قهوه که جوش می‌آید، در فنجان سفید کوچک همیشگی برای خودم قهوه می‌ریزم، پس از نوشیدن، متوجه ته‌مانده قهوه می‌شوم که با کمی دقت می‌توان آن را به اشکال مختلفی تشبیه کرد.

راز دروغ‌های دوست‌داشتنی مزرعه‌داران قهوه!

پرنده، کوه، قلب، ستاره، درخت، سکه و خلاصه شکل چیزهای مختلفی را می‌توان تصور کرد.

گوشی موبایلم را برمی‌دارم، تبلیغ انواع فال‌ها در فضاهای مجازی توجهم را جلب می‌کند. انواع فال‌ها که این روزها از تورم هم پیشی گرفته‌اند و گاه آن قدر

با رقم‌های عجیب و غریبی مواجه می‌شوی که نرخشان چند برابر ویزیت فوق تخصص‌های حاذق شهرمان است .

می‌دانم از گذشته‌های دور در بین اقوام مختلف پیشگویی برای همه جذاب بوده و هست، از همان دوران خواب‌گذار اعظم! پول می‌دهیم تا خبر پول برسد!

به هر حال این روزها فال و فال‌گیری جای خودش را به فال‌های اینترنتی و مجازی از طریق تلگرام و اینستاگرام داده است. پول می‌دهیم تا بگویند در آینده نه چندان دور، پولی به دستمان می‌رسد و یا امضای سندی داریم، ارتقای شغلی و... .

در واقع این روزها هم مقوله فال و فال‌گیری مانند خریدهای آنلاین است. یعنی در شبانه‌روز می‌توان فال و فال گرفتن را آنلاین پیگیری کرد تا جایی که در هر زمان که دلت بگیرد یا نگرانی یا پرسش بی‌پاسخی داری، می‌توانی کلمه فال را جست‌وجو کنی، بلافاصله کانال‌هایی چون فال روزانه، فال آینده‌بینی، فال بانو، فال با فرنیا، فال طالع‌بینی، فال تاروت، فال قهوه، فال ورق، فال شمع و... را انتخاب کنی .

موضوع اعتقاد و علت روی آوردن قشر روشنفکرنمای جامعه و به خصوص جوان‌ها به فال را در یک جمع مطرح می‌کنم و با پاسخ‌های گوناگونی مواجه می‌شوم؛ پاسخ‌هایی که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست .

در گام نخست بلافاصله همه شماره‌های ذخیره شده را از گوشی تلفن همراه‌شان به من اعلام می‌کنند و هر کدام روی یک نفر خاص که خودشان بارها تجربه فال گرفتن دارند، نظر مساعدشان را اعلام می‌کنند. اما از مجموع گفت‌وگوها درمی‌یابم باید ببینی که کدام یک از این فالگیرها با انرژی خودت هماهنگ‌تر است و حال خوب را به تو انتقال می‌دهد. 

فالگیرها در دوران کرونا

یک خانم خانه‌دار ۴۰ ساله می‌گوید: فال هم درست مثل رفتن به دکتر است باید ببینی از کدام دکتر نتیجه بهتری می‌گیری! سیمین می‌گوید: یا مانند وکیل است. باید پیچ و خم‌ها را بتواند تفسیر کند، باید همه جا بروی هر کدام در بخشی می‌توانند آینده را برایت بازگو کنند .

الناز، ۲۲ ساله دانشجو می‌گوید: اکنون کسی دنبال فال حضوری نمی‌رود و فالگیرها هم به دلیل کرونا از پذیرش مراجعان حضوری پرهیز دارند، از طرفی باید یک هفته در نوبت باشیم، این در حالی است که گاهی در همان روز مشکل داری و دلت می‌خواهد تا پایان آن روز تکلیفت مشخص شود!

