روزنامه سوئیسی «تجارت» در گزارشی که در رابطه با نیاز سوئیس به واکسن نوشت، از قول وزارت بهداشت این کشور خبر داد که واکسن ایرانی کرونا نیز می‌تواند در کنار واکسن‌های روسی و چینی، از گزینه‌های احتمالی خرید باشد.

۵۰۱ کشته و بیش از ۱۰ هزارخسارت دیده ناشی از تزریق واکسن آمریکایی/ سوئیس: واکسن ایرانی جزو گزینه‌های خرید ماست

کرونا همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد. طبق آخرین آمار منتشره، نزدیک به 105 میلیون نفر در سراسر دنیا به این ویروس مبتلا شده و از این تعداد، بیش از دو میلیون و 280 هزار نفر، جان خود را از دست داده‌اند. با شیوع گسترده کرونا، دانشمندان و شرکت‌های واکسن سازی متعددی در دنیا، تمام تلاش خود را به کار بستند، تا با دستیابی به واکسنی موثر، همه گیری این ویروس را کنترل و متوقف کنند.

به گزارش قدس آنلاین، چین که مبدأ شیوع کرونا در جهان است، اولین کشوری بود که توانست به واکسن کرونا دست پیدا کند. دی ماه سال جاری بود که چین خبر از تأیید رسمی واکسن «سینوفارم» و آغاز عرضه این واکسن در بازار خبر داد.

کشور چین در پی آن  است تا اواخر بهمن ماه سال جاری که همزمان با تعطیلات سال جدید چینی است، ۵۰ میلیون نفر را در برابر کرونا واکسینه کند.

علاوه بر چین، چندین کشور دیگر نیز از جمله امارات، بحرین، عربستان، ترکیه، اردن، مصر و پاکستان واکسن چینی را تأیید و آن را خریداری کرده‌اند.

روسیه دومین کشوری بود که توانست به واکسن موثر در برابر کرونا دست پیدا کند.

آزمایشات بالینی واکسن اسپوتنیک وی در روسیه با مشارکت ۴۰ هزار داوطلب انجام شد و گفتنی است که هم‌اکنون بیش از 50 کشور دنیا از جمله جمهوری اسلامی ایران از ۱.۲ میلیارد دوز از این واکسن را که کارایی بیش از 92 درصدی دارد را خریداری کرده‌اند. گرچه این واکسن هنوز به تأیید سازمان جهانی بهداشت نرسیده و در حال طی مراحل ثبت و تأیید است.

در منطقه غرب نیز دو شرکت آلمانی-آمریکایی بیون‌تک‌ و فایزر و همچنین شرکت آمریکایی مدرنا نیز موفق شده‌اند که به ثبت و تولید واکسن کرونا بپردازند. با وجود آنکه واکسن آمریکایی فایزر با اخذ مجوز سازمان جهانی بهداشت مبتی بر تزریق در مواقع اضطراری، یک گام از واکسن اسپوتنیک وی جلوتر است، نتیجه تزریق واکسن آمریکایی در کشورهای مختلف حاکی از آن است که این واکسن عوارضی بیشتر و بدتر از واکسن‌های دیگر دارد.

بنا به گزارش خبرگزاری دولتی برنا، «انتشار گزارش‌های متعدد در رسانه‌های خارجی نشان می‌دهد، دریافت‌کنندگان واکسن فایزر پس از تزریق این واکسن آمریکایی اگر زنده بمانند، حداقل بیمارستان و اورژانس در انتظارشان است. واکسن فایزر در حالی تأیید و همچنان در فاز آزمایشی روی افراد بسیاری در دنیا تزریق می‌شود که از زمان تزریق تا کنون گزارش ده‌ها مورد مرگ در کشورهای مختلف دنیا از جمله خود آمریکا، چندین مورد ابتلا به آلرژی‌های شدید و ابتلا به کرونا پس از تزریق را در کارنامه خود دارد.»

برنا در رابطه با عوارض واکسن فایزر نوشته است: بیش از هزار و 156 گزارش از بروز عارضه جدی پس از دریافت واکسن فایزر در آمریکا به ثبت رسیده که در این بین برخی از دریافت‌کنندگان دچار معلولیت دائمی شده‌اند.

طبق داده‌های منتشره توسط مقامات آمریکایی تا ۲۹ ژانویه سال ۲۰۲۱، ۵۰۱ نفر بر اثر تزریق واکسن کرونا آمریکایی جان خود را از دست داده و ۱۰ هزار و ۷۴۸ نفر دچار عوارض جانبی شدید شده‌اند.

عوارض متعدد واکسن فایزر باعث شده تا کشورهای دنیا اعتماد خود به این واکسن را از دست داده و روی به واکسن‌ روسی و یا چینی آورند.

به‌عنوان مثال، اخیراً سازمان کنترل داروی هند به دلیل وجود گزارشاتی در مورد بروز معلولیت، آنافیلاکسی و سایر موارد شدید عوارض پس از تأیید واکسن در برخی دیگر از کشورها، تأیید این واکسن را رد کرده است.

در همین راستا سازمان کنترل داروی هند، از اواخر آذر ماه سال جاری، حداقل سه بار با شرکت فایزر فرصت داده تا در کمیته تخصصی حاضر شود و شواهد کافی را برای تأیید واکسن ارائه دهد، با این وجود شرکت فایزر در کمیته مذکور حاضر نشده است.

واکسن دیگری که در غرب به مرحله تولید رسیده، واکسن آسترازنکا محصول مشترک دو شرکت داروسازی انگلیسی و سوئدی است. طبق اعلام آژانس دارویی اتحادیه اروپا اثربخشی این واکسن در آزمایشات بالینی حدود ۶۰ درصد بوده و کشورهای نظیر مکزیک و کویت نیز این واکسن را تأیید کرده‌اند.

علاوه بر همه اینها، دی ماه سال جاری جمهوری اسلامی ایران نیز موفق شده که اولین تست واکسن ساخت داخل را با موفقیت پشت سر گذاشته و آماده فازهای بعدی تست انسانی شود.

بنا بر اعلام رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، فاز اول تست انسانی نخستین واکسن ایرانی در حال اتمام است و در چند روز آینده تحت نظارت وزارت بهداشت، واکسن کوو ایران برکت به ۵۶ داوطلب دیگر تزریق می شود. مراحل تست واکسن تولید داخل کشورمان آنقدر خوب پیش رفته است که برخی از کشورهای دنیا در پی مذاکره و توافق برای دریافت واکسن از ایران هستند.

روزنامه سوئیسی «تجارت» در گزارشی که 28 دی ماه سال جاری در رابطه با نیاز سوئیس به واکسن نوشت، از قول وزارت بهداشت این کشور خبر داد که واکسن ایرانی کرونا نیز می‌تواند در کنار واکسن‌های روسی و چینی، از گزینه‌های احتمالی خرید باشد.

این روزنامه سوئیسی در ادامه نیز به نقل از وزارت بهداشت این کشور نقل می‌کند که جمهوری اسلامی ایران برای آزمایش‌های بالینی مجهز بوده و پنج شرکت فعال ایرانی در زمینه تولید واکسن کرونا، در لیست کاندیداهای جدی سازمان جهانی بهداشت در رابطه با تولید واکسن قرار دارند.

منبع: رجانیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.