیاست خارجی است.

این اعلان ها در حالی رخ داد که اقدامات آمریکا علیه چین در روزهای آخر دولت ترامپ انجام شده بود و جو بایدن رئیس جمهور جدید حزب دموکرات چهارشنبه به عنوان رئیس جمهور جدید سوگند یاد می کند، همچنین سخنگوی Intel Corp هیچ اظهار نظری در این باره نکرد و سخنگوی وزارت بازرگانی نیز درخواست اظهار نظر را برنگرداند.

اتحادیه صنایع نیمه هادی در ایمیلی که توسط رویترز مشاهده شده است، اعلام کرد که وزارت بازرگانی روز جمعه "قصد رد تعداد قابل توجهی درخواست مجوز صادرات به هوآوی و لغو حداقل یک مجوز صادر شده قبلی" را صادر کرده است.

در ایمیل این انجمن ها گفته شده که این اقدامات دامنه وسیعی از محصولات در این صنعت را در بر می‌گیرد و از شرکت‌ها می‌پرسند که آیا آنها اخطاریه دریافت کرده‌اند یا خیر. در این ایمیل ذکر شده بود که شرکت‌ها "ماه‌ها" منتظر تصمیمات صدور مجوز بودند و کمتر از یک هفته دیگر از دولت باقی مانده بودند و برخورد با آن یک چالش جدی خواهد بود.

هوآوی و اینتل از اظهار نظر در این باره خودداری کردند، وزارت بازرگانی گفته که نمی تواند درمورد تصمیمات مربوط به صدور مجوز اظهارنظر کند اما گفت که این وزارتخانه به کار با سایر آژانس‌ها ادامه می‌دهد تا به طور مداوم سیاست‌های صدور مجوز را به روش "محافظت از امنیت ملی ایالات متحده و منافع سیاست خارجی" اعمال کنند.

این خبر موجب سودآوری متوسط ​​در برخی از سهام مربوط به نیمه هادی ها در آسیا شد، سامسونگ الکترونیک کره حدود ۱.۵٪ در حالی که Japan's Advantest ۱.۵٪ و توکیو الکترونی ۰.۸٪ از سهام خود را از دست داد.

ایالات متحده Huawei را در ماه مه ۲۰۱۹ در فهرست "نهادهای تجاری" وزارت بازرگانی قرار داد و فروشندگان کالاها و فناوری های ایالات متحده را به فروش آنها محدود کرد.

اینتل مبتنی بر Silicon Valley مدارهای مجتمع مانند سیستم تراشه SoCs، واحد پردازش مرکزی CPU و واحد پردازش گرافیک GPU را که در رایانه‌ها استفاده می‌شود، تأمین می‌کند. با این حال ، این شرکت تولیدات خود را برای ساخت تراشه های سفارشی برای هوآوی قرارداد ندارد و همچنین ابزار یا ماشین آلات تراشه سازی نیز نمی‌فروشد.

قبل از آخرین اقدام ، حدود ۱۵۰ مجوز برای کالاها و فناوری به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار در انتظار رسیدگی بود که متوقف شده بود زیرا آژانس‌های مختلف ایالات متحده نتوانستند در مورد اعطای آنها توافق کنند.

حدود ۲۸۰ میلیارد دلار دیگر از پروانه های کالا و فناوری برای Huawei هنوز رسیدگی نشده است ، اما اکنون احتمال انکار بیشتر وجود دارد.

ایالات متحده در زمان دولت ترامپ هوآوی را به روش های دیگری هدف قرار داده است. منگ وانژو ، مدیر ارشد مالی هوآوی ، در دسامبر ۲۰۱۸ ، با حکم ایالات متحده در کانادا دستگیر شد. منگ ، دختر بنیانگذار هوآوی و خود این شرکت به دلیل گمراه کردن بانک ها در مورد تجارت این شرکت در ایران نیز از سوی ترامپ متهم شدند.

منگ گفته است که او بی گناه است، هوآوی ادعای جاسوسی را رد کرده و در یک کیفرخواست ، که شامل اتهام نقض تحریم های آمریکا علیه ایران و توطئه برای سرقت اسرار تجاری از شرکت های فناوری آمریکایی نیز است ، گناهکار نیست و این اتهامات نادرستی است که از سودی دولت ترامپ وارد شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.