معاون اموربازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان گفت: از نظر وزنی در سال جاری رشد صادراتی چندانی نداشته ایم چه بسا در این حوزه کاهش هم وجود داشته است بنابراین بحث صادرات در این مدت عامل افزایش قیمت نبوده است .

قیمت سیمان در مشهدنسبت به دیگر شهرها ارزان تر است/صادرات عامل افزایش قیمت سیمان در خراسان نبوده است

 علی غفوری مقدم معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان خراسان در توضیح  وضعیت بازار سیمان به قدس آنلاین بیان کرد: متاسفانه طی یک ماه گذشته قیمت سیمان در بازار بیش از قیمت مصوب عرضه شده است هر چند طی بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که با همه این گرانی هایی که در بازار سیمان مشهد وجود دارد ولی قیمت سیمان در مشهد نسبت میانگین قیمت آن در دیگر شهر ها و در کل کشور به مراتب ارزان تر است.

وی ادامه داد: استان خراسان با وجود هفت کارخانه سیمان فعال و ظرفیت تولید چیزی حدود هفت و سه دهم میلیون تن در سال را دارند این در حالی است که نیاز استان چیزی حدود ۴ میلیون تن سیمان است طبق امار سازمان صمت این تولیدات تا اواخر برج ۹ چیزی حدود شش و سه دهم میلیون تن تولید داشته اند و عملا تا برج ۹ هیچ مشکلی در تولید سیمان استان وجود نداشت.

غفوری فرد افزود:با این وجود و همانطور که می دانید با وجود قطعی گاز در یکی دو ماه گذشته و تعطیلی برخی از این واحدها با وجود اینکه به آنها اعلام شده بود که می توانند برای تامین مازوت اقدام کنند که به دلیل گران بودن این سوخت امکانی برای استفاده از مازوت را نداشتند ولی مطمئنا اطلاع دارید که از چند روز گذشته گاز واحدهای سیمانی وصل شده و خط تولید کارخانه های سیمان مجددا فعالیت خودشان را آغاز کردند.

وی افزود: در خصوص افزایش قیمت سیمان در این یک ماه گذشته باید بگویم که این قضیه بیشتر به دلیل کمبود تولید و عرضه بوده است وگرنه فصل زمستان که فصل پیک استفاده نیست. ولی این افزایش قیمتی به این دلیل بوده است که تولید سیمان با مشکل قطع گاز مواجه شد و در پی آن هم توقف واحدهای تولیدی ولی در این چند روز گذشته که گاز واحدهای تولیدی سیمان برقرار شده است و قرار بر این شده که بعد از تامین نیاز بازار استان مخصوصا نیاز بازار مشهد و بقیه لیست تولید سیمان به ادارات صمت شهرستانها تحویل داده شود و آنها هم نظارت های لازم جهت ایجاد قیمت های مصوب صورت بگیرد که مطمئنا با مباحثی که در جلسات متعددی که داشتیم امیدواریم در روزهای آینده شاید کاهش قیمتی خوبی در بازار سیمان باشیم.

وی در پاسخ به این سئوال که صادرات سیمان تا چه میزان بر وضعیت بازار سیمان تاثیر گذار بوده است گفت: در ده ماه  سال گذشته از گمرکات استان تقریبا ۳۷۶ هزار تن سیمان به ارزش حدود ۸ میلیون و ۴۳۳ هزار دلار صادر شده است که در زمان مشابه اش در سال جاری ۹۹ مقدار سیمانی که صادر شده ۳۷۴ هزار و ۸۶۱ تن بوده است که با توجه به قیمت دلار در سال جاری ارزش آن حدود ۱۰ میلیون و ۱۸۸ هزار دلار بوده است. منتها این عدد را که با هم مقایسه میکنیم تقریبا از نظر وزنی در سال جاری رشد صادراتی چندانی نداشته ایم چه بسا در این حوزه کاهش هم وجود داشته است بنابراین بحث صادرات در این مدت عامل افزایش قیمت نبوده است مشکل اصلی ما کاهش تولید و کاهش عرضه بوده که مشکلاتی هم که در حوزه تامین گاز بوجود آمد مزید بر علت شد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.