ایرانشهر- دهستان «کیشکور» نام دهستانی است در بخش کیشکور شهر ستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان که از بسیاری امکانات رفاهی مانند راه، امکانات مخابراتی و هم چنین تفریحی محروم است و حالا آتش به سوز زخم های مردمان این دیار افزوده است.

«کیشکور» در دسترس نیست؛ خاکستر نشینان روستائی درانتظارحمایت مسئولان

قدس آنلاین-گروه استان ها: مردم دهستان کیشکور سال هاست که به طرق مختلف درصدد هستند تا درخواست های خود را برای بهسازی راه ها و رفع مشکلات به گوش مسئولان برسانند اگر چه تا کنون پای استاندار هم به این منطقه باز شده اما مشکلات مردم این مناطق هنوز پابرجاست.

در بخش کیشکور ۵۴ روستا وجود دارد که راههای مواصلاتی همگی آنها با مشکل روبرو است.

خارج از دسترس

مولوی اسکندری یکی از ساکنان یکی از روستاهای واقع در محدوده کیشکور و معتمد این بخش  در این رابطه می گوید: ما در روستاهایمان یا اصلاً اینترنتی نداریم یا اینکه از اینترنت خیلی ضعیفی برخورداریم.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ روستا در این محدوده چنین وضعیتی دارند اظهار می کند: گاهی برای ارسال یک پیام در پیام‌رسان باید از صبح تا شب صبر کرد، در حالی که بیشتر روستاهای این محدوده صعب‌العبور هستند و حتی یکی از روستاها جاده هم ندارد!

یکی از اهالی روستای «ندریتی» هم در این رابطه اظهار داشت: ما در این روستا آنتن‌دهی برای خطوط همراه نداریم که بتوانیم با گوشی‌های‌ همراه به جایی زنگ بزنیم و برای برقراری ارتباط مجبور هستیم هر موقع از روز باشد به بالای یکی از قله‌های کوه برویم و در آنجا تماس برقرار کنیم که همان جا هم به سختی آنتن می دهد.

وی در ادامه گفت: روستای ما حتی جاده ماشین‌رو ندارد و فقط با چهارپایان می‌توانیم به روستاهای دیگر دسترسی پیدا کنیم؛ با این حال مسئولین فقط وعده می‌دهند و حتی برق‌مان نیز بیشتر مواقع قطع می‌شود.

خاکستر نشینی

با وجود عمق محرومیت ها و نبود امکانات حالا حادثه ۲۵ بهمن ماه بسیاری از مردمان روستای «مرغان کور» را خاکستر  نشین کرده است.

ظهر ۲۵ بهمن ماه امسال بر اثر اتصال برق یکی از منازل مسکونی کپری این روستا آتش گرفت و چون تمام خانوارها کپر نشین بوده و کپرها نزدیک به هم هستند مجموعاً  ۱۲ کپر استراحت، خواب و آشپزخانه یکی پس از دیگری در آتش سوختند.

متاسفانه از آن جایی که در این منطقه اینترنت محلی برای اعراب ندارد و گوشی های همراه عملا کارایی ندارد لذا اهالی موفق به تماس با آتش نشانی نشدند.

متاسفانه تمام اثاثیه این خانوارها از جمله کولر گازی، یخچال، لوازم گرمایشی، پوشاک و لباس، مواد غذایی، شناسنامه و سایر مدارک هویتی آن ها در آتش سوخت و به خاکستر تبدیل شد.

آتش سوزی که تمام هستی اهالی روستای کپر نشین بخش کشیکور را به خاکستر تبدیل کرد، باعث بی خانمانی مردم مظلوم این روستا شده است.

 آتش سوزی مرغان کور از توابع دهستان مچان بخش کیشکور شهرستان سرباز ۱۲  کپر را دچار آتش سوزی و بی سرپناهی تعدادی خانواده شد که شرایط را از آنچه که بود برایشان سخت‌تر کرد.

زیر ساخت های دارای اشکال

یاسر ملک رئیسی  بخشدار کیشکور در این رابطه می گوید: زیرساخت‌های برق این روستاها مشکلات بسیاری دارد و به دلیل کمبود فضای آموزشی دختران روستا مجبورند ترک تحصیل کنند.

وی می گوید: البته یک  خوابگاه در مرکز بخش هست که این خوابگاه نیز  مهرماه  ۱۴۰۰ آماده بهره برداری است.

بخشدار اذعان می کند: تاکنون دختران ابن مناطق به دلیل کمبود فضا و بعد مسافت برای رفت وآمد به مدرسه ترک تحصیل کرده اند.

ملک رئیسی با اشاره به آتش سوزی ماه گذشته در روستای کپری مرغان کور بر اثر اتصال برق  توضیح م یدهد: ابتدا یک کپر آتش می گیرد و در ادامه بر اثر وزش باد مابقی کپرها نیز دچار آتش سوزی می شوند و در کل ۱۲ کپر در این آتش سوزی از این رفت.

وی ادامه می دهد: آتش سوزی به گونه رخ می دهد که اهالی روستا حتی فرصت نمی کنند وسایل‌شان را از کپر خارج کنند و تمامی وسایل زندگی شان از بین رفته است.

ملک رئیسی اذعان می کند:  روز بعد از حادثه با تیم امدادی هلال احمر به این روستا رفتیم و برایشان اسکان موقت برپا کردیم و مواد غذایی و پتو و وسایل گرمایشی در اختیارشان قرار دادیم.

وی می گوید: این منطقه بسیار صعب العبور است و هیچگونه آنتن دهی در آنجا وجود ندارد. روزی که این حادثه رخ داده بود  اهالی روستا نتوانسته بودند با پایگاه آتش نشانی تماس بگیرند و چند نفری تا شب طول کشید که خودشان را برای کمک گرفتن به مرکز بخش برسانند.

وعده های مسئولان

در همین راستا فرامرز دانش فرماندار سرباز با بیان اینکه برای اهالی این روستا توسط خیرین یخچال و کولر و مابقی اسباب منزل تهیه شده  افزود: پس از حادثه چادر هم برای اسکان  این روستائیان برپا شد.

وی گفت: بنیاد مسکن را نیز مکلف کردیم محلی برای اسکان جدید اهالی این روستا در نظر بگیرد و با همکاری امور عشایری ۳۰ میلیون بلاعوض و ۵۰ میلیون نیز تسهیلات برای ساخت خانه پرداخت کند.

دانش عنوان کرد: این منطقه به دلیل کوهستانی بودن خیلی فضایی برای ساخت و ساز خانه های روستایی ندارد ولی بزودی مکان مناسبی را پیدا خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.