 ندا، ۲۷ ساله دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد نیز با بیان آنکه فال قهوه تخلف حساب می‌شود، می‌افزاید: همیشه اضطراب و خطر آنکه محل شناسایی شود و گردانندگان محل و مشتریان را دستگیر کنند، وجود دارد پس فال غیرحضوری امنیت دارد. 

مراحل فال اینترنتی

او ادامه می‌دهد: این روزها بیشتر فالگیرها کانال دارند و با وقت گرفتن در پی‌وی و واریز مبلغ فال، زمان را مشخص می‌کنند و نیت می‌کنی و به جای تو قهوه را می‌نوشند، ورق‌های تاروت را می‌چینند، شمع روشن می‌کنند و با تلفن یا از طریق ضبط صدا در ارتباط مجازی فالت را می‌گوید و در آخر نیت و پرسش‌هایت را راحت می‌پرسی. خیلی هم راحت‌تر است نه خطری دارد، نه هزینه رفت و آمد، نه ساعت‌ها منتظر می‌شوی، نه معرف می‌خواهد و نه آشنایی تو را در محل گرفتن فال می‌بیند.

سپیده، خانه‌دار نیز در محاسن فال غیرحضوری تصریح می‌کند: در گذشته فال‌ها حضوری بود معمولاً فالگیرها به دلیل ترس از لو رفتن مدام مکانشان را عوض می‌کردند و یا در مکان‌های عمومی‌تر فال می‌گرفتند تا خطر لو رفتن نداشته باشند مانند: آرایشگاه، مزون و منزل خودشان یا دوستانشان یا اگر تعداد زیادی مشتری هماهنگ بود در خانه یکی از مشتریان جمع می‌شدند.

خانم مسنی هم که سال‌ها در این حوزه تجربه دارد، با اقتدار خاصی می‌گوید: به فال مجازی اعتقادی ندارم، چون پول را واریز می‌کنی و نمی‌دانی قرار است چه بگوید و با هزینه‌های بالایی که همان ابتدا می‌گیرد، ممکن است چند جمله بگوید و تو نمی‌توانی برای کلی‌گویی‌ها و حتی چرندیاتش اعتراض کنی.

فال ترکیبی اینترنتی ۲۰۰ هزار تومان!

با یکی از فالگیرهای اینترنتی تماس می‌گیرم و او بلافاصله پیام می‌دهد، برای گرفتن وقت مبالغ اعلام شده را به شماره حساب واریز کنید و تأکید می‌کند: توضیحات در گروه را مطالعه و سپس مبلغ را واریز و نوع فالتان را مشخص کنید. به گروهش برمی‌گردم و با فهرست عجیب و غریبی مواجه می‌شوم. از امروز توسط گروه فال و آینده‌بینی فایل‌های سابلیمینال ارائه می‌شود: هزینه هر پکیج سابلیمینال ۱۵۰ هزار تومان است. برای درخواست فایل بوستر (تسریع‌کننده سابلیمینال) مبلغ ۵۰ هزار تومان اضافه می‌شود.

گروه دیگری برایم پیامکی می‌فرستد که حروف اسمی و اسم اطرافیان در آن مشخص می‌شود، گذشته را به طور کامل توضیح داده و زمان حال هم به طور کامل توضیح داده می‌شود. گفتن چیزهایی که خبر ندارید؛ راه حل مشکلات، مشخص شدن بودن یا نبودن دعا در زندگی و شخصی که آن دعا را نوشته و آن دعا در چه زمینه‌ای است، گفتن مشخصات کامل همسر آینده (شکل ظاهری، وضعیت شغلی و مالی، شخصیت رفتاری و...)، امضای قرارداد، سند، مسائل قانونی و بانکی، مسائل مالی؛ قرض، قسط، وام و...، مسائل درسی؛ تحصیلی، دانشگاه، مدرک تحصیلی، ادامه تحصیل و...، مسائل عشقی و احساسی، گفتن نتیجه رابطه احساسی، مسیر احساسی آینده به طور کامل و دقیق به همراه اسم مشخصات و فال ترکیبی شامل (قهوه+تاروت+ورق+مارگاریتا+شمع+خاک و نمک) ۲۰۰ هزار تومان هستند . 

