در آستانه یک‌سال همزیستی با ویروس کرونا در کشورمان تقریباً تمامی واکنش‌های کووید۱۹ را تجربه کردیم. حتی اوایل که کرونا شایع شد گفته بودند با گرما از بین می‌رود.

بازگشایی مدارس در برزخ اظهارنظرها

امیدوار بودیم فصل گرما برسد تا از شر این ویروس رهایی یابیم، اما این نشد که هیچ، حتی همه‌گیری عجیبی در کشور راه افتاد و در امان ماندنمان از کرونا در گرما زیر سؤال رفت. می‌ماند رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ایجاد محدودیت‌ها. تجربه پروتکلی شدن و فاصله‌گذاری‌های مدنظر شبکه درمان، بهترین بازخورد در کشیدن ترمز کووید۱۹ را به ما داد. در این تقریباً یک‌سال هرگاه کرونا را جدی گرفتیم و شیوه‌نامه‌ها خط به خط اجرایی شد کرونا در مهارمان قرار گرفت. هرگاه محدودیتی نبود یا محدودیت‌ها شل شد، تفکر رفتن کرونا به سرمان زد و به قول وزیر بهداشت گل دقیقه نودی از کرونا خوردیم. این گل خوردن‌ها اما آمارها را در جدول گرفتاران و مردگان کووید۱۹ صعودی کرد!

بازگشایی مدارس

اکنون که با محدودیت‌ها و رعایت شیوه‌نامه، اوضاع و احوال شیوع کرونا تحت کنترل قرار گرفته است، گروه‌های شغلی مختلف فعالیتشان را از سر گرفتند جز گروه ۴ که بیشترشان آموزشی‌اند، البته فعالیت این گروه نیز با بازگشایی مدارس در مناطق آبی و زرد از همین فردا آغاز خواهد شد تا تجربه اول مهر در شروع مدارس در کنار کرونا تکرار شود.

 با این شرایط تقریباً بیم حمله مجدد کرونا احساس می‌شود و پرسش‌ها و نگرانی‌ها از این بابت بسیار. آموزش و پرورشی‌ها مدعی‌اند براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا مدارس در مناطق آبی و حتی زرد از اول بهمن باز خواهند بود و به صورت حضوری معلمان تدریس خواهند داشت از طرفی فعالان عرصه بهداشت و درمان بیم طغیان دوباره کرونا را دارند و تکرار مجدد تجربه تلخ بازگشایی مدارس در ابتدای سال تحصیلی.

آغاز فعالیت مدارس خراسان رضوی از فردا در مناطق آبی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی دیروز در دیدار با مدیران ۴۹ اداره آموزش وپرورش که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: با ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا تمامی مدارس در مناطق با وضعیت آبی کرونا در خراسان رضوی از اول بهمن برای ورود دانش‌آموزان باز است و تدریس معلمان هم به‌صورت حضوری انجام می‌شود.

قاسمعلی خدابنده افزود: حفظ سلامت جسمانی و روانی دانش‌آموزان و همکاران از اهمیت بالایی برخوردار است و شرایط باید طوری فراهم شود تا مدارس، خانواده‌ها و همکاران آموزش و پرورش احساس امنیت کنند و در تمامی مدارس استان ضدعفونی و فاصله‌گذاری اجتماعی در مدارس انجام می‌شود. به گفته وی نحوه حضور و تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها به عهده شورای دانش‌آموزی مدرسه است.

وی گفت: مدارس در مناطق زرد هم با ظرفیت ۱۰نفر در هر کلاس برای دانش‌آموزان اول و دوم ابتدایی و هنرجویان هنرستان‌ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بازگشایی می‌شود.

خدابنده افزود: مدارس شبانه هم با ۵۰درصد ظرفیت و کلاس‌های کنکور و زبان حداکثر با ۱۰نفر ظرفیت و سالن‌های مطالعه هم با یک سوم ظرفیت برای دانش‌آموزان کلاس دوازدهم آغاز به‌کار می‌کنند.

بیم شیوع کرونای انگلیسی با بازگشایی مجدد مدارس

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در واکنش به بازگشایی مدارس از اول بهمن نظر دیگری دارد. وی گفت: با توجه به خطر شیوع کرونای انگلیسی، با بازگشایی دوباره مدارس به شدت مخالفیم و معتقدیم این کار موجب شیوع این بیماری می‌شود.

علی بیرجندی‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا در این خصوص گفت: در شرایطی که با گذشت چند ماه از اجرای طرح آموزش مجازی و ایجاد بسترها و شرایط لازم، دانش‌آموزان توانسته‌اند خود را با این نوع از آموزش‌ها وفق دهند بازگشایی مدارس حتی به صورت محدود نه تنها کمکی به برطرف کردن مشکلات آموزشی نخواهد کرد، بلکه با شیوع بیشتر کرونا موجب ایجاد مشکلات و تبعات بیشتر برای دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌های آنان خواهد شد.

وی خطر شیوع کرونای انگلیسی را جدی خواند و ادامه داد: ویروس جهش‌یافته کرونا مُسری‌تر است و براساس مطالعات اولیه، این ویروس در افراد زیر ۲۰ سال به‌ویژه کودکان بیشتر از کووید۱۹ غیرجهش یافته بروز پیدا می‌کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون ۲ میلیون کودک در جهان به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند که نیمی از این موارد طی یک ماه گذشته و به دنبال شیوع کرونای انگلیسی ثبت شده است بنابراین بازگشایی مدارس در هر مقطع تحصیلی حتی با رعایت پذیرش حداکثر ۱۰ نفر در هر کلاس نیز خطرناک خواهد بود.

بیرجندی‌نژاد شرایط آبی را برای مشهد متفاوت از سایر شهرها دانست و افزود: مشهد شهر زائرپذیری است و از این ‌رو شیوع ویروس در شهر با ورود مسافران می‌تواند به شدت افزایش یابد، از این رو رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و ممنوعیت‌های ورود به مشهد باید کمی متفاوت با سایر شهرها در نظر گرفته شود.

وی ضمن انتقاد از بازگشایی تالارها و استخرها گفت: اگرچه معیشت عده‌ای به این بازگشایی گره خورده است، اما نباید فراموش کرد که در اواسط تابستان و اوایل پاییز با بازگشایی‌ها و برداشتن محدودیت‌ها شیوع بیشتر کرونا را شاهد بودیم.

حال با شنیدن اظهارات متناقض مسئولان در این باره ظاهراً باید منتظر واکنش خانواده‌ها نسبت به بازگشایی مدارس باشیم تا ببینیم خانواده‌ها در این شرایط فرزندان خود را راهی مدرسه می‌کنند یا در انتظار شرایط بهتر، کلاس‌های مجازی را ادامه می‌دهند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.