۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 738964

اقدام راهبردی حزب‌الله و هجمه همیشگی رسانه‌ای

دکتر علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل منطقه

هفته گذشته را می‌توان یکی از هفته‌هایی نامید که در آن اتفاقات بسیار مهم و راهبردی در معادلات نظامی میان جنبش حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی به وقوع پیوست. رزمندگان حزب‌الله در چند مورد پهپادهایی از نوع کوادکوپتر متعلق به رژیم صهیونیستی را ساقط و روز پنجشنبه نیز با یک فروند موشک، پهپاد هرمس اسرائیل را سرنگون کردند؛ هر چند مقام‌های تل‌آویو آن را تأیید نکردند. رخدادهای هفته گذشته، اعلان رسمی ورود معادلات نظامی میان دو طرف درگیری به مرحله‌ای جدید و البته تعیین‌کننده بود.

در طول تاریخ نبردهای میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی، هدف قرار گرفتن هواگردهای این رژیم از سوی مقاومت اسلامی لبنان هیچ‌گاه سابقه نداشته و نشان‌دهنده عزم این جنبش برای تغییر موازنه وحشت است‌؛ چرا که رژیم اسرائیل در نبردهای زمینی در برابر حزب‌الله کاری از پیش نبرده و همواره اتکای اصلی ارتش آن به هواگردهای پیشرفته بوده است. در همین حین که خبر موفقیت‌های یگان پدافند هوایی مقاومت لبنان در شبکه‌های اجتماعی و  افکار عمومی مکرر در حال انتشار است، خبر ترور یکی از مخالفان نه چندان شناخته شده حزب‌الله به نام لقمان سلیم در شهر نبطیه توسط شبکه LBC وابسته به حزب القوات اللبنانیه به سرکردگی سمیر جعجع منتشر شد. پس از آن نیز رسانه‌های وابسته به جریان غرب‌گرای ۱۴مارس بلافاصله به استقبال از این خبر رفته و پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای را در خصوص ترور این فعال سیاسی لبنانی در دستور کار قرار داده و انگشت اتهام را به سمت حزب‌الله نشان رفتند. قاعده‌ای که طی سالیان گذشته در میدان رویارویی مقاومت و اسرائیل وجود داشته، این بوده است که هرگاه حزب‌الله به موفقیتی راهبردی دست می‌یابد، جریان‌های رسانه‌ای به طور جدی با پرداختن به موضوعی دیگر، سعی در تحت تأثیر قرار دادن آن می‌نمایند.

حزب‌الله امروز قدرت مسلط لبنان در حوزه نظامی است که اکثریت کابینه را هم در اختیار دارد. بنابراین از اقدامی که به تضعیف موقعیت سیاسی‌اش بینجامد، خودداری خواهد کرد. از سوی دیگر، این ترور در شهر شیعه‌نشین نبطیه در جنوب لبنان رخ داده است. نبطیه از مراکز تحت نفوذ حزب‌الله است و در آن، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارد. مقاومت هیچ‌گاه در مناطق تحت سیطره خود ناامنی ایجاد نمی‌کند.

در این میان، پرسش مهم این است که مقاومت لبنان در روزهایی که یک موفقیت راهبردی ‌کسب کرده، چه نیازی دارد مخالفی گمنام و البته کم اهمیت را حذف کند تا خوراک خبری علیه خود تولید کرده و موفقیت اخیر را به محاق ببرد؟ ترور سیاسی و حذف فیزیکی در لبنان امری سابقه‌دار است و لقمان سلیم هم مخالف برجسته و شناخته شده‌ای نبوده است. رسانه‌هایی که به این خبر ضریب می‌دهند از همان طیفی هستند که هنگام کشته شدن رفیق حریری، جبران توینی، سمیر قصیر، پیر جمیل و..‌. بدون هیچ سندی، انگشت اتهام را به سمت حزب‌الله نشانه رفتند اما بعدها و طی سال‌ها تحقیق توسط دادگاه‌های بین‌المللی مشخص شد این اقدامات هیچ ارتباطی با مقاومت لبنان نداشته است. در مجموع، با توجه به پیشینه رژیم صهیونیستی در ترورهای هوشمند با هدف پراکندن ویروس اختلاف در بین گروه‌های لبنانی برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های خود، بعید نیست چنین اقدامی نیز در همان راستا صورت گرفته باشد. از همین رو، به دلایل یاد شده ترور لقمان سلیم به حزب‌الله ارتباطی نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.