۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 740660

لیلة الرغائب چه شبی است؟

حجت الاسلام سیدعلی دریاباری/استاد حوزه و مفسر قرآن

ماه رجب و لیلة الرغائب ماه و شب دولت گرفتن و جمع آوری دارایی معنوی و روحی است؛ وقت آماده شدن برای وصول به مقام قرب است.

لیلة الرغائب چه شبی است؟

قدس آنلاین: سلوک نفسانی مانند هر برنامه دیگری به مقدمات و پیش زمینه نیازمند است ...در سلوک الی الله سالک نفس او و مقصد پروردگار اوست و بستر و مسیر سلوک هم نفس سالک است به همین دلیل مسافت برای رسیدن به غایت بغایت نزدیک است و این نزدیکی در کلام امام السالکین اشارت رفته است .....و ان الراحل الیک قریب المسافه و انک لاتحتجب عن خلقک و انما تهتجبهم الاعمال دونک .

اهواء و امیال و اعمال انسان است که او را از محبوب دور کرده است ....میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست....تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.....حجاب راه تویی حافظ از میان برخیز....خوشا کسی که در این راه بی حجاب رود......گفتم که روی خوبت از ما چرا نهان است....گفتا که تا تو هستی ورنه رخم عیان است.....پس فاصله ای میان مسافر الی الله با الله جز اهواء و امیال و اعمال مسافر نیست .

پیش زمینه سلوک ....

ماه رجب و اولین شب جمعه آن یعنی لیلة الرغائب ماه و شب تمرین و زمینه برای آمادگی نفس برای حصول مقام قرب است ...در روایت آمده است که رجب نام رودی است در بهشت که آب آن از شیر سفید تر و از عسل شیرین تر است و چون بنده ای در این ماه روزه بگیرد خداوند از آن نهر بدو می نوشاند....

اشاراتی به لطایف حدیث...

با حفظ معنای ظاهر حدیث شاید راز این که رجب نام رودی در بهشت است اشاره به جریان و حرکت و سیر صعودی در این ماه برای سالک باشد رود در جریان است نه ساکن؛ ماه رجب رودی است در جریان تا سالکانی که در این رود داخل می شوند را به حرکت و سیر وا دارد ... و شاید سفید تر از شیر بودن آب رود ...رجب....کنایه از نورانیت و سفیدی و پاکی فوق العاده این ماه باشد و شیرین تر از عسل بودن کنایه از شیرینی خاصی باشد که ادعیه این ماه و معارف رجبیه و تلاوت قرآن در این ماه و در لیلة الرغائب در ذائقه مومنان شیرین است همان که امیر السالکین و سید الوصیین در خطبه ۹۱ ...خطبه اشباح ...در وصف ملایکه فرمودند...قد ذاقوا حلاوه معرفته و شربوا بالکآس الرویه من محبته.

راز این که بنده روزه دار در این ماه از آن نهر می نوشد شاید اشاره به این باشد که شرط وصول به آن نهر و شرب از آن به تعب و رنج انداختن بدن باشد. چند خوردی چرب و شیرین از طعام ...امتحان کن چند روزی در صیام .....چند شب ها خواب را گشتی اسیر .....یک شبی بیدار شو دولت بگیر...مولوی.....ماه رجب و لیلة الرغائب ماه دولت گرفتن است ماه آماده شدن برای وصول به مقام قرب است ....پیش زمینه برای وصول به حق در این ماه از دو حیث است ....۱..از حیث نفس این ماه و ادعیه و عبادت و استغفار .....۲..از حیث اتصال و ارتباط به اولیای محمدیین و معلمین و مربیان سلوکی. مانند امام باقر امام علی نقی و امیر الائمه جناب وصی علیهم السلام ...این ماه تئوری تربیت و سلوک همراه است با معلمان و الگوهای تربیت یعنی امامان اهل بیت.....و می دانیم بدون پیر راه عشق این راه پیمودنی نیست...به قول حافظ بی پیر مرو تو در خرابات....هر چند که سکندر زمانی.....طی این مرحله بی همرهی خضر مکن....‌ظلمات است بترس از خطر گمراهی.....براه عشق منه بی دلیل راه قدم ....که بخود نمودم صد اهتمام و نشد....

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.