من می‌مانم که این همه اطلاعات از دانه‌های قهوه، شمع، نمک، کارت، خاک و... چگونه ممکن است؟

نبود اطمینان به آینده

به سراغ یکی از روان‌شناسان و مشاوران شهرمان می‌روم. وی درباره علاقه‌مندی به فال و پیشگویی می‌گوید: برای بسیاری از افراد، آینده به علت ناشناخته بودن، همیشه هراسی به همراه دارد. این در حالی است که جذابیت پیشگویی از گذشته‌های دور در بین اقوام مختلف رایج بوده است.

حسینی می‌افزاید: وقتی افراد بی‌هدف هستند یا نسبت به آینده یا در کاری که قدم می‌گذارند مطمئن نیستند به فال و شاید جادو و... روی می‌آورند.

وی تصریح می‌کند: بیشتر افراد متقاضی فال، خودشان بهتر از همه می‌دانند که نقوش قهوه یا کنار هم آمدن اتفاقی ورق‌ها با اشکال مختلف یا تفاله‌های چای نمی‌تواند از آینده خبر دهد.

وی با اشاره به کلی‌گویی‌های فالگیران اظهار می‌دارد: همه انسان‌ها وقایع مشترک چون مسائل اقتصادی، احساسی، کاری و خانوادگی دارند و معمولاً کلی‌گویی‌های مشترکی در صحبت‌های همه فالگیران وجود دارد که این اتفاق‌ها در زندگی همه افراد دیده می‌شود و از طرفی در مسائل ریزتر، آن‌ها با شگردهای خاصی حرف مورد نظرشان را از لابه‌لای گفته‌های خود فرد مراجعه‌کننده پیدا می‌کنند و همان‌ها را به شکل دیگری تحویل او می‌دهند.

میانبرهای غیرقانونی

این روان‌شناس تأکید می‌کند: متأسفانه باید این ضعف را هم یادآوری کنم که وقتی افراد یک جامعه با عدم رسیدگی دقیق و به موقع مسائل قانونی و اداری در جامعه مواجه می‌شوند برای رسیدن سریع‌تر به خواسته‌هایشان، راه‌های میانبر را انتخاب می‌کنند که یکی از آن راه‌ها مراجعه به فالگیرها و رمال‌هاست.

وی با اشاره به این نکته که بارها مراجعه‌کنندگان او برای مشاوره از فال و گرفتن دعا برای حل مشکلات زندگی و همسرشان یاد کرده‌اند، توضیح می‌دهد: متأسفانه من بارها در مشاوره‌ها با افرادی مواجه شده‌ام که از طولانی شدن رویه‌های قانونی یا برای آرامش یافتن یا بهانه‌ای برای ماندن در یک رابطه به فال و دعا روی آورده‌اند و وقتی به آن‌ها توضیح می‌دهم در نهایت خودشان قبول می‌کنند که نمی‌توان به این حرف‌ها مطمئن بود.

تقویت باورهای دینی

این مشاور و روان‌شناس تأکید می‌کند: به اعتقاد من تأکید بر باورهای دینی و آموزش به نسل جدید برای پذیرفتن تاوان اشتباه‌ها و درس گرفتن از آن می‌تواند قدرت تحمل آن‌ها را بیشتر کند.

از طرفی فال اینترنتی شگرد و کلاهبرداری است که باید هم مردم را نسبت به آن آگاه کرد و هم مراجع قانونی برای برخورد جدی با آن‌ها سریع‌تر اقدام کنند.

حالا به فنجان قهوه که نگاه می‌کنم حس می‌کنم، پر است از دروغ‌های دوست‌داشتنی که کشورهای صاحب مزرعه‌های قهوه آن را برای آرزوهای تحقق نیافته بشریت منتشر کